Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 30780 ggr
shigne
112

Var köper man värphöns?

För många år sedan hade jag höns… Har flyttat några gånger, men nu äntligen bor jag på landet igen! Längtar efter att ha Höns igen, men kan inte komma ihåg hur och var jag köpte mina första Höns.

Så nu står jag här med lite utrustning och utan Höns!

Nån som har tips?

[TheoA]
4

Vad vill du ha för Höns? Lanthöns/småhöns/Storahöns eller Typ vanliga vita eller bruna?

Titta På Blocket eller Alternativ

shigne
1

Stora, bra värphöns… Spelar ingen roll vilken färg eller ras/blandras!

Har kollat blocket, men finns inga här i närheten - bor i Lycksele, Västerbotten.

Vattnadal
0

Om du inte vill ha en gammal härdig allmogeras (kackel.se) så röstar jag för att du kikar på alternativ.nu, där finns alltid annonser i massor på Höns, kycklingar och ägg!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[TheoA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Brahmor (stavning :S)  är ju fina

[TheoA]
20

Har du hittat några Höns ännu?

Om du inte har så har jag ett tips… om du vill ha "gamla" värphöns som är 13 månader så kan man få såna för 5 kr st för dom ska ändå gasas ihjäl. Man ringer till nått nummer och beställer sen så kommer dom hem till dig med hönsen som du har beställt.

Fattar inte att dom har hönsen så kort tid och sen "kastar" bort dom.

Mina kusiner köpte såna och dom var väldigt svaga och små och kammarna var nästan vita.

Men efter några veckor så är dom stora och fina damer med röda kammar :D värper stoooora ägg..

Ett litet tips bara och man gör något bra :D

Tom-B
0

Med tanke på # 4:s förslag.

Jag minns inte riktigt, men har inte "Brahmor" fjäder på fötterna.

I alla fall, undvik en hönsras med fjäder på fötterna. Har du inte extremt torra marker, eller vill sköta din hönsgård 100 % exemplariskt, undvik raser med fjäder på fötterna. Du kan få problem.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Mantissa
2

Jag tror det är Kochin du tänker på. De brahmor jag har träffat har inte haft befjädrade fötter. De har varit stora vackra och sunda Höns, men INTE bra värphöns. De la sporadiskt ganska små ägg som de ofta låg sönder pga sin vikt.

Jag skaffade tio pensionerade industrivärphöns när jag hade Höns förrut. De värpte ett gigantiskt ägg varje dag. Men de blev inte så gammla. Jag hade dem kanske bara ett par år. Många drabbades av framfall. De blev väll utslitna helt enkelt. De var nyfikna men blev aldrig sådär riktigt tama. Beror väl på vilken start de fick i livet.

Tom-B
0

#7. Du har säkert rätt. Som jag sa, minnet sviker. Och jag har aldrig haft annat än Blommehöns. Sociala, tuppen tar väl hand om sina hönor (typ varnar för höken), hyfsade, men inte de bästa, värpare. Kan rekommenderas.

Inlägget var väl mest menat som en varning för fötter med fjäder.

Tom

Elshira
0

Om du har tid att vänta lite kan du ju alltid köpa ägg och kläcka dem hemma =)

Hakuna matata!

carrrrrooooo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan hända med Höns med fjädrar på fötterna? Och jo det är Brahma som har fjädrar på fossingarna :) Jag har tänkte att köpa Brahmor när vårt Hönshus är klart.. men har aldrig hört talas om att man ska undvika den rasen angående fjädrarna på fötterna..

Så därför är jag nyfiken på vad det är som händer angående detta?, kanske svampinfektioner om man inte har tillräckligt rent?

carrrrrooooo
0

Det är en Brahma på bilden som jag bifogade glömde jag skriva!:) Tycker den rasen är så fin!..

Tom-B
0

Vid ihållande regn där marken blir lerig får du problem med massa lera i fotfjädrarna.

Hur man löser detta vet jag inte, då jag inte haft Brahma.

Tom

Elshira
0

Brahma har fjädrar på benen, har de inte det är det antingen en ganska så "dålig" Brahma eller så har de andra raser bakom sig som "ploppat upp".

Vad jag vet så är det inga nackdelar med fjädrarna på benen (möjligtvis om man nu skulle råka ut för skabb och liknande saker då det kanske blir lite krångligare att behandla).

Lyckas man få så pass mycket lera i en hönnsgård att det blir gegga av det så har man nog lite för många hönns på samma yta. Men annars får man ju helt enkelt lösa det med tak över huvudet :)

Brahmor är dock inte sådär superbra som värphöns efter som de äter vädligt mycket och ger förhållandevis ganska så små ägg som det inte är helt ovanligt att de krossar om de är lite oförsiktiga med sin tyngd.

Fina är det och man kan gärna pryda sin hönsgård med dem! Men vill man vara lite produktiv är det nog bättre att skaffa någon mindre sort till det ^^

Hakuna matata!

carrrrrooooo
0

#13 jag håller helt med dig angående det där med geggan.. Jag skulle aldrig ha mina Höns i ett gyttje bad, då får man ju lösa det med något tex sanda, grusa eller flytta hönsgården.. Jag hade tänkte att skaffa ett litet gäng med Brahmor för jag tycker dom är så fina och ståtliga.. men jag vill ju bli självförsörjande med ägg så jag har funderat på att ev även köpa några Hedemora Höns, tror ni dom funkar tillsammans?..

Brahmer har redan min sambo bestämt att vi ska ha och jag vill oxå mer än gärna ha dom.. Men som sagt även ha några som är tåliga för kyla och som värper bra med ägg, då borde väl Hedemora passa oss?

Vattnadal
0

Tänk bara på att om du väljer hedemora, och ska blanda hönsen, kan du inte ha dem i genbank. Jag brinner för det, och tycker att det är så synd när foilk väljer en ras, och inte håller den i benbanken. De försvinner ur arbetet med att bevara rasen då.

Vill du ha två raser, kanske du kan dela av hönsgården?

MVH Elin

carrrrrooooo
0

Där har du helt klart en poäng, tänkte inte så långt..

Nej det jag känner är att vi skulle vilja ha Brahma för dom är så fina och ståtliga för hönsgården men dom är ju inte så duktiga på att värpa fram ägg, så då tänkte jag att man kan ha en ras till, en ras som lägger rätt så många ägg och som är tåliga.. Då tänkte jag på Hedemora.. Men då kanske det är bäst att bara köra på en ras?, för jag har ingen lust att dela av gården, jag vill att alla sak få gå tillsammans.. :)

[TheoA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har brahmor.. Jag tipsar dig att bara ha brahmor isåfall för dom passar inte så bra ihop med andra Höns.. Vi har inga problem med våra fötter på brahmorna.

Elshira
0

Fast om man sätter hedemorahönsen själva när det är dags för att brfrukta ägg och kläcka fram kyvklingar så kan det ju bara bli renrasigt = borde fungera med genbank, eller har jag fel? Får man inte ha andra raser tillsammans alls (är inte så insatt men Tungan ute)

Hakuna matata!

[TheoA]
0

#18 jo det går utmärkt :) bara man flyttar dom och väntar 3-4 veckor med att ta äggen för att kläcka .

carrrrrooooo
1

Okey, är det för att dom lätt blir utstötta eller varför passar dom inte med andra sorter?

Vattnadal
0

Ska man ha hönsen i genbank får man inte blanda sorter. Har man flera kan de tom vilja komma hem och kika, så att det inte finns risk för blandning av sorter.

MVH Elin

carrrrrooooo
0

Okey, men om man tänker ifrån individerna då?, Funkar dom annars bra tillsammans, så dom inte börjar bråka bara för att tex Brahmorna är lugnare..

[TheoA]
0

Bramhorna är lite större och klumpigare och hänger inte riktigt med de mindre. Vi köpte ägg av en som hade genbank, men vi har inte genbank själva.

jenny2011
0

hejsan,

jag har maran, australorp och hedemora. och kan varmt rekomendera alla de raserna.

alla går att ha ihop och är snälla, iaf mina.

maranerna värper mörkt tegelfärgade ägg, australorpen värper rosa och hedemoran beage (stavning), ljus ljus bruna.

/Jenny