Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 2052 ggr
Tom-B
0

Skåne stängt 29 nov 2010

I dag den 29 november stänger stora delar av Skåne.

Skolgången ställs in, vägar (även lite större) stängs av, Skånetrafiken ställer in, jag trivs inte, plogar går skytteltrafik, elströmmen försvinner, Köpenhamn (ja, jag vet, inte Skåne) slutar flyga.

Orsak? Jo, några snöflingor (understatement) och halv storm.

Men det är mysigt inne med adventsstakar och stärnor, levande ljus och en sprakande brasa.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[TheoA]
0

Som tur så är det inte sådär jobbigt här omkring .. Men det är 3 m höga snöhögar…

medde
0

Men Tom-B vilket busväder. Men samtidigt låter det riktigt mysig stjärnor och mys.. Ta väl hand om dig i busväderet!

#1 Har ni så mycket redan, vi har snö men inte i närheten av er. Hoppas du har du lika mysigt som Tom-B har

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
0

#2 Japp, vi har det riktigt mysigt! Snö är det gott om.. Och den där 3 meters högen är 3 meter.. dubbelt så hög som mig… Den är nere vid station.

medde
0

Då skulle jag fundera att göra som Tom.b gör just nu, stanna inne och mysa.

[isdrakee]
0

Det är för att dom är så ovana med snö. :P

medde
0

Tror du att det kan vara såFörvånad

Tom-B
0

Isdrakee!
Det där är en myt som ofta framförs av dom som inte begriper bättre.

(Inte så illa ment som det låter :))

Kom hit och pröva på istället. Här ligger nämligen inte snön stilla, som den kanske gör hos dig (var det nu är).

Tom

[isdrakee]
0

#7 Jag har bott i Malmö i över två år. :)

Tom-B
0

Att bo inne i i Sveriges tredje största stad är inte som att bo ute i de mindre orterna, eller ute på landsbyggden.

Och har du upplevt en blåsig snöig dag på riktigt i Skåne, hade du inte gjort det där inlägget. Eller, som sagt, begriper du inte bättre :).

Tom

medde
0

Sannna ord Tom-B. Vi i större städer har det bra. Minns mina år i "skogen" hua det var inte lek, men en lärdom för livet..

Men har du lämnat ditt mys nu Tom-B fär att hälsa på oss härinne. Jag som blev så avis av dig ljuvliga inlägg (#0) som strålade av värma och mys.

Trevlig kväll

Tom-B
0

Att bara sitta overksam ligger inte för mig. Att bara slötitta på Tv ligger heller inte för mig.

Jag har adventsstakar, julstjärnor och ljus runt mig, min Sambo inte långt vid sidan av mig, och mätt och go och glad är jag.

Kan man ha det bättre? Trots att det snöar och blåser och är minus 5 gr ute ( -5 gr och blåst motsvarar car 25 minus vill jag minnas).

Tom

medde
0

Men så är det väl, inge kul att ligga still för länge…

Min älskade lilla pappa var så, inte kunde han vara still för länge, om allt var "klart" hemma och det fanns tid att vila, så visst tusan for  ut genom dörren och in  i skogen och började "dra pinnar" …..

[TheoA]
0

Jag vet ju hur platt det är där nere så det måste blåsa rejält och bli riktigt kallt.

Linnea
0

Det är inte så platt som man kan tro! Den stora skillnaden mellan Skpne och Norrland är att i Norrland kommer snön uppifrån och ligger kvar där den hamnar. I Skåne kommer den från sidan och flyttar sig hela tiden.

Fast jag tycker det är tramsigt att det blir snökaos för att det snöar 1 dm.. Dom kan inte ha varit i Önneköp nån gång! Där bodde vi förut, högst upp på Linderödsåsen. Där var det snö vill jag lova och stilla låg den inte! Vi fick ofta köra genom snövallar som var upp mot en halvmeter på vår lilla grusväg. Bara gasa så går det! Var nära att köra in i staketet en gång men jag klarade mig.

Riktigt irriterande var det den gången jag körde med min mammas gamla Golf och kom uppför backen men 2 meter innan den plogade asfaltvägen så kommer jag inte längre. Jag klev inte ur bilen för att skotta. Jag klättrade. När jag ställde mig bredvid bilen var min fötter i höjd med dörrhandtaget. Sen fick jag skotta dom där sista två meterna. Över han halv meter snö var det . Inte kul. Jag kom ändå inte loss och fick pulsa ner till ladan och hämta en spann grus och lägga under hjulen. Fick klättra in och ut ur bilen många gånger. Jag var inte så glad just då =).

Skynda långsamt så går det fortare.

pnilla99
0

#9 Jag håller helt klart med dig…Blir lite trött på bekanta i norrland som tycker att skåningen inte klarar 2 flingor. Men dels ligger eländet inte still, dels är snö i bara någon minusgrad myyycket halare änsnö i under 15 minus.

#14 Apropå det…Min svägerska flyttade ner från Stockholm och vart helt förbluffad första vintern.

-Det är ju snöstorm hela tiden här!!

-Hur menar du?

-I Stockholm är det ju snöstorm när det snöar från sidan…

-Välkommen!! Det snöar alltid från sidan i skåne.

medde
0

Har faktiskt aldrig något om snön och Skåne.. Har nog missat det totalt