Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 2623 ggr
medde
0

20 vargar får skjutas

Nu är det klart om den omtalade licensjakten på varg.

Målet enligt riksdagen är att det till år 2012 ska vara 210 djur och 20 föryngringar.

Detta innebär att nu under 2011 kommer det att fällas 20 vargar, under tiden 15 januari och 15 februari.

Antalet sägs vara lågt tilltaget, då det ska även finnas ett utrymme för skyddjakten som anses som nödvändig.

Att det sedan sägs att licensjakten bra för att öka acceptansen för vargen i dom områden det finns varg. Hmm,, vet inte om jag håller med om att detta skulle göra nytta.

Men jag är nog fel person att säga något då jag är helt imot jakten på varg. Tyvärr så överskjöts det även varg under förra årets jakt och även många jägare agerade Rambo ute i skogarna.

Länen som gäller är:

Dalarnas län 6
Värmlands län 6
Gävleborgs län 3
Västra Götalands län 2
Örebro län 2
Västmanland 1

Foto:medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
0

Helt otroligt. Det var ramaskri förra gången ändå gör man om det

medde
0

Då blev det även överskjutning! För många som ville leka Ramboi skogen.

Taxelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försök att tänka så här i stället.

Vargen är ett väldigt svårjagat rovdjur. Jägarna lyckades fälla så gott som alla på några få dagar. Det blev endast ett par överskjutningar. Om dom nu lyckades fälla de flesta på några få dagar, hur många vargar finns det igentligen då över hela landet? Jag blev faktiskt förvånad att jakten överlag gick så bra som den gjorde.

Några Rambo upptäckte jag tack och lov inte. Gjorde ni? Var ni med? I min familj finns det 4 jägare. Ingen var ute. Om nu regeringen bestämt att det ska vara en avskjutning, tar ni på er den då?Jägarna sammarbetar med regeringen, länstyrelsen och de andra som medverkar. Dom sammarbetar  även med  planeringen vid inplanteringen.

Jag försöker inte omvända någon. Jag älskar vargen för dess klokhet, skönhet och för att den är just varg. Men jag har plockat bort skygglapparna då jag sett vad vargen kan ställa till med också. Får som ligger slaktade i hagen. Kalvar som stryker med. Djuren som dom bara lemlästar och lämnar kvar i hagen för att komma till baka vid senare tillfälle och hämta lättfångad fortfarnade varm mat. Hundar som blir tagna hemma i trädgården utanför huset. Jaa, den för med sej många negativa saker också tyvärr.

medde
0

Några överskjutningar är några för många. Jag är född på lantgård och har jägare i familjen. Så jag har inget imot jägare om det skjöts rätt, men det har då det begavs sig förra året. Börjar skjuta för tidigt, för många och vargarna som skulle skickas in ej okey för att genomföra rätta obduktioer samt tester på, det det har slarvats även där, mer fel har framgått..

Men bara för vi får boskap eller våran hund dödat, finner jag ingen anledning att döda vargar..

StefanW
0

Frågan är lika lätt att hålla i som en het potatis! Tror att de flesta har en stark åsikt. Min önskan vore att en reglerad jakt skulle minska på tjuvjakten som förekommer. Fast när de ändå är ute så kan de gärna passa på att fälla några vildsvin, för de ser jag som ett större otyg i skog och mark.

Stefan - Modellbyggare

Taxelina
0

Första jakten på många många år. Jag tyckte jakten gick över förväntan faktiskt.

Jaa, dessa vildsvin. Vi jagar nästan dygnet runt och dom tar aldrig slut.  Här omkring jagas det hårt efter dom.

[Emma-Rhino]
0

Är faktistk emot jakten på varg…

Dock tycker inte jag riktigt att jag här nere i småland som inte har vagproblem borde yttra mig. Skulle en varg äta upp mina hundar eller nån av pållarna  skulle nog synen ändras totallt.

Leffe
0

Om jag fattat det hela rätt så har avskjutningen inget med dessa problem att göra utan för att göra stammen starkare och slippa inaveln

[Emma-Rhino]
0

Har ju vart snack om att ta in ifrån Finland också. Nya vargar men att de ska vaccineras och vara i karrantän först. Vore ju bättre om man nu vill få bort inavel och dåliga gener.

Taxelina
0

Vargarna som dom funderat på att ta in från finland och eventuellt ryssland måste rabies vaccineras precis som ni skriver om. Men problemet är att det här är vilda vargar och dessa går ju inte att hägna in hur som helst. Dom måste vara i hägn tills dom visar att dom fått antikroppar och det kan ta flera månader. Och då måste dom sövas flera gånger och fångas in för provtagning och det är en stor risk i sej. Dom behöver också avmaskas men det är ju en enklare fråga. Men om jag förståt så vill dom nu helst att det blir en naturlig invandring av genetiskt bra vargar. Och det skulle ju vara enklast för både vargen och vår ekonomi. Det här är ju inte helt gratis.

Leffe
0

Vad är det som säger att det inte är ett gäng invandrade vargar bland de svenska. Hur vet man att det de 20 som skjuts inte är invandrarvargar som ger nytt blod

Fridaaaa
0

Hatar vargjakt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

740tjejen
0

Är emot jakten. Här i Dalsland är det hetsjakt. Jag har inget emot vargen.

Många hundar blir påkörda eller skjuts av jägarna.

Har varg inpå husknuten, vi har både Höns och kanin ute vi har inte fått något djur taget. Vargen har även gått rätt igenom hagen när jag hade hästar en islandshäst och ett russ. Hade som mest 4-5 färska spår efter vargar som passerat hagen i jakt på föda, men de rörde inte mina djur. Så låt vargen vara.

medde
0

Jag har ofta en känsla at vargen har ett ofärskämt dåligt ryckte. Verkar även som det skyll spå vargen i båd tid och otid. Men jag är för vargen och som jag sagt klart i mot vargskjutning.

[TheoA]
0

#15 jag tror också att den har ett väldigt dåligt ryckte! Men här runtom har vi sätt varg.. Min kompis hade 2 vargar på deras fotbollsplan som stod och mumsade på ett rådjur.. Men plötsligt kom en till varg och jagade bort båda vargarna och det vart en väldig fight! Allt det är inspelat på video! Jätte Coolt att se på .. jag tycker vargar är väldigt häftiga och fina

Fridaaaa
0

Jag älskar vargar<3 Och dem gör inte mer skada än vad människan gör eller vad alla andra rovdjur gör!

medde
0

Magiska djur. Jag är nog helt "malplacerad" i denna tråd, då jag har för vargen till 150%

Fridaaaa
0

#18 Jag älskar vargar lika mycket jag!

[TheoA]
0

#18 oftast det djur som är magiskt i filmer! Ylandet är så vackert <3

medde
0

Nattens barn…Flört

Lorita
0

Förra året sköts många alfa djur och då sätter man naturens skydd mot inavel ur spel, blir det så fler gånger kommer vi få en genetisk väldigt svag varg stam.

Jag tror inte myndigheter och jägare har till kunskap eller förnuft nog att jag för ett bevarande, detta blir nog tyvärr slutet för våra vargar. Vilket också många jägare vill.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

StefanW
0

#18 Inte malplacerad! Tycker att det är viktigt att man får föra fram sin personliga ståndpunkt. Samma gäller ju t.ex. Sea Shepard en annan kan förstå syftet med deras aktioner, men kanske inte alltid försvara på vilket sätt (samtidigt som fångstfartygen inte får ramma eller beskjuta helt ostraffat) så m.a.o. vi tycker nog väldigt lika många utav oss, fast vi formulerar oss olika och lägger tonvikten på olika saker. Finner att naturvård och andra handlingar för att bevara vår natur så orörd som möjligt är ett måste för att vi skall kunna lämna över något till våra barn som de skall förvalta åt sina barn…

Stefan - Modellbyggare

Taxelina
0

Jag kopierade en artikel från en webtidning. I papperstidningen stog det mer detaljerat.

Vargattack mot hundar vid Skultuna

Marie Pott och Anders Ljung

_2010-09-15
_

_På tisdagskvällen blev två sällskapshundar attackerade av varg i utkanten av Skultuna, norr om Västerås. En av hundarnas matte, Jenny Ferm, lyckades skrämma bort vargen.
Jenny Ferm, hennes vänner och två hundar var ute på den vanliga motionsrundan vid Hägervallen utanför Skultuna, när en varg plötsligt stod på Älvtorpsvägen framför dem.
De började springa mot bilarna, men vargen hann ikapp dem och fick tag på jack russelln Sacha.
Den andra hunden, blandrastiken Millis, ville rädda sin kompis och gav sig då på vargen.
- Då släppde han Sacha och gav sig på Millis i stället, berättar Jenny Ferm för Vestmalands Läns Tidning, VLT.
Jenny sprang emot vargen, skrek och viftade med armarna.

_**Inte skygg alls **- Han släppte Millis, sen tittade den bara på mig. Han var inte ett dugg rädd trots att jag skrek och gormade allt vad jag kunde, säger Jenny till VLT. Båda hundarna klarade sig, Sacha med några sår på magen och Millis helt utan en skråma. Jenny Ferm upplever vargen som totalt oskygg. - Jag vill varna andra. Den verkade inte vara rädd för människor över huvud taget. Det känns inte alls bra, säger hon till VLT.

Fridaaaa
0

#24 samma sak som att en hund skulle attackera, som inte är skygg.

Då ska man ju skjuta den med. Förstår inte varför man ska ge sig på vargarna

Taxelina
0

Jag vill inte påskina att alla vargarna är farliga. För det är dom inte. Men i många fall blir det problem. Problem som många inte hör talas om. Det här är en av händelserna.

Finns det någon här som jobbar med avelsfrågor?

Regeringen, jordbruksverket,statens veterinärer och vargforskare kan ju inte alla ha fel. Det här beslutet har dom gemensamt tagit fram efter långa överläggningar. Det här är för att stammen ska förbli friskare. Det är beslutat att det ska finnas ca 210 individer än så länge. Och för att då få en friskare stam skjuter dom av 20 individer men också tillför 20 nya med friskare gener. Och det är tyvärr jägarna som får dra det tyngsta lasset.  För det är dom som får på sej att utföra det här. Med hot och smutskastning. Av alla jägare jag känner var ingen med i vintras och vad jag vet så är ingen heller intresserad av det nästa gång heller. Så jag tycker det är lite tråkigt att dra med alla i samma andetag.

Tyvärr kan man dra det här hur länge som helst och efter min erfarenhet så kommer inget gott ur det. Blir bara tråkig stämning.

Lorita
0

om man springer, då blir vi ett bytes djur och risken finns att jakt-instinkterna kommer igång på vargen även om vi inte är ett byte för dom. Samma gäller om vi försöker springa ifrån en hund, då kan jakten ta över.

Vad det gäller hundar så är det dags för hund-ägare att lära sig att ha mer koll på dom.

Taxelina
0

#27 Så sant, så sant. Men det är enormt många som har sina hundar lösa när det är ute och motionerar. Det här gänget hade varit ute och promenerat med hundarna och ena hade även sin son med sej. Och vargen hade komit alldeles i närheten av personerna. Det hade som närmast bara varit 5 meter i mellan dom.  DEt är tråkigt när sånt här händer.

Om man inte ska springa. Vad händer om ett litet barn på ca 8-9 år blir rädd och springer om den träffar en varg?

medde
0

Leksands jägare vägrar jakt (Se länk)

Taxelina
0

Tack för länken. Det var intressant.

medde
0

#30 Skrattande

Två vargar är skjutna redan i skyddjakt, en hane samt en tik i två olika områden. Det kommer bli med all säkerhet ett ganska högt antal som kommer bli skjutna innan tiden är över för vargjakt

Leffe
0

#26 Regeringen är nog inte rätt instans att avgöra om jakten är bra eller dålig. Regeringen har ju svårt med det mesta

Du hänvisar till ett verk - jordbruksverket, men det finns ett annat verk också - naturvårdsverket.

Så jag kan inte svara på vem som har fel eller rätt

Taxelina
0

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Licensjakt-pa-20-vargar-2011/

Här kommer lite mer läsvärt. Naturvårdsverket är det.

Regeringen beslutar inte det här själva. Det gör dom tillsammans med flera andra instanser. Men mer finns att läsa i länkenSkrattande

medde
0

Men var det inte detta LeffeD menade i sitt svar till dig, Jag tycker det är fel hur det än är. Hur många vargar tror ni kommer att bli skjutna innan året är slut? Inte kommer det att stanna vid 20. Då vi redan "pangat" 2 extra i skyddsjakten. Så innan det är klar är vi redan upp i 22 stycken under januari

#23 Jodå Sea shepherd försvar jag med näbbar och klor. För mig så är det sänka skeppen.

Anders 50
0

Eftersom jag nu ställer den här frågan så kanske det framgår att jag inte vill ha fööör många vargar i Sverige!

Men ni som förespråkar en mycket större vargstam, kan ni sätta er in i och förstå deras situation, vars lisvkvalitet försvinner på grund av vargens förekomst i deras närhet?

Och kom nu inte med skäl som att man får flytta, hundar blir skjutna under jakt ändå, trafikdödade ändå, sätt upp stängsel mot vargen, inte behöva vara rädda om barnen som väntar på skolskjutsen när en varg står och tittar på o.s.v.

Hur tror ni deras livskvalitet är? Har de ett bra liv?

Jag har ett bra liv här nere i Småland (än så länge), men jag har vänner där vargen är talrik som inte har det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Lorita
0

#35 eftersom jag själv mötte den första varg som vandrade in i vårt land och stod öga mot öga med den, så kan jag svara jag kan leva med en flock vargar när mig.

Jag är mer rädd idag för lösa hundar som med jämna mellan rum roar sig med mina hästar mm. Hundar ska vara i koppel, även jakthundar att hetsa djur vid slakt är inte tillåtet. Enda tillfället med lös hund är vallande hund och polishund.

Jag ska bygga nya staket i sommar och jag gör dom viltsäkra allihopa (förhoppningsvis håller de ute hundar också) det blir inte mycket dyrare heller då det är stolparna som kostar inte tråden.