Dödfödsel, vad bör man tänka på.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Imorse när min mamma skulle titta till getterna såg hon att Judiths hett efterlängtade unge kommit och att den var död. Mamman hade tvättat rent den så fint och stod bredvid den och bräkte jättehögt. Trots att hon hade två stora fina gethus att välja på så hade den kommit utomhus så vi misstänker att den kom förtidigt och hann frysa ihjäl eftersom mamman inte hann föda den inne i huset.
Hon fick ha den hos sig ett par timmar för att själv se att den var död och sen tog vi bort den, men är det något man bör tänka på? Kan mamman drabbas av något så man bör ha extra koll?
Vet ni inte om det var fullgånget eller inte? Men verkar hon må bra och äter, så kan ni nog låte henne vara. HUr är det "tutteriet på henne?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1# Nej, då hon gått med hanen en längre tid så vet vi inte exakt när hon skulle ha. Men ungen var helt färdig, bara lite mindre än vad de brukar vara. Den hade inte hunnit dia något så tutteriet känns normalt än så länge, mjölken verkar inte ha runnit till.
Är hon pigg och äter normalt, så tycker jag hon kan vara.. Visst är det ledsamt då det händer.. Men mår mamman bra, så är det nog helt okey med allt

Enligt min helt oventenskapliga mening är det fel att låta en dödfödd avkomma ligga kvar hos mamman.
Djur har inte långt minne, och i en naturlig värld utan stängsel lämnar mamman rätt snabbt sin döda avkomma och ansluter sig till hjorden igen.
Som sagt, jag tror bestämt att den döda avkomman skall plockas bort omedelbart, helst innan mamman hinner nosa eller slicka på avkomman.
Varför jag skriver avkomma, och inte killing som det gällde i detta fall, är för jag menar att min inställning gäller alla djurslag.
I övrigt bara kolla juvret så att det inte är fullt med mjölk mer än någon dag innan juvret börjar mjukna igen. Risk för juverinflamation då våra tamdjur går i inhägnader som, hur välstädade de än är, är betydligt smutsigare och fulla med bakterier än ute i fria naturen.
För övrigt tror jag man kan konstatera att Judith vill föda i enskildhet (inte alla har detta behov) och inte inne bland andra. Så nästa gång hon väntar bör hon sättas i egen hage/box.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
#4# Istället för att bara anta saker och så klaga på dom sakerna så är det både enklare och trevligare om du läser trådstarten innan du skriver, tänk gärna på det nästa gång.
Ingenstans står det att Judith hade sällskap, hon hade hela hagen för sig själv och hade alltså två tomma gethus fulla med hö och halm att välja på. Det står däremot att ungen redan kommit på morgonen, alltså har mamman fått naturlig tid att nosa och slicka rent den och hade hon velat så hade hon kunnat lämna den för hagen är mycket stor. Hon ville dock stå kvar och det känns enligt mig oerhört grymt att ta bort den direkt innan mamman fått tid att ta till sig att den är död. Det var även rådet vi fick av veterinär när vi ringde, att den skulle ligga kvar en stund.

Sicali83!
Ber så mycket om ursäkt om du uppfattat det som om jag kritiserade dig. Inte meningen alls.
Ville bara delge min erfarenhet. Och Veterinären torde väl veta bäst.
URSÄKTA!!!
Tom

Och du, Sicali83!
Du ställde ju faktiskt en fråga.
Men som sagt, ingen kritik, bara en enkel redovisning av min erfarenhet!
Tom
#7# Hur jag än läser så kan jag inte se att jag frågar om man bör ta bort ungen direkt eller om hon bör gå ensam utan bara om mamman kan drabbas av något så man behöver vara extra vaksam.
Men visst, tack för att du deltog i tråden.
#8 Det var med all säkerhet ett råd som TomB gav dig.. Som van lantbrukare så menar han med all säker i alla vänlighet, att man bör ta bort avkomman. TomB kunskap är mycket stor.
#5 I detta inlägg skrev du att det inte står någonstanns att Julia hade inget sällskap, men du skrev tidigare"hon gått med hanen en längre tid" Och eftersom du inte skrivit annat. Så är det lätt att tro han finns kvar i hennes hage.
Då man frågar i tråd, och berättar hur det är och varit så kan det bli att man tar upp alla aspekter i tråden. Men det är med all säkerhet i all välmening.
Mvh medde -Sajtvärd
#9# Ursäkta mig, jag brukar vanligtvis inte fråga här och visste inte att man måste beskriva situationen flera månader bakåt för att få lov att fråga om något som är aktuellt nu. Jag frågade om det var något som man behövde tänka på för mamman NU, EFTER att hon fött en död unge, vanligtvis i andra forum på iFokus så brukar man då kunna få enkla råd och tips om det utan att behöva gå igenom allt som någon eventuellt kan komma på som den tror har hänt tidigare.
För att förtydliga, JUDITH har gått med hanen en längre tid, det behöver inte betyda att han gått med henne den sista tiden av dräktigheten eftersom det då finns risk för omparning efter att hon fött. Istället för att anta saker och klaga på det så kan man svara på det som frågan gäller och utgå från att det bara är det tråden gäller.
Nu är det ingen som har klagat på dig alls. TomB gav några råd till dig i all välmening. Jag har inte på några sätt att det är någon som anklagar dig.
Du fick svar på dina frågor tycker jag. Samt några råd ingen dömde eller anklagade dig på något sätt. Du fick även en ursäkt av TomB.
Vidare så skriver du ett stort förtydligande om Judith med stora versaler och underskryker även detta. Ursäkta mig om jag skrev Julia. Men för det behöver man inte skriva hennes rätta namn på det sättet du gjorde i tråden. Vilket jag ser som mycket trist och faktiskt rent av väldigt löjligt! Att diskutera på detta sätt leder då ingenstanns utan enbart visar en dålig attityd. Även att skriva Judith har gått med hanen en längre tiD så tror man nog att hon går kvar som jag skrev.
Men som Sajtvärd tycker jag. Du är hjärtligt välkommen att skriva härinne, men en trevlig ton vill jag efterlysa hos dig.
Mvh
#11# Jag använder den ton jag bemöts med, men oroa dig inte. I fortsättning så frågar jag på ett ställe där erfarenhet och vilja att ge svar på det som frågas är mer i fokus än att bara leta fel som inte finns.
#12 Tycker det låter väldigt bra att du söker dig till annat ställe. Där du anser att du får bäst hjälp, vilket är så väldigt viktigt då det gäller djur! Vi vill ju inte att dom ska få lida en ren dumhet Så där önskar jag dig verkligen all lycka till. Vill ju att våra djur ska må bra.
Men eftersom du säger att du andvänder den tonen du blir bemött av, så vänder sig detta även mot dig. Skrivförbud har lagt in på dig på denna sajt. Då jag anser att ingen har varit otrevlig mot dig, och från TomB fick du även en ursäkt som du ej godtog.
Lycka till med Judith,
Mvh medde sajtvärd
Låser tråden då trådskaparen inte kan svara mer i denna tråd.