Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 1551 ggr
[Emma-Rhino]
0

tanke angående varg

Läste i tidningen att ännu en ensamvarg strövade runt här i skogarna. En ensamvarg och troligtvis samma som bitit ihjäl en massa får tidigare.

Då slog det mig plötsligt att alla dessa vargproblem jag läst om i tidningen om störda vargar som river en massa djur, för det är ju ett stört beteende, har varit ensamma.

Alltså är det djur som saknar flock som blir koko. Hundar vet jag kan bli helt knäppa och fungerar inte mentalt utan en flock.

Så om vi vill slippa sådana problem med vargen borde vi ju tekniskt sett satsa på stabila flockar. Förr fanns ju varg här nere i massor och då kunde en ensamvarg hitta en flock, men den stackarn här nere hittar inga.

Så istället för å skjuta sönder de flockar som finns borde vi försöka få fler stabila flockar med starka individer.

Eller jag kanske tänker helt fel men det verkar logiskt…

Lorita
0

En ensam varg är helt naturligt på jakt efter en partner, det änder med alla djur vid könsmognad och är helt naturligt.

Jag håller helt med om att man ska sattsa på en stabil vargstam som mår bra. Vad det gäller får och andra tam djur så går dom att hängna med vilt staket, några trådar el till, det måste finnas uteymme till kanske ett nytt EU- bidrag kan hjälpa oss bönder att få råd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Vattnadal
0

Vargar släpper inte in främmande vargar i sina flockar. En vargflock är inte en lös grupp, utan en familj, mamma, pappa och barn. Ungarna stannar ibland ett år ibland 2-3, beroende på hur stora möjligheter de har att flytta och skaffa ett eget revir. De hjälper till att ta hand om yngre syskon, lär sig jaga och samtidigt som de lär sig att göra allt de behöver för att starta egen familj, hjälper de till att bevara sina egna gener i småsyskonen.

Ensamma vargar är alltså precis som #1 säger inte alls konstigt. Det är unga vargar som letar en livspartner och ett eget revir.

Att en varg river eller skadar flera djur är inte så stört heller. Vintertid håller sig döda djur länge, och är de bara skadade är det lätt att hitta och slå dem  senare. Stört är det väl egentligen bara att hagarna släpper in vargen, och djuren kommer inte undan.Fast naturligare är ju att de slår rådjur eller älg. Ensamma vargar jagar mindre byten, en större familj klarar av större byten och behöver mer kött.

Vi har 5 eltrådar med redig kräm, och hoppas att det räcker att hålla björn och varg borta. Lo hoppar tydligen över eller går mellan, så när han dyker upp tar vi in fåren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Emma-Rhino]
0

sant men om den som springer här nere har gjort det i flera år hittar den ju ingen partner vilket den normalt borde göra.

[Doglovers]
0

#2 Det du skriver stämmer alldeles på pricken. Och kommer en ny och försöker ta över blir det en kamp på liv och död vilken inte så sällan resulterar i att den som dödas även äts upp.