Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 3904 ggr
740tjejen
0

getter vs får

Min sambo vill ha gärna ha några får som går med hästarna, men jag tycker det känns som mer jobb med får än Getter. får ska ju klippas. Fördelen är att de inte har horn, eller finsn det nån getras som inte har horn. gärna lättstängslade. hade tänkt mig 5 rader med tråd/rep varav de 4 första rätt tätt. och upp till 110cm eller hoppar de bra. har vinterhage med ligghall. sommarhage med väderskydd.

Så tar gärna emot tips på stängsel och med mer. kan ej ha fårnät då jag har hästar som de ska gå ihop med.

Tom-B
0

När det gäller stängslet är du väldigt ambitiös. Det är bra.

Min erfarenhet av Getter är inte så stor (40 år som bonde, 3 år som ansvarig för en mindre djurpark med bl a Getter. Trästaket).
Men det viktigaste är nästan att trådarna ständigt har el.

Djur är väldigt duktiga på att känna när elen är borta.

Jag hade mest får, och dom klarar sig med två trådar.
Getter behöver nog fler, men 110 tror jag inte dom hoppar.
Och har du hagen intill en väg hade jag 4 trådar till fåren. Så 5 trådar åtminstone där är bra.
Nedersta tråden på ca 10-12 cm över backen. Bevaka så gräs inte lägger sig på tråden. Den låga höjden är mest för killingarna.

Jag tycker ett bra sätt är att ha killingarna (med Geten) i en lite trängre hage snabbt efter födseln, så de snabbt går på en tråd och då lär sig att trådar är obehagliga.

Jag tror att Getter och hästar är bättre kombinastion än får/hästar.

Har du fårnät måste du, enligt bestämmelserna, ha eltråd minst 20 cm innanför nätet. Men det räcker med en tråd på ca 1 m höjd (du får kolla exakta bestämmelserna). Så fårnät med tråd funkar.

Jag tror tråd är bättre än rep. Ger en mer direkt stöt. Men inte så dumt med översta med rep. Då ser rådjur och älg (om du har sådana i närheten) tråden bättre, och river inte ner den. Har du tråd får du sätta en liten vit taperemsa mellan varje stolpe.
Och har getterna horn, är de mer elokänsliga i hornen, och då kan de lyfta tråden med hornen (dom är inte dumma).

Hornlösa Getter? Vet inte.

Fördelen med får är att du får nå´t att stoppa i frysen. Annars håller jag med dig.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

740tjejen
0

Jo tyvärr äter ju varken jag eller sambon får :) men har ett lokal charkerist här som gärna tar emot.

Rita-S
0

Tror det finns nån islands getras som är utan horn, men jag minns inte namnet på dom. Får jag fråga varför du oroar dig för hornen? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

740tjejen
0

Är lite rädd för och bli stångad, då jag blev stångad som liten rätt illa.

Men ska se om jag httar nått om den isländska rasen.

Rita-S
0

även många jämt-getter kan födas utan horn :) dock är ju inte rasen utan horn-anlag, så skal du ha killingar kan det hända dom får horn ändå.

Det finns ett sätt att ta bort hornen på småkillingar och storfe dessutom, så du kan kolla upp det med veterinären hur man lämpligast kan ta bort hornen.

Men det att stångas sitter ju i geten själv, inte i hornen, att vara utan horn betyder inte att geten inte stångas alls. Tyvärr kan man ju nästen säga. Dom stångas ändå om dom vill.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

740tjejen
0

Jo men gör ju inte lika ont :) som med horn. Blev ju spetsad i låret. Inte gött.

Rita-S
0

nej det är inget kul, jag har provat det när jag blev stångat av en tjur en gång.. jag kan rekomendera alla som läser att ta mig på mitt ord så man behöver inte testa själv: Det är inget kul!

740tjejen
0

Ne och en tjur har ju lite mer kraft också. Dumt och bråka med dom.

Rita-S
0

ja det upptäckte jag ;) Fast det var inte riktig så att jag provade, jag råkade bara vara på fel plats till fel tid, var inte ens mig han ville åt utan en annan tjur. Jag hade dock tur, det gick rätt bra trots allt blodet fick det att se mycket dramatisk ut.

740tjejen
0

Aj ja dumt och hamna emellan, även hästar som bråkar. Har jobbat med tjurar när jag var tonåring, peppar peppar så hände aldrig något.