Blanda två flockar höns m tupp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej,
Jag har ett gäng Höns 6 st som går med en tupp som är snart året gammal.
Sedan har jag ett gäng 8 st som går med en tupp som är 1½ år.
Nu är det vår och hönsen vill ut. De går helt lösa på en gård. Nu går ena laget ut på förmiddagen och de andra på eftermiddagen. När de är inne så är det nät mellan grupperna. Tupparna bryr sig inte om varandra och slåss inte mellan näten som en av mina andra tuppar gjorde.
Kan man släppa ut alla på dagen samtidigt? De gänget som får vänta inne på sin tur blir väldigt sura och de är jobbit att få in morgongänget på dagen för att byta.
Naturligtvis så ska jag övervaka dem nograt första dagarna tänkte jag.
Så kan man ha två tuppar till 14 Höns?
Beror nog på tupparna. Vissa slost mycket, och andra går relativt bra i hop och bara håller sig på vart sitt håll. Du kan väl prova och se vad som händer? Och även hönsen kan hacka på varann med, fast störst risk är det nog att det är tupparna som bråkar.
Alternativet är väl att bygga rasthager till dom och låta dom gå ut och in som dom vill.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tackar,
Tupparna är väldigt lugna och tama av sig så jag ska nog prova. (blir ju lättare att avbryta om de börjar slås om de är tama inbillar jag mig.) Flera jag pratat med säger att de går nog bra när de har så stort område att vara på.
Läst någonstans att de är bra att ha två tuppar om det skulle hända någon av dem något så fanns redan en till. Stämmer det?
Är det sant att vita tuppar är snällare än bruna?
Dålig erfarenhet av min gamla tupp som jagade allt och alla.
Det beror helt på tupparna i sig. En kompis har drygt 60 hönns tillsammans (inte frågat dock så ungefär) och tror hon har 4-5 tuppar i varierande ras och storlek, ibalnd färre ibland fler.
Tuppar som inte får plats eller kan gå med dom andra skickas i första hand iväg till någon som behöver tupp och får i andra hand bli middag *evil* Men tror inte det skulle vara något problem med flera tuppar av det sinneslaget dom har heller.
Det är nog snarare favorithönan som i värsta fall får två gubbar att kuta runt med! Och visst kan hönsen börja hacka på varabndra med, men inte mer än "vanligt" skulle jag tro.
Hakuna matata!
Kan absolut inget men med andra djur kan man ju ha två inhängnader bredvid varandra så de får lära känna varandra?
Kan absolut inget men med andra djur kan man ju ha två inhängnader bredvid varandra så de får lära känna varandra?
det har gått jättebra. Så nu är alla ute tillsammans. De glor lite surt på varandra ibland, men det är allt. Lite bråk första timmen tillsammans. Hönsen går lite hur de vill mellan tupparna.
Bråkar någon höna med en annan kommer en tupp och går emellan. På natten så får tupparna sova var för sig eftersom de inte är så stort utrymme inomhus. Vill inte de ska bråka på morgonen. Släpper ut dem tillsamman på morgonen och de är lugnt.

Som regel brukar man säga att antingen 1 tupp el 3 å fler. 2 kan vara svårt, men undantagen finns ju självklart.
Anledningen är den att börjar 2 tuppar bråka så brukar en 3dje gå i mellan och avbryta. Har man bara 2 så blir d ju inte så. Har 30-talet hönor och ca 8 tuppar. Lite många men d funkar, ta i trä…