Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 3940 ggr
Tappsveden
0

Get frågor och funderingar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej alla kunniga här på iFokus!

Jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig i några funderingar.

Är så att min pappa är inne på att skaffa Getter då vi har mycket sly runt våran gård. I helgen ska vi åka och kika på två tama,sociala och ikke rymmningsbenägna Getter födda 2009. Dom går på vanligt elstaket och det hoppas vi att dom kommer fortsätta med om vi köper dom vill säga.

Vi har inget iordninggjort ännu, inget är förberett så vi hoppas på att dom ska kunna ha kvar getterna hos sig i ca två veckor så vi hinner fixa hage och så.

Min pappa har inte direkt någon plan men jag har funderat och planerat lite.

Tappsveden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1:

Här har jag tänkt mig en vinterhage i anslutning till våran gamla timmerstuga som JAG har planer på att getterna ska bo i som på lösdrift fast man ska kunna stänga in dem då vi har räv och lo i våra skogar. Den är lite stenig tyvärr men det borde väl getterna kunna klara?

Tappsveden
0

Bild 2:

Här är då Timmerhuset som jag planerar att getterna ska bo i, väggarna måste såklart tätas till vintern. Men vad tycker ni? kan det funka som hem till dem?

Tappsveden
0

Bild 3:

Här är tänkt att ha en till hage, den ligger nedanför vinterhagen och är lite mindre stenig och roligare kanske. Mycket sly och små träd som kan käkas på. Den hagen kommer då bli lite större än vinterhagen.

Tappsveden
0

Bild 4:

Denna är jag mera tveksam över och behöver lite hjälp med. Är så att denna hage har tyvärr busken snöbär i ena änden av hagen. Går det att ha dom där om man ser till att snöbärsbusken inte växer upp? Vad jag förstått är bären giftiga men jag vet inte om själva busken är det? Någon som har koll på det kanske. Denna "hage" är en gammal gång upp till våran örtaträdgård och det har suttit planterade blommor längs vägen och vissa växer fortfarande. vet dom vad som är gifitg eller ger dom sig på det ändå? annars ttcker jag att denna hage är en av de mysigaste.

Tappsveden
0

Vad tycks? kan det funka?

Vattnadal
0

Getter vill ha stenigt! En fin slät hage med gräs rymmer de ur, då den är för tråkig. Stenar, stockar och klätterställningar gillar de, samt hellre sly än gräs.

Vi har räv här, man han bråkar aldrig med fåren, och lo har hittills hållit sig från dem. Vi ska hämta hem en liten getfamilj så fort våra fårhagar är tillfixade efter vintern. Det blir pappa, 2 mammor och deras 2 killingar, jämtgetter med genbank. De kommer att få bo med fåren, hittills har vi 2 hagar med 5 eltrådar (följer rekommendationerna för rovstängsel) och vi ska försöka hitta på lite mer leksaker åt dem, då hagarna är lite tråkiga annars. Lite sten och stubbar bara…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rita-S
0

Stenig hage är noll problem, mycket stenar och små högar tycker dom är trevligt :)

Snöbären skulle jag dock ta bort om jag var du, och jag skulle kollat upp vilka blommor som står kvar. Tyvärr är det inte alltid att giftiga saker smakar illa så dom håller sig undan, så bästa att ta det säkra före det osäkra. Går det inte att ta bort kan du hegna in det så dom inte kommer åt det i stället, om det ligger så till att det kommer ligga mitt i hagen.  

Timmerstugan kommer bli perfekt som hem åt dom så fort du har röjd ut av den,  och om du bygger ett par boxar där inne har du en box Att förvara foder och sådan i, samt en eller två boxar i fall av sjukdom och det skulle finnas behov att isolera en. Det borde inte ta långt tid för er att dela av en del av timmerstugan med olankräcke och hegna in det som skal bli vinterhagen, ni kanske behöver et par dagar om ni har allt ni behöver. Om ni skal ha hela timmerstugan till getstall och hage intill tar det ju ännu kortare tid!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tappsveden
0

Tanken är väl att dom ska få hela utrymmet i röda timmerhuset. Sen har hästmyrorna käkat i timmret på sidan mot vinterhagen så där tänkte vi göra en öppning så dom kommer in där direkt istället för igenom dörrarna.

Just nu försöker jag övertala min pappa om att vi ska fokuser på en hage i taget. Inte lätt när man har en pappa som vill göra allt samtidigt.

Vi ska dock inte titta på dom där två getterna utan åker iväg till en annan tjej vi har kontakt med via vårat företag som har en del Getter. Så jag får mysa lite imorgon med dom.

RedPoison
0

Va mysigt med Getter! :)

Jag skulle vilja tipsa om att ni kollar upp gällande lagstiftning för Getter inna ni bygger. Det är roligare att göra rätt från början än att måste göra om senare för att det inte följde lagen. :)

Jag tror getterna kommer trivas jättebra där i er skog :)

[Emma-Rhino]
0

Som #9 säger, kolla lagar och sånt för att slippa tjaffs senare. =)

Kul med Getter! Själv har jag blivit kär i MoaW:s dvärggetter. =) Vad ska ni ha för Getter?

Tappsveden
0

#10 Vi har tingat två Getter av rasen svensk lantras. Väldigt trevliga och sociala damer =)

[Emma-Rhino]
0

Så fina =) är inte ni med Getter rädda för att bli stångade?! =D

[TheoA]
0

Jag tror att man inte blir stångad av de flesta getterna, om man blir stångad så är det oftast av en bock gissar jag på. Jag vill också ha lantrasgetter :) skulle passa perfekt i vår hönshusbacke som vi kallar den :)