Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 2233 ggr
MoaW
2010-12-12 00:26
0

Höns?

Vi har nu "bokat" Höns till i vår då vi träffade på nån som kunde kläcka kycklingar åt oss. Men jag kommer inte alls ihåg vad det var för sort! kanske finns det någon här som kan hjälpa mig? Det jag kommer ihåg att hon sa är att dom är av stor köttras, dom lägger ganska små ägg som är ljusbruna. Hönsen skulle vara gula, och ganska sociala av sig. "Knähöns" kalla hon dom Flört jg har fö mig dom hette nåt på, eller med bokstaven P. Skulle så gärna vilja googla nämligen!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Emma-Rhino]
2010-12-12 22:24
0

hm, är inge bra på Höns tyvärr. Men låter spännande =)

Lorita
2010-12-14 08:59
0

kan det vara Orpington

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Taxelina
2010-12-14 22:09
0

OrpingtonSkrattande

Jag hade den rasen för många år sedan och dom var helt underbara. Ungarna gick och bar på dom och en del av dom fick 2 kullar kycklingar/år. Och när man  ville kika lite på kycklingarna lyfte man bara lite på vingen och plockade fram en.  Aldrig några protester från hönan. Därimot så var dom riktigt duktiga på att försvara kycklingarna mot möss. Hade dom kycklingarna på golvet kunde det ligga en eller ett par möss döda runt hönan på morgonenn när man kom. Och dom är också väldigt lugna av sej.

Lycka till med dom.

MoaW
2010-12-14 23:28
0

Jaa det kan det vara! Passar iaf på beskrivningen. Och jag tycker allt jag känner igen det Obestämd Nu måste jag läsa på ordentligt, blir våra första Höns, kul Skrattande

Taxelina
2010-12-15 16:45
0

Jag kunde sitta och titta och lyssna på hönsen väldigt länge. Att hönsen och tuppen har sånt "språk" hade jag ingen aning om när jag skaffade dom.

Dom första var avlagda burhöns och så köpte jag en tupp. Hönsen fattade faktiskt ingenting när tuppen talade om för dom att han hittat en larv. Till slut tappade han tålamodet och slängde larven framför fötterna på dom. Det tog ett tag innan dom lärde sej att han talade om att det var mat på gång. Och inte kunde dom sprätta heller så det fick dom lära sej. Men efter några veckor blev det "folk" av dom med. Hahaha, dom var störtsköna.

MoaW
2010-12-15 19:00
0

#5 haha, va roligt Flört Jag längtar verkligen, tycker det är härligt med djur. Kan titta på dom hur länge som helst