Kamelmjölk gör EU-debut
Europas första och hittills enda mejeri för kamelmjölk finns i Nederländerna. En besättning med 50 kameler förser den lokala marknaden med kamelmjölk, en mjölk som är uppskattad av många med rötter i Afrika och Asien. Det har varit mycket byråkratiskt krångel att får tillstånd till den annorlunda mjölkbesättningen eftersom EU inte klassar kameler som lantbruksdjur. Men mjölkar gör kamelerna, även om dem har ett lynnigt temerament och bara släpper ut mjölken när deras unge finns i närheten. Detta tillsammans med att kamelerna inte blir könsmogna förrän 4 års ålder gör kamelmjölken till en exklusiv produkt som kostar cirka 55 kr/litern. Så de flesta holländare bedöms hålla fast vid mejeriprodukter av vanlig komjölk.
Hoppas det inte kommer till sverige för fort! Jag har velat ha ett kamelmejeri i några år så jag vill vara först med det i Sverige ^^
Kamelmjölk? hm, jo varför inte… Men det låter faktiskt inte så gott =)
#1 Nu blir jag oehört nyfiken Theo. Varför vill du har ett kamelmejeri?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#3 Jag tycker kameler är världens finaste djur, jag har väl inte velat ha ett mejeri men jag har velat ha kameler och mjölka dom :-)
#4 Aha!Då är jag med. Kul! Då vill jag önska dig lycka till och hoppas du kommer att få en hel del kamel en dag.
Helt obegripligt att ingen startar en kamelfarm för kött- och mjölkproduktion i Sverige..
Det bor idag minst 50 000 somalier i Sverige. För dem är både kött och mjölk från kameler en stor delikatess så det finns ett bergsäkert kundunderlag för köttet och mjölken. Kamelmjölk är ett av de nyttigaste livsmedel som finns och inehåller alla näringsämnen som man behöver. Dessutom blir man inte tjock av kamelmjölk. För 20 år sedan innan konflikten började i Somalia var Sverige involverade i ett projekt i Somalia om att tex göra ost av kamelmjölk m.m.
Sen kan tex man göra lädervaror av skinnet och använda kamelullen till diverse klädplagg.
Go for it någon!!!!
#6 Ja, jag vill vara först i sverige 
#7 Då håller vi en tumme för dig Theo.