Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 3306 ggr
[Emma-Rhino]
0

Debatt - fler vargar i sverige

Nu är debatten igång igen, och jag är en av de som följer den med spänning.

aftonbladet

Leffe
0

Det verkar gå att få in vett hos politker också - kors i taket

[Emma-Rhino]
0

Jag vet. Man blir nästan fundersam. =) Men vi får väl se om det bara är prat eller om det blir någon handling.

medde
0

Jag tycker att stammen ska växa till sig, jag är imot detta med vargjakten. Vidare det "dumma" som sas att vargjakten var till för att intresset för vargen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
0

hur många vargar försvinner inte spårlöst varje år. Sändare som kopplas ut osv. Att sen införa en laglig jakt är ju bara korkat, det visar ju alla tjuvskyttar att de gjort rätt.

medde
0

Sant och kloka ord..

Taxelina
0

Men dom kör över vargforskarna. Så man undrar ju vad dom håller på med.

Sehvrin
0

#6 Vilka anser du kör över vargforskarna? Och vilka forskare menar du? (Det finns ju flera som tycker olika saker)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
0

Hoppsan, trodde ni hade fortsatt disskutionen här. Finns det inget mer att tala om?

Jag ansåg vargforskarna. Dom som arbetar med vargen givetvis. Ju högre inavelsgrad, ju fler individer behövs det. Ju lägre inavelsgrad, ju mindre individer behövs det. Genom att man nu tar in nytt blod så blandas blodet och då behövs alltså inte vara så många individer för att vargen ska klara sej ändå.

[Emma-Rhino]
0

läste i tidningen idag att jakten börjar imorgon. 20 vargar ska få skjutas. Men nu verkar EU lägga sig i och rasar emot sverige för att vi skjuter varjar.

medde
0

#9 Välkommen med öppna armar.

Dags detta framlyses redigt nu! Varför ska vi behöva skjuta våran lilla vargstam? Herre jösses klarar vi inte i landet av ca 210 vargar.. är det dags att fundera på vad det verkliga felet är?

Taxelina
0

310  Men har du inte lyssnat ett dugg.

Dom ska ta bort 20 och tillsätta 20. För vargens skull. För att den ska få bättre blod. Mindre inavelsgrad. Man avlar inte på individer med för hög inavelsgrad. För djurets egen skull.

Leffe
0

#11 Tänk om det är de starka och friska som blir skjutna. Man avlar inte heller på sjuka och svaga djur vilket det finns stor risk att det kommer att ske. Varför inte låta den lilla stammen sköta sig själv. Plocka gärna in 20 nya friska individer det skadar inte utan då kommer det att finnas 230 stycken.

Varför tror vi människor att vi kan styra naturen när det är vi som förstört den

[Emma-Rhino]
0

# Förra året skulle "bara" 27 stycken skjutas. Men 58 st rapporterades in som döda. 28 dog i licensjakten, en mer än lovat. 11 sköts på myndighetsinitiativ, 3 dödades på inskilds initiativ, alltså tjuvskytt. Bara 6 av 58 dog en naturlig död.

Så kom inte med nått skitsnack om att det bara är 20 vargar som skjuts.

20 vargar vs över 3000 jägare.

Och det finns inget som säger vilka individer som får skjutas, unga, gamla, tikar, hanar. Så hur mkt vill man bevara beståndet då.

Estland har 22 vargar/1000kvkm. Rumänien har 13 vargar/1000kvkm. Portugal har 3,3 vargar/1000kvkm.

Sverige har 0,5 vargar/1000kvkm.

medde
0

#11 Har både lyssnat och läst!!!

Anser ändå att vi har få vargar i landet och de 20 som ska pangas bort rättfärdar inte att man sätter in 20 nya. Inte ens klart om det blir 20 vargar. Som högst 20 stycken,

Jägarnas riksföbund  har även gått ut med ett pressmedelande där dom säger ett helt nej till import av varg

Leffe
0

Börjar fundera på om våra vargjägare är kompetente. 25 procent av vargarna blir skadskjutna i nuläget. Räknas de in bland de 20 som får dödas.

medde
0

Tror inte på att allt är så väldigt bra därute i skogen, med förra årets facit och över det jag just nu läste från LeffeD.

Om vi börjar med förra året så :

Ingen av vargarna som skjöts led av genetiskt defekt= friskt djur samt att minst fem var alfadjur.

16 stycken av de vargar som det pangades på var skjutna mellan 2 till fyra gånger innan jägarna fick död på dom.

Nu under dagen har en varg ännu inte fällts utan vandrar ännu skadeskjuten..Och möter en plågsam död. Inte skjuten utan beskjuten.

EvaG
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äntligen en jägare som ärligt talar om att man skjuter vargen för att vargen tar jägarens vilt.

Aftonbladet.se

Medarbetare på Vilda västern iFokus

medde
0

#17 Tack EvaG!!!

Leffe
0

Mycket skitsnack från dem som älskar att panga skott i skogen. Björnen är betydligt faligare för människan än vargen och finns i över 3000 exemplar medan vargen finns i 190 eller färre ändå när jakten är över. Matematik är ju inte jägarförbundets starka sida. Det minns vi från förra årets vargjakt.

När det gäller våra hundar. Vildsvinen dödar betydligt fler hundar en vargen. Jägarna som älskar att panga på och pangar på allt som rör sig skjuter sina egna hundar i större antal än vad vargen dödar. Tänk på att dessa vilda västern-lekare skjuter ju kor i stället för älgar och människor istället för vad…kde kanske jagar apor för de är väl de enda tvåbenta djuren i vilt tillstånd, men jag trodde inte de fanns i Sverige. Man pangar som sagt på allt som rör sig. Dessa amatörer som kallar sig jägare pangar på utan att veta att de får en fullträff eller ej. De skadskjuter djur. De borde egentligen anmälas för djurplågeri.

Dessa personer ska alltså klara av att kolla upp om det är en sjuk, inavlad varg eller genetisk dålig varg innan de pangar på. Hur de ska klara det förstår inte jag i alla fall, men jag är inte jägare bara en vanlig människa med sunt förnuft

Taxelina
0

Hoppas jag aldrig behöver säga "Vad var det jag sa"Flört

Jag kommer tillbaka när jag ser att det är några kloka och pålästa jag kan föra en disskution med och inte bara få läsa länkar som andra skrivit åt er. Att ni kommer med egna erfarenheter.

Kramis på erSkrattande

medde
0

Du är nog lite fel ute just nu tycker jag med dina påståenden. Känns inte alls rätt det du säger. Samt att bara få läsa länkar som andra skrivet ser jag inget överflöd av alls här i tråden.

Nu börjar det likna personliga påhopp och du för diskutionen över en viss gränns som inte är okey.

Svarar på våra frågor gör du inte heller utan enbart trummar på i din egen väg och ger ut oförskämdheter

Leffe
0

#20 Detta har jag läst på en hemsida

"Mitt måtto är att man ska respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra som tycker annorlunda om saker och ting. Vi är alla unika individer"

Hur stämmer det på dig?

medde
0

Taxlina!

Då Taxlina låst sin personliga sajt vill jag medela följande pm tyvärr öppet på sajten.

• Göra personliga påhopp eller vara otrevlig mot någon

• Respektera andra uppfattningar än dina egna

• Bemöta sakfrågan och inte kritisera den som skrivit inlägget

• Vara hövlig
    Många ämnen kan vara känsliga, hantera dem därför med respekt för dina medlemskamrater

Så jag med detta vill jag påpeka till Taxlina att en varning är utdelad, och ber nicken hålla sig till sajten regler. Detta gäller även om man ej är medlem på sajten lantdjur,

Mvh medde

[Emma-Rhino]
0

#20 som jag sa i det andra inlägget så undrar jag vad du kommit med över huvud taget. Du har inte sagt ett skit som försvarar vargjakten eller ens är relevant.

medde
0

#"22

"Mitt måtto är att man ska respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra som tycker annorlunda om saker och ting. Vi är alla unika individer"

Det är lätt att skriva. Men sedan efterleva det är en helt annan sak, men visst låter det fint med vackra ord. Men står man inte vid sitt skrivna ord ska man nog börja radera lite, Men kan börja med om man felat att säga ett fint ord som värmer många: Förlåt!

Anders 50
0

Jaha du LeffeD….Tänkte inte skriva mer i de här trådarna, men när jag läser ditt inlägg #19 så kan jag inte låta bli att kommentera.

Du skriver "skitsnack"….hela ditt inlägg går väl under det begreppet…knappast nåt rätt! Du verkar ha fått kunskaperna om hur jakt går till från kvällstidningarnas braskande artiklar om jakt och jägare.

För det första…vad har jägarförbundet (vilket av dem?) med antalet vargar och antalet som ska skjutas att göra?

Var hittar du uppgiften om dödade hundar av vildsvin?

Skjutna hundar av jägare…var hittar du det?

Vet du hur många hundar som dödats av varg sedan den återinfördes?

Vet du om förra årets skjutna vargar led av inavel?

Är det bevisat att de vargar vi har har promlem med inavel?

Det skrivs här om personliga påhopp! Hela ditt inlägg är ett sådant påhopp, fast på hela jägarkåren!

Och vilka uttryck…"panga på"…"pangar på allt som rör sig"…"vilda västern lekare"…"amatörer som kallar sig jägare"…

Okunnighetet om svenska jakten och jägarna verkar vara stor!

Var istället glad att det finns jägare som ställer upp gratis, med bl.a. eftersök vid vilt kollisioner m.m., så att du slipper betala ännu mer i skatt.

Hur vi ska förvalta vår vargstam har bestämts av sveriges riksdag, (du och jag) och eftersom de betror jägarna att sköta avskjutningen…(vilka skulle annars göra det?) så ställer jägarna upp på detta, fast på en del håll vägrar de göra det.

Att det ibland går fel vid jakt det erkänner jag, men människan är inte skapad felfri.

Du skriver att man ska respektera varandras åsikter, o.s.v…Men hur gärna jag som är jägare än vill…så tyvärr..din åsikt om jägarkåren respekterar jag inte!

Och eftersom jag tillhör denna grupp av människor, välj själva något av Leffes namn på oss, och märker både i och mellan raderna att jakt är något som inte är rumsrent här så tackar jag för mig här på Lantdjur och avslutar medlemskapet.

Ha det bra, nu får ni skriva ostört om jakt, jägare och vargjakten i fortsättningen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mezzzanina
0

Fakta finns insamlat från förra årets avskjutning av varg.Det var inte inavel (som man då hänvisade till att det skulle vara)Och redan då gick jakten helt över styr och fler vargar blev skjutna än man bestämt att det skulle skjutas av.Är det kontrollerad jakt?

Och redan i år har en varg med GPS sändare skjutits som skulle ha följts upp.

Fruktansvärt tycker jag.Så fruktansvärt att jag inte finner några ord för detta.

Tänk om vi skulle ge oss på alla djur som finns på vår jord och rensa för att vi "tror" att det kan vara inavel på dem.

I så fall borde vi börja med mänskligheten för hos oss själva verkar det finnas en hel del inavel.

medde
0

# 26 Då ber jag att få tacka för den här tiden på sajten.

Mvh

Leffe
0

#26 De frivilliga som söker efter trafikskadade djur får ersättning

Ja jag gillat inte jägare. Har råkat ut för jägare när jag körde djurakutbilen i Stockholmsområdet.

Inom parentes så äter jag inte vilt just på grund av jakten.

Jag tycker det är panga på och vilda västern lekar. Det är min åsikt

Under 2010 rapporterades 11 jakthundar dödade av varg. 93 stycken rapporterades dödade eller skadade av vildsvin

#Hur vi ska förvalta vår vargstam har bestämts av regering (du och jag)" Jo, men EU säger nej och det är också du och jag

De jägare som vägrar skjuta vargen i dagsläget ska ha en stor elogé. Jag ber om ursäkt. Det finns bra jägare också

Blir jag anklagad att vara kriminell och ute för att få uppmärksamhet och bråk för att jag skriver i trådarna här på iFokus då blir jag förbannad därav skrev jag precis det jag tycker och tänker i inlägg 19.

Slutar man då i den här sajten för att jag tycker och skriver som jag gör och då menar att sajten är emot jakt och jägare så kan jag bara säga "Hej då" Det övertygar i alla fall inte mig att jag har fel snarare tvärtom

Gittan
0

Nu ska jag chocka många. Jag är för vargjakten, men inte på detta sätt som nu sker. Jag förstår #19 med hans uttryck panga på och vilda västern-lek. Tänk själv att när det är dags att jaga vargen. 20 vargar ska skjutas och 3500 jägare sticker snabbt ut i skogen med sina gevär (då finns ingen rädsla att vargen kan döda någon verkar det som). Jag har släktingar som jagar, men ingen av dem ville ut i denna jakt då de inte ansåg sig kompententa att avgöra om det var ett alfadjur som dök upp i siktet eller ej. Hur många av dessa 3500 jägare som är ute kan detta. Det kan mycket väl vara så #19 menar också.

Jag är som sagt för jakt av varg då regeringen säger att det ska vara 210 vargar i Sverige, men det ska vara jägare som kan vargen och kan innan han skjuter kolla upp att det inte är ett alfadjur.

Sedan kan jag i denna debatt inte förstå varför en vargjaksanhängare säger att motståndarna inte bara kan hänvisa till länkar i frågan medan en annan vill veta varifrån uppgifterna kommer (det blir ju länkar).

Det är synd att debatten urartat, men det leder alltid vargen vara eller inte vara till. Jag förstår mycket väl #19:s ilska efter att han och andra vargjaktsmotståndare här på sidan blir anklagade att vara kriminella och bara är ute efter uppmärksamhet och bråk. Så säger man inte om andras åsikter. Man ska respektera andras åsikter om de inte överensstämmer med ens egna. Sedan också påstå att debattmotståndare inte är klok är precis lika illa.

I mitt tycke ska en sådan person som så föraktar en debattmotståndare få skrivförbud på sidan.

Jag förstår fullt #19 frustration oan agerande, men jag förstår också #26 reaktion på #19. Ni har ju rätt att reagera båda två, men att lämna en sajt för detta känns fel.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
0

# 30 Ett mycket klokt inlägg gjort av dig GittanL. Visst är det rätt att vi alla ska ha och även få ha olika åsikter om en viss sak, som nu vargjakten. Det är fullt normalt att det blir olika sidor och då tankar om det man värnar för. Tyvärr så ha den spårat ut totalt tråden och många heta känslor spelat ut i tråden. Jag tror och känner att det som blev värst är det blev då det ansågs som att varganhängarna ansågs som kriminella och gjorde sina inlägg enbart för att bråka (Detta gällde även för mig i känslan).Jag kan inte tänka mig att någon som skrivit till vargens försvar är kriminell utan enbart har ett sin egen åsikt om vargjakten och står vid den. Att klaga på en sak eller grupp kan visst hända då känslor tar över, men man går inte med personangrepp. Då har det tagits ett steg på tok för långt ut i diskutionen.

Att man väljer att lämna en sajt kan jag bara beklaga och tycka är synd, om man trivs trots den debatten som man inte finner är okey. Man kan bara lämna tråden och gå till en annan eller ta en paus. Men vill man lämna så är det sitt eget val och tankar, och så är det även i tankarna om vargen, man är för och imot. Jag har vänner som är för jakten och vi kan ha våra heta diskutioner, men jag respkterar dom för sina åsikter och så även dom med mig. Så visst erkänner jag att det är både ledsamt och tråkigt . Men man har sin egen frihet att välja vad man vill tänka, tycka och vara. 

Mvh medde

Linnea
0

Då den svenska vargstammen tydligen har problem med inavel är det klart att man ska ta bort vissa djur. Det behöver inte synas på djuret att det har en hög inaveksgrad, däremot om två såna djur (som dessutom är nära släkt) får valpar med varandra så blir resultet betydligt sämre.

Jag tror att vargforskarna har rätt bra koll på vilka individer som finns då flera vargar har sändare och följs av forskarna. Det bästa sättet enligt mig är att forskarna som vanligtvis letar varg och sätter sändare på dom letar upp en flock i taget och tar blodprov på alla individer om detta inte redan är gjort vid tidigare tillfälle (såvida proverna sparats).

Man upprättar nån form av stambok där man ser hur hög inavelsgrad varje djur har och hur de är besläktade med varann. Eftersom vargstammen är så pass liten och man ändå vill ha en frisk stam så är nog detta det bästa sättet. När detta är gjort kan man avgöra vilka djur som bör tas bort.

Jag tycker dock inte att man bör sjkuta dom hursomhelst, att ett djur har hög inavelsgrad behöver inte innebära att djuret är sjukt, om man istället samlar in dessa djur och byter ut dom mot ex djur från USA så kan dom leva där istället. tt de har högre inavelsgrad än normalt spelar då ingen roll eftersom de inte är nära släkt med de amerikanska djuren.

Om där finns djur som är starkt inavlade och har någon genetisk defekt pga detta bör givetvis avlivas men detta bör ju märkas redan när man tar blodprov och de kan då avlivas direkt ev sjkutas vid senare tillfälle men då ska man veta exakt vilket djur man skjuter.

Att bara gå ut i skogen och skjuta vilka djur som helst hjälper ingen. Om de sjuka/inavlade djuren finns kvar så har man skjutit flera individer i onödan.

Det här innebär ju såklart en massa arbete och pengar och det är tydligen ingen som vill lägga tid och pengar på det här problemet utan man skjuter lite och tror att det ska hjälpa.

En annan lösning är att importera fler djur och öka på stammen ordentligt så att den är genetiskt stabil, dvs det finns tillräckligt många djur för att inavel inte ska bli något problem men hur många går med på det?

Skynda långsamt så går det fortare.

Sehvrin
0

#32 Man minskar inte inavelsgraden genom att ta bort djur, enda sättet att verkligen minska den är att föra in nytt blod. Den svenska vargstammens släktskap är väldigt väl dokumenterat, men tyvärr används inte detta nämnvärt vid jakten, endast genom att man fredar ett par områden.

Jag är emot vargjakten eftersom stammen är så känslig, men om man ändå måste ha ner stammen till 210 djur (som för övrigt är ett delmål, något som många inte verkar ha uppfattat) så anser jag att detta ska ske av utbildade jägare anställda av staten. På så vis så kan man skjuta de vargar som är minst viktiga genetiskt sätt och de som ställer till med mest problem. Att tillåta licensjakt är i mina ögon ett väldigt dåligt sätt att förvalta vargstammen på, särskilt då man inte har en långtgående bevarandeplan fastställd innan man började jakten.

medde
0

Jag är som ni alla nu vet mot jakten. Men det skrev ett par kloka ord från Peter54 inne på djurparks sajten. Han är för jakten men har sunda åsikter om jakten hur den ska gå till. Det är ju just den delen om jakten som dom värtsa stridigheterna blåssar upp i. Men jag som är mot tycker dessa ord han skrev var bra.,

Citerar han ord här:

"Den delen av jaktutförandet som innebär att vilka vargar som helst får skjutas är just den del jag är mest kritisk mot.

Jag tycker att man borde ha speciellt utbildade vargjägare som vet skillnad på varg och varg så att man inte skjuter bort alfaparet, åtminstone om det inte är tänkt att vargreviret ska tömmas helt för att de ligger för tätt."

Slut citat!

Linnea
0

#33 Jo man kan minska inavelsgraden något genom att ta bort de djur som är väldigt hög inavelsgrad och samtidigt är besläkta med väldigt många av de andra vargarna, men man måste självklart föra in nytt blod. Det enda sättet annars är kontrollerad uppfödning, människan bestämmer vilka som ska paras men sånt funkar sällan bra då andra viktiga egenskaper har en tendens att försvinna.

Om det nu redan finns bra dokumentation om vargstammen, varför används inte den? Man kan ju inte påstå att man vill få bort inaveln om man inte använder den info som finns! Då har man ju ingen aning om vilka djur som ska bort!

Att sen vissa jägare vill skjuta rovdjur för att dom "tar våra byten" är ju pinsamt.. Jägare finns väl främst för att hålla nere stammarna av rådjur, älg mfl därför att dessa inte kan finnas i "fri mängd" i landet eftersom vi kräver så mycket plats och för att det finns för lite rovdjur som kan hålla stammarna nere. Vi behöver inte jaga, vi föder ju upp djur, vilket rovdjuren inte kan.

Jag är inte emot jakt eller jägare men om man tycker att alla vilda djur är människans rov är väl att vara lite maktgalen eller vad amn ska säga. Har inte andra rovdjur rätt att leva? Vissa hade nog helst sett att man utrotat både lodjur, varg, björn och järv så dom själva får skjuta mer. Ego!

Skynda långsamt så går det fortare.

medde
0

Jag gör en länk härinne på tråden, Ingen hänvisning eller något till orden, utan bara om man vill läsa några ord från en "vanllig" jägare

Länk

Leffe
0

Två vargar med GPS-halsband är nu skjutna

Sehvrin
0

#36 Håller sällan med om vad han tycker och skriver, men i det här fallet tycker jag faktiskt att det var bra tankar han hade kring vargjakten.

medde
0

#38 Erkänner jag är inte ett fan oftas av hans debatter heller, men dessa ord ´han skrev tycker jag var faktiskt bra skriva och tänkvärda. Med mig har jag även att han är en jägare också.

Mezzzanina
0

Ser att det är många som har gått på det där inavel snacket.

Min väninna som är biolog är en av "forskarna" som följt vargarna.Visst är de besläktade.Det finns dokumenterat.Men att det skulle vara en sådan inavelsgrad att de behöver skjuta bort varg är tyvärr inte sant.

Det känns så tråkig att det läggs ut som ett argument för att få skjuta bort levande varelser.Och som jag skrev tidigare, tänk om vi skulle ge oss på och skjuta av  alla djur på denna jorden som vi "misstänker" kan vara inavel på, då skulle vi inte ha många sorter kvar.

Men till min stora glädje så kommer detta att anmälas som brott nu i EU domstolen!

Lägger med en länk där ni kan läsa om det.EU brottsanmäler vargjakten

Mezzzanina
0

Och här kommer länkten till DN.

EU brottsanmäler Svensk vargjakt

Leffe
0

#40 Regeringen har sagt att stammen ska bestå av 210 djur. Då är det vettigare att man tar de som är genetiskt svaga än alfadjuren eller hur. Av två onda ting tar mean det minst onda.  Alltså de ska skjutas av de som kan vargen och inte av vilken jägare som helst. Det bästa vi kan göra är att vid nästa val kolla vilka parier som är emot vargjakt och rösta på något av dem. Tydligen är det ju så att ett av partierna som sägs värna om miljön är för vargjakten (läs Anders Carlgren i Centerpartiet).

Gittan
0

Jag har läst någonstans att aktivister sköt fyrverkipjäser i skogen för att skrämma bort vargarna så de skulle fly över till Norge. Det är precis samma lögn som jägarnas "vi skjuter för att hålla inaveln nere och stammen stark". Vad är det då för lögn aktivisterna kommer med. Jo de säger värna om den svenska vargstammen och skrämmer över vargarna till Norge. På vilket sätt gynnar det Sveriges vargstam?

Jag tycker lika illa om dessa aktivister som för de som släpper ut minkar. Jag tycker vi ska hålla oss till lagliga och demokratiska regler. Jag tar helt avstånd från dessa fyrverkeriaktivisater som precis som vi säger om jägare "pangar i skogen".Man bör tänka längre än näsan. Hur många andra djur stressades illa och till och med stressade till döds av dessa fyrverkeriaktivister. Så gör inte riktiga djurvänner som värnar om Sveriges fauna.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Rita-S
0

Jag vet inte vad jag skal säga i denna diskutionen.
Jag är inte okritisk för vargjakt, jag vill ha vargen kvar då den enligt moder natur har en plats i våra skogar. Men att jägarstamen skulle vara så himla inkompetenta att dom skjuter hel-texas köper jag inte helt, jag har tyvärr stor erfarenhet med att media blåser saker fullkomment ut av propotioner. Därimot tror jag nog det finns en och annan tjuvskytt som inte är med hos något jaktlag och som hatar vargen som pesten och gör allt för att bli av med den. Trots allt finns det folk som beter sig presis så mot katter och hundar, och dom är ju inte alls fruktat som vargen är.

Som utbildat bonde är jag ju insatt i bondens sida, som bosatt i norrland så har vi varg här. Inte runt knutarna direkt, men jag har sett dom korsa vägen på väg till jobbet till och från. Men jag fruktar vargen mindre än jag fruktar en lös hund. Vargen är trots allt inte människovan, och vill nog helst fly hellre än att angripa mig om den inte är sjuk, skadat eller desperat. Björnen är läbbigare att träffa på i skogen än vargen dessutom. Jag fruktar den mer än vargen med.

Skall vi ha jakt på varg i Sverige? Jag erkänner öppet att jag borde inte uttala mig då jag inte är insatt i vargens historia i sverige, jag är inte någon biolog, vargexpert, jägare eller forskare. Men jag vill ha en vargstam för att den hör hemma i våran natur. Vi måste jaga älg pga ingen andra rovdjur gör det naturligt. Björnen är ju till stor del en vegetarianer och en oppurtunist som äter mäst frukt, bär och annat , samt det den kommer över i skogen av sig själv. Alla mina granner som är jägare berättar samma sak: Kvotan är stor på älg nu, och dom lyckas aldrig skjuta sin kvot. Personligen anser jag att vi borde inte ha jakt på varg i sverige i nuläget. Inte en landsomfattande jakt iaf!

För dom människor som har vargen på dörrmattan varje dag är nog vardagen en annan än min, och dom tycker nog annurlunda. Visst har vi vargar i skogarna här, men jag har inte varje dag tasstryck framföre postlådan. Jag har en hund som jag nog håller ett extra öga med, för hon är nog i större risk än jag när det kommer till vargen. Mina katter är innomhus, och min häst är ett svårare bytte än många andra djur i skogen då han står trygg och säker i sitt stall i Vargens timmar.

När det kommer till att "jaga vargen till Norge", så förmoder jag det gäller vargarna i gränstrakterna i sådana fall. Dom vandrar ju ändå fram och tilbaks över landsgränserna som det är redan, det finns många flockar som har revir på både norsk och svensk sida. Att en vargflock skulle rymma över hela landet från östsidan till norge i väster pga fyrverkerier rakt över skogen tycker jag verkar lite sökt, dom ahr ju upplevd några nyårsaftoner och förmodligen skule dom väl bara dra sig en bit bort. För att få en vargflock att överge sitt territorie måste man nog ställa till oreda i många många dagar, och det skulle göra mer oreda än at hjälpa dom, då dom måste hitta nytt passande revir och säkerligen kommer i fejder med andra vargar på den vägen.

Nej nu skal jag sluta flumma här..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.