Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 1356 ggr
medde
0

Flytting av vargar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det har flyttats vargar ur sin revier och placerat dom i andra områden. Men jag undrar  varför det görs. Då det visar sig att vargarna som flyttas påbörjar genast sin vandring hem igen, och detta utan att väcka förvåning hos rovdjurutedare.

Ta till exempel vargen som flyttades från Gällivare till Dalarna under april månad, denna varg sövdes för att sedan flygas till Dalarna. Nu är det åter hemma igen. SEr det som ett stressmoment för vargen och vilket slöseri med pengar för den delen också.

Artikel

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
0

Ja de som pysslar med detta kan ju inte vara så smarta.

Känns som om det hade varit mer lyckat och placerat ut valpar hos befintligt vargpar.

medde
0

Det har ju bevisligen inte alls fungerat med detta. Men det trista är att ingen blivit förvånad,, så varför?

740tjejen
0

Jadu, inte lär dom sig av misstagen i alla fall. Frågan är när de ska lära sig att det inte funkar och flytta vuxna individer.

Här i Dalsland Typ Bäckefors/färgelanda så har ingen hört nått om vargarna sen skyddsjakten ifjol.

Då sköt de alfaparet. I år sköt de det nya alfaparet så här finns väll inga vargar kvar.

medde
0

Verkar som dom tar sikte just på alfaparen.

740tjejen
0

Ja det är synd. skjutglada.

medde
0

Jo det stämmer tycker, då det både ´skadeskjöts vargar och alfapar gick åt. Detta väcker ont blod i många människor. Dom som försvarar och dom som är i mot. Vi hade en "debbat" under jakten som hettade till redigt, och då blev det så att dom som var för jakten och jägare lämnade sajten här..Vilket visar enligt mig… Vill inte säga vad jag tycker.

Men vi hade efter dessa som lämnade sajten en fortsatt diskution med folk både för och imot, Men denna "debbat" var både trevligt och intressant där vi alla vägde för och imot. Vilket var faktiskt riktigt trevlig att tala i den tråden..

[Emma-Rhino]
0

usch ja. Här nere har en varg tagit sex Lamm. Så nu går "experterna" ut med att revir kommer etableras här nere runt kalmar. Så jag fasar för vad alla jägare kommer göra. Tror inte vargen får chans att ta fäste här nere… =/

Citat ur tidningen, rovdjursexperten: "Det är garanterat en varg som dräpt lammen"

Asså, vargar dräper väl inte =P

740tjejen
0

Ne de trodde inte jag heller. Men vissa är bra på att lägga in mänskliga ord så att de ska låta illa.

jag gillar varg och vil gärna ha den kvar. ändå har jag hästar varav en shettis. Höns och kanin och även katt. har även fundeirngar på alpacka. Får se vad det blir utav det. beror på om vi får köpa mark av grannen.

jenny2011
0

ja, de är lätt att sitta på ett kontor och bestämma hur de ska göra med vargen, men de slipper ju leva med dem.

medde
0

Jag är av den åskiten att vi kommer om ett viss antal år kommer vi inta att ha någon vargstam att tala om här i landet, om det vill sig riktigt illa = 0 vargar