Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 2228 ggr
Fridaaaa
0

Mina djur =D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina djur :)
Kan börja att berätta om mina marsvin.

Luigi
Black/golden skinny hane, född någon gång i början av augusti 2009. Fick honom av min pojkväns mamma i 20 årspresent nu i november detta året, tillsammans med Blixten, så fick dem när dem var ca 1,5 år gamla. Pratglad, kelsjuk och nyfiken av sig. Gillar att springa under täcket.

Blixten
Dalmatin, skinnyhane, född 2009 (vet ej datum eller månad, men ca i augusti tror jag). Fick då honom tillsammans med Luigi (läs ovan). 1,5 år gammal. Lite mer försiktig av sig, men gillar med att springa under täcket med luigi :)

Morris
Omplaceringsmarsvin som min pojkvän tog hand om våren 2009. Född -06/-07 (han är köpt ifrån allra första början ifrån en djuraffär så orsäker på vilket av dem åren han är född), trefärgad hane.De förra ägarna tog inte hand om honom, hans klor var jättelånga (skruvade och vissa gick längs med trampdynorna), han hade levt på lite grönsaker och massa godisstänger så han var tjock plus att han levde ensam (vilket marsvin inte får göra). Så vi tog hand om honom. I början så nafsade han osv men nu är han världens goaste marsvin Bor tillsammans med Totti.

Totti
Född 29 juni 2010. BlackAndTan med en vit baktass. Virvelpet, hane. Jag ägde hans mormor Tova innan, sedan köpte mamma ena ungen som Tova fick, sedan flyttade Tova hem till mamma. När Morris marsvinskompus Lucifer dog (värmeslag, 6 månader gammal), så föddes Totti bara några dagar efter, jag blev störtförälskad, så han fick flytta till Morris ca 4,5 vecka senare:) Lite blygt marsvin som gillar att sitta på min axel, under håret och mysa hehe

Det var lite om mina marsvin =D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Mina kaniner :)

Alex
Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgvädur. Vit med ett orange sträck på ryggen :) (vet ej vad färgen heter). Född 090811. Enda överlevande av sina syskon. De andra 3 kom ut döfödda (min mamma har mamman till Alex, jag hade pappan innan han var tvungen att avlivas pga sjukdom), mamma nappade upp han, och idag är han världens mysigaste och goaste kanin!  Man kan göra nästan vad man vill med honom,han bara accepterar läget. Fick honom av mamma nu i höst pga att hon inte hade tiden till honom. Pappa till Flizan

Flizan
Född 100202. Lejonhuvad kanin/lejonhuvad. Svart otter brokad. Är dotter till Alex. Född hos mamma (mamma har mamman till Flizan). Fick henne av mamma då min förra kanin var tvugnen att avlivas (Alex pappa). Helmysig. Lite lat, men gillar att mysa, kan morra till & puttas när hon inte vill, men aldrig bitit. Ganska orädd av sig, varkens rädd för hunden eller katterna:P

Albin
Omplaceringskanin. Vi tog hand om honom sommaren 2009 då min pojkväns storasyster inte längre ville ha honom kvar. Han är född i maj 2008. Köpt som Belgisk jätte men vi gissar att han har Tysk Jättescheck i sig eller bara feltecknad. Nyfiken och pigg kille. Gillar att mysa på marken, men gillar inte att vara i famnen eller få klorna klippta :)

Tufsan
Omplaceringskanin. Min pojkväns mamma hade adopterat henne ifrån ett djuromplaceringsställe, men det visade sig att hennes tvillingbarn på nu 4 år, är allergiska mot spånen och höet. Så vi tog hand om henne sommaren 2009. Helmysig kanin! Lejonhuvad dvärgvädur, japanbrokad. Älskar att springa i sele men hatar att hoppa:)

Fridaaaa
0

Mina katter :=D

Findus
Röd bonkattshane, född april/maj 2009. Fick honom av min pojkvän :) Blev såklart superglad! Min lilla bebis är han. Han älskar att ligga i sängen och i soffan och bara mysa. Gillar att vara med kaninerna med haha. Superduktig musjägare! =D Han är verkligen min "bebis" :)

Fia
Fick hem Fia nu i början av december (haft henne ca 1,5 vecka), då ägaren dog hastigt (vi kände ägaren). Så vi bestämde oss för att ta hand om henne, för annars skulle hon ev avlivas. Hon är 12 årig steriliserad bondkatt. Fräste alltid åt sin "kattkompis" hon hade hos förra ägaren, så vi trodde inte att det skulle gå att få ihop dessa 2 men det har gått superbra, slogs en gång i några sekunder bara, visst hon morrar fortfarande men det är en bestämd dam ;) Väldigt kelsjuk!

Just i skrivande stund ligger katterna och sover i sängen med max 1-2 meter ifrån varandra, stort framsteg! :=D

Fridaaaa
0

Och sist men inte minst Lillan =D (har 4 hönor och 1 tupp med men dem har jag inga bilder på)

Lillan är en underbart härlig sankt bernhardstik som jag och min pojkvän har tillsammans. Hans mamma har fött upp henne. Född 17 nov 2007. Glad, alert, pigg,nyfiken,kelsjuk och ganska lättlärd :D Hade henne med till skolan när jag gick gymnasiet vilket gick bara bra:)Dock är hon en väldigt osäker hund mot främlingar så det tar väldigt lång tid innan hon accepterat en främling.

Cerrolyn
0

Kul att läsa om dina djur Skrattande

**MVH Cerrolyn

medde
0

Vilken fin tråd om dina djur! Tack för du berättade och visade alla fina bilder. Jättekul att få läsa

Nu har jag en fråga. Då jag endast sett de marsiven du har på utställning, Kallar du dom "skinny"? Hur är det då dom är nakna? Behöver dom extra mat, värme med mera?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
0

#4 Vad roligt =D

#5 Ja dem heter skinny :)
Ja dem äter nästan det dubbla som "vanliga" marsvin av hö, dem behöver ha hö dygnet runt, och extra värme :) Helst en fleccefilt eller liknande att krypa in under:) Mina tycker jag är mer sociala än "vanliga" marsvin så att säga:) Tyvärr lever inte skinny lika längre, antagligen pga att dem är nakna. Dem ska endast ha päls på nosen, tassarna och könsorganet :D

medde
0

#6 Misstänkte det med maten. Är det en stor ras? Hur mycket mer betingar dom i pris från en "vanligt"

Inte utan man blir sugen på ett..Men bara i tanken. Men alltid kul att lära sig mer..

Fridaaaa
0

#7 Dem är lika stora som "vanliga" marsvin. Dem kostar lite mer, ska du ha t.ex stamtavla så kan demkosta 600 kr och uppåt :)

Grejen är att du måste ju ha minst 2 ;) Men det är jättehärliga djur :D

medde
0

#6 Det jag mende med stor ras, var hur utbredd är aveln, är det många uppfödare på rasen eller endast få?  Så inte storleken på djuret utan hur många det finns där ute..

Att dom ska vara två är väl ett måste för alla marsvin numera enl lag?

Tack för dina snabba svar

Fridaaaa
0

#9 Det är inte lika många uppfödare på skinny som vanliga marsvin :)

Det är en lag att marsvin måste vara med en artfrände, alltså ett annat marsvi

Tyvärr dog Luigi för ca 1 timme sedan:(

medde
0

Men oj vad är det du säger..

Många tankar och kramar till dig..

Fridaaaa
0

#11 tack, trist :(

medde
0

Förstår, gör alltid ont att förlora sina djur.

[TheoA]
0

Ucsh!! Jag vet hur det är att förlora ett djur .. Dog han av ålder eller var han ung?

Fridaaaa
0

#13 Ja det är trist

#14 ganska ung, bara 1,5 år. Men skinny är mycket mer känsliga än "vanliga" marsvin, ska troligtvis var det något i magen (har hört av andra som haft problem med det) :(

[TheoA]
0

Ska Blixten få en ny skinny vän? ;(

Fridaaaa
0

#16 Blir nog inte en skinny, men någon annan kompis måste han ju ha:) Kollar runt lite just nu