Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterköpessäljesbytes
Läst 13450 ggr
vedda
0

Broiler kycklingar

Någon som vet vart man kan få tag i broiler kycklingar i stockholm alt Gotland?

StefanW
0

Letar du bara efter billig kyckling, utan att fundera på varifrån den kommer?

Stefan - Modellbyggare

vedda
0

Letar efter en "köttras" till eget hemma bruk

[TheoA]
0

Såg annons nånstans ska leta lite,

Sehvrin
1

Jag har inte så stor erfarenhet av broilers, men de växer fruktansvärts snabbt. Så snabbt att skelettet knappt hänger med och skador är mycket vanligt, ca 2/3 delar har led-/benproblem (Källa).

Trots att jag inte är så erfaren så skulle jag nog råda dig titta på en annan ras som är friskare, för djurens skull.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

medde
0

Känner även jag innför dessa broiler raser.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

rugerupsillern
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

om du ska ha för kött så skulle jag satsa på en kombinationsras till exempel plymouth rock :)

Elshira
0

Inte heller jag skulle rekomendera broiler, som redan nämnt har d stora problem med att gå och stå. Många klarar inte ens av att hålla uppe sin egen vikt och ligger nästan hela tiden.

Jag håller dock inte på med hönns själv aktivt så kan dock inte nämna någon bra lämplig köttras som kan liknas med broiler. Kolla på alternativ.nu så hittar du säkert massor, där har de ett helt forum för hönns :)

Hakuna matata!

ivyFerrets
5

Bara undrar om ni träffat ike fabrik broilers?

Är själv uppväxt med broilers som gått på vår gård och ges rätt foder (de ska inte växa snabbt om man vill spara leder osv). De mådde bra, lagom stora, kunde gå, hoppa upp på pinnar osv osv Så de behöver inte bli "monster", kan jämföras med stora hundraser man inte vill ska växa för snabbt pga leder/skelett.

Tom-B
0

Håller med #8.

Det är en utfodringsfråga. Men något enstaka olycksfall inträffade ändock för mig.
Då får man slakta lite i förtid. Låt inte djuret lida!

Jag minns inte nu vilket foder jag använde.
Men de hade också en mindre utomhusrastgår där det fanns lite grönt.
Fast dom var inte så pigga på att "springa" ut och in så ofta.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Kimpa
2

Är också intresserad av var man kan köpa/ skicka efter broiler kycklingar.
Vill ha några för eget bruk men hittar ingenstans.

Tar tacksamt emot tips.

Tom-B
0

Försök hitta en uppfödare av Höns för äggproduktion.

Dom sorterar bort alla tuppkycklingar och där kan du säkert få köpa.
Så gjorde jag på min tid.

Tom

ivyFerrets
0

#10 Det är jätte svårt att hitta broiler, jag har själv Ross hybrid av broiler. Bor man i småland ska det finnas kläckeri där på broiler man säkert får köpa ifrån till hushåll. Klurigt annars, mina var inte lätta att få fatt på, när de börjar lägga ägg kan jag tänka mig skicka.

#11 blir ändå inte detsamma som broiler men ett alternativ klart.

Tom-B
0

IvyFerrets!

Broiler är framavlade för att ansätta så mycket kött som möjligt på så kort tid som möjligt.

Med de problem som följer för kycklingen själv.

Om man vill föda upp en så smakrik och miljö/djurvänlig kyckling som möjligt är det ett bra alternativ att välja "vanliga" kycklingar.

Man kan faktiskt jämföra med tallen. Den norrländska, långsamt växande furan ger en betydligt bättre kvalitet av byggvirke, än den sydländska snabbväxande.

Det tar lite längre tid att få fram den goda, smakrika kycklingen än den broileruppfödda. Men det är väl för att få bästa möjliga kvalitet man producerar hemma. Annars kan man ju lika gärna gå till affären och köpa.

I någon mån kan man dock genom foderval minska tillväxthastigheten på broilerkycklingen, och därmed få en bättre och djurvänliggare slutprodukt.

Tom

ivyFerrets
4

#13 jo vitsen med en "nsabb växande" ras är just att man vill inte att de tar allt för lång tid att göda upp dem då de är tänkta till mat. samtidigt ska de inte övergödas då de växer för snabbt, men ska de slaktas och man vill att de ska gå undan så vist, dok inte vår tanke.

Hemma uppfödd broiler är inte alls samma sak som fabriksuppfödda, iaf inte de vi fött upp. De strövar fritt under uppväxten, äter inte alls samma foder då det större delen består av att gå ute och picka med värphönsen och rör mer på sig är fabriksdjuren. Bara för att man vill ha en köttig ras som växer någorlunda snabbt behöver de inte vara oetiskt eller osund för djuren. Är medveten om fabriksdjurens bristande hälsa osv då är det väl ändå smartare att föda upp sina egna broilers i egen takt så de inte dras med dessa problem? än att gå till affären och köpa en påse broiler och stöda fabriksuppfödningen? Nä jag kan äta mina hybrider med gott samvete att de fått en bra uppväxt som frigående Höns och fått behålla sin hälsa med ett smakrikare kött. Lika mkt som jag är emot fabriks broiler gillar jag inte fabriksäggen och har jag mina egna värphöns. (kan dra det ännu längre att jag ogillar fabrikuppfödandet över huvudtaget då jag i princip knappt köper fabrikskött i affären utan direkt från bönder, inga onödiga hanteringar eller resor för djuren och jag vet hur de fötts upp…)

Vist finns det även andra Höns köttraser (både bra och mindre bra) som är helt okej, men det optimala är ändå de raser som just används i köttsyftet…och vi är inte främmande för andra raser, Ross är bara en av våra hönsraser, dok för tillfället enda köttrasen men de kommer snart få sällskap av en annan köttras och ev korsas in för att se hur avkommorna kan tänkas bli köttväg.

Tom-B
0

IvyFerrets!

I princip håller jag med dig.

Du får den inte riktigt lika tung som en "etiskt" uppfödd broilerkyckling.

Men i brist på bättre, så duger en "äggkyckling" bra.

Tom