usch usch usch!
kolla vad jag hittade när jag kikade runt bland tidningar. Lite gammal men kände mig tvungen att lägga ut ändå,
Grisar som kokas levande på svenska slakterier. =(
Inte är vi alltid så bra i Sveroge som det gärna vill påskinas ibland,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag är inte förvånad
Någon som vet hur det gick med brottsanmälan?
Jag är inte vegetarian, har varit men inte längre. För jag är inte emot att äta kött utan jag är emot hemska slakt metoder och långa transporter.
#2 är inte heller förvånad men man vill ju inte tro på att något sånt här ska hända i Sverige.
Sverige är inte bättre än andra länder om man tittar bakom kulisserna
#5 Tvärr så instämmer jag. vi vill ofta och gärna säga att vi är bäst här, men jag håller inte med i det. Vi är bra i mycket ja! Men bäst nej!
Hemskt :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte är det trevligt. Djur ska inte lida vad det än gäller.
#4 Köp viltkött istället!
Inga djur har haft det bättre än älgarna, rådjuren och vildsvinen i det fria!
Hakuna matata!

#9 Också är det godare. 
Vi äter bara viltkött och våra egna djur.
#11 jag skulle aldrig kunna äta egna djur :) Jag är så blödig =) kan endast äta djur jag inte har sett levande=)
#11- 12 I just detta med att äta djur man inte "känt" och dom som äter djur dom endast "känt" Så känner jag att en stor förståelse för bägge argumenten.
#13 Ja jag klarar inte det, men jag tycker inte illa om dem som gör det, jag hade gärna gjort dem OM jag hade klarat det, för då vet jag att dem hade haft det bra innan dem dog.
Vill man äta "snällt" slaktat kött så kolla i din lokala butik vart köttet kommer ifrån, och besök de du kan och gärna slakteriet! Ta det som en guidad tur, hur gör man osv. Det är jättekul!
Då kan maan med gott samvete även köpa kött i köttdisken ^^
Hakuna matata!
Ica säljer naturbetes kött, vi leverar dit, det är djur som har fått gå ute en stor del av sitt liv, det finns många krav för det.

#9 Idag är det inte så roligt att vara vild. De vilda djuren lider något fruktansvärt ute i skogarna denna och förra vintern. Det är inte bara matbristen. Pratade med en jägare som visade bilder på benen av en hjort han skjutit. De var helt skinnflådda av skaren som inte håller att gå på.
Så våra tamdjur har det nog rätt bra.
#17 De flesta djuren håller sig till djupskogen (förutom rådjur då som håller sig nära oss människor) och där blir det inte alls lika tjockt med snö. Och visst, ibland kommer det mängder med snö samtidigt (som i år) och det råkar bli skare. Men det är sällan det ligger 70 cm snö kvar i mellansverige och neråt.
Och vad det gäller mat så matar de flesta jägarna på sina jaktmarker (vad det gäller rådjur, älg och gris, i.af häromkring). Här brukar de få hämta "dålig" frukt från Ica Maxi en gång i veckan som de sedan lägger ut till djuren. Och hö finns det gott om till dem som äter det. Vet även att farfar brukar fälla lövträd lite varstans i sin skog för att rådjur och älg ska ha skott och grenar att äta på.
Viltvård är ju så mycket mer än att bara skjuta. Ju mer de gör för djuren - ju mer får ju de att skjuta.
Tog för övrigt en titt på rådjuren som vi har här (de står utanför fönstret just nu och äter havre), de går nere på åkrarna (där det är massa snö) och vi har en relativt gles skog, så det blir mycket snö där med. Vi har också haft skare sedan 1 månad tillbaka. Inget varken skinnflått eller uppluggat här!
Så i sådana fall låter det väll snarare som om den hjorten t.ex blivit skrämd/jagad ut på öppna fält där den fått springa för glatta livet. Men annars håller de sig ju i skogar, och gärna på sina stigar.
Hakuna matata!
Jag tillhör dem som inte äter vilt just på grund av jakten

#19 Vi köper av min morfar som är jägare så vi vet att allt går rätt till. ;)
Jag har inget emot jakt för den som jagar för att själv äta och ger mat till sina anhöriga och närmaste.
#21 Så vad menar du med att du inte äter pga jakten?
*nyfiken*
Hakuna matata!
#22 Jag tycker att man ska jaga för eget behov och inte för att sälja. Man dödar för att själv överleva precis som i naturen för övrigt.
#23 Fast vad är det för fel med att stödmata de fria djuren - och se till så att de lever ett bra fritt liv, för att sedan det ska finnas fler som även vi kan äta av?
Varför skulle de djuren som föds upp vara "mindre" värda än de vilda? Då skulle var och en endast slakta för husbehov isf? 
Jag matar då hellre en älg i skogen än en ko i spiltan.
Hakuna matata!
Ja vi har olika åsikter helt enkelt och så ska det vara
#25 Det är ju inte naturligt att vi jagar med gevär, men det är ju än mindre naturligt att föda upp och äta. xD
Hakuna matata!
Mina anhöriga och släktingar både föder upp tamdjur som slaktas och jagar vilt. Den stora skillnaden tycker jag är att tamdjur finns där på gården, men de vilda djuren hör ihop med natur och är mat även till rovdjuren. Vid slakt av tamdjuren påverkar vi inte naturens vågskål på samma sätt som vid storjakt av vilt. Det är nog så Leffe menar när han tycker det är ok att jaga för eget bruk.
#26 Det är inte ett dugg onaturligt att föda upp och äta. Tänk på att människosläktet blir fler och fler. Hade vi inte dessa djur som föds upp så hade vi nog heller knappast något vilt att jaga och äta och då har vi totalt förstört balansgången i naturen. Jakt av vilt och föda upp djur för slakt är lika naturligt för oss människor båda två alternativen, men bara det ena kan påverka naturen om det sker i för stor skala.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#27 Jag tycker inte är onaturligt med endera. Var mest jämförelsen, efter som #25 Tyckte det är skillnad.
Vi påverkar balansen om vi bara skjuter, men efter som vi också matar dem så gör det att många som annars skulle dött klarar sig med. Så de blir ju lite +-0 så att säga. Lite måste vi ju också jaga för att hålla de vilja djuren nere i antal av många anledningar, men det extra kompenseras nog gott och väl med maten =)
Hakuna matata!