Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: nötkreatur
Läst 2250 ggr
medde
0

Flock med kor skjutna

En stor flock på ca 16 djur kor blev skjutna på en åker i utanför Svedala i Skåne. Anledningen till att dom skjöts sägs vara att det betat i en hage i en tid, men senare lyckats rymma ur den hagen. Då dom var omärkta och ingen ägare gett sig till känna. Valde länstyrelsen att besluta att skjuta korna. Vilket gjordes av en jägare.

Köttet kommer ej att anvädas då korna var omärkta

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
0

Inte är man alltid stolt over sina forna yrkeskamrater.

Kan bara hoppas att ägaren inte är en riktig bonde, och att denne får känna att det svider ordentligt.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
0

Bonden är väl tyst eftersom dom alla var omärkta. Men visst är det hela väldigit trist då detta sker.

LOLslashFREAK
0

Är det lag på att man måste märka korna ? Jag vill ha köttdjur i framtiden, kanske simmental eller nåt, men då vill jag inte att de ska gå till slakt. Och om de inte ska till slakt har de ju ingen anledning till att vara märkta, så varför märka dem? Tungan ute

(mina egna funderingar)

Galenpanna

sissie
0

Det jag kan få fram är att alla kor ska vara ID-märkta. Likväl som tex hundar ska vara ID-märkta.

Här är texten om märkning som tillhandahålls av Jordbruksverket.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
0

Jisses!

Snart kommer vi att bli ID-märkta.

Förvånad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LOLslashFREAK
0

#4 Tack så mycket för texten :)

Galenpanna

medde
0

Stämmer det sissie säger. Kor ska vara märkta.

Vi har en artikel om märkning här på sajten, vet om du finner den itressant. Men kanske=)

zoolatri
0

Vilken tråkig historia:( Aldrig roligt när djuren kommer i kläm, hoppas att de mådde bra fram tills de uppmärksammades. Kan tänka mej att en djurägare som struntar i sina djur på det sätter inte bryr sig om att utfodra rätt eller ringa veterinär när/om det behövs.

[TheoA]
0

Det är ju baaara ägarens fel!

[Emma-Rhino]
0

uscha, men inte mycket att göra i sånt läge. =(

[Doglovers]
0

Misstänker att det var "svarta kor" Skulle nog gå till svart slakt sedan.

medde
0

Många misstankar finns, då det var ingen som gav sig till känna om att  vara ägare till korna.

Fidelia
0

Jag tror som #11. De skulle säkert slaktas hemma och köttet säljs till bekanta.

Men det behöver inte alls betyda att djurägaren misskött eller inte brytt sig om djuren. H*n Skiter bara i myndigheternas bestämmelser. Att den inte vågar ge sig tillkänna som djurägare är för att den vet att den bryter mot lagen.

medde
0

Det var väl i den stilen vi nog menade. Men för att någon struntar i regler om märkning så har du rätt, ingen har nog sagt eller tänk att dom har vanskötts på något sätt.,

medde
0

Det var väl i den stilen vi nog menade. Men för att någon struntar i regler om märkning så har du rätt, ingen har nog sagt eller tänk att dom har vanskötts på något sätt.,

viktoria91
0

Men om en veterinär kommer ut till en omärkt kossa och ägaren till kossan, har veterinären skyldighet att anmäla det om denne vet att ägaren till kossan bryter mot lagen?

Fidelia
0

#16 Jag tror att de har anmälningsplikt. Åtminstone de som är anställda av jordbruksverket. Tidigare sa de att veterinärerna skulle neka att behandla omärkta djur. Men det strider mot djurskyddslagen. Så om nöden kräver (dvs om djuret lider) ska det behandlas och anmälas alternativt avlivas.