Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 4383 ggr
medde
0

Kor ute

Det finns en hel del regler om att kor rätt att vara ute under vissa tider på året, men visste ni at det även skiljer sig på var i landet man bor också hur långe den ska vara ute?

Det finns en så kallad huvudegel att kon ska få vistas utomhus under sommaren. Kon ska vara ut under en sammanhängde tidsperiod, detta ska infall under tiden 1 maj/15 oktober.

Men det ska vara minst

2 månader i Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.

4 månader i Blekinge, Skåne och Hallands län.

3 månader i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands, Örebro och Västmanlands län.

Kor ute

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
0

Klart kossorna ska få komma ut. När jag var barn var de ute från maj till september.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

Farfar hade korna ute så mycket det bara gick, och det var så på alla gårdar tyckte jag runt om också.

Farwuq
0

Jo det var kossor lite här och var, på var varannan backe.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

Visst är kor underbara djur, man kan verkligen "drunkna" i deras vackra stora ögon…

[TheoA]
0

Vi har 25 ungdjur som fortfarande går ute och väntar på att få komma in. Den här veckan kommer Felix och Simon att åka. ….

Vi har även en lösdrift bakom lagårn där vi har flera ungdjur hela vintern.

medde
0

Härligt för dom att vara ute så mycket som det bara är möjligt

[TheoA]
0

#6 Korna gick ute så länge som möjligt sen blev det för geggigt och det gick verkligen inte att ha dom ute.. Dom förstörde marken.

Precis innan korna ska in för vinterns så brukar vi göra rent hela lagårn och måla och bygga lite och göra fint.

medde
0

#7 Låter toppen. Lyckliga kor som bor hos er=)

[TheoA]
0

#8 Njaaa. Helst så skulle det väl vara lösdrift till mjölkkorna inne och alla ungdjur skulle gå ute i lösdrift.. Obestämd

viktoria91
0

Grannen till där jag har ponnyn föder upp köttkor och dem är ute året runt och har ligghallar när dte behövs och fri tillgång till ensilage.Glad

Anders 50
1

Visst är det en önskan att alla kor ska få vara ute, men det blir problem där det är robotmjölkning, och då är det ju ett stort antal kor som ska kuta fram och tillbaks från betet på dagarna.

Tänk när det är regnigt och blött i marken hur det blir. Inte bra för klövarna att gå i gegga heller.

Och alla dessa stora mjölkgårdar med upp till 1000 kor, det blir inte lätt att ha bete nära ladugården.

Tro inte att jag ogillar lagen, men jag vill bara visa på att det inte är så lätt alltid.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
0

890-3!! Kloka och sanna ord.

Emmma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft "våra" ute maj- okt :)
Vi har en lösdrift där de kan gå inn och ut som de vill året om, där har vi i år placerat ungdjuren.
I framtiden planeras de att ev. fixa så alla ska få tillgång att kunna gå in/ut fritt.

Dock har vi lite lättare eftersom de är köttdjur.

(bild: påväg ut till betet)

[TheoA]
0

Pappa vill gärna ha köttdjur men det sägs vara så svårt att skilja på mammorna och kalvarna..

Anders 50
0

#14 Hur menar du med svårt?

[TheoA]
0

#15 Om man har dom ute i stora hagar tillsammans med sina mammor så blir det svårt att fånga in dom och märka dom. Pappa sa att hans kompis har byggt en specialbur som man sätter fast på lastaren och sen så kör man fram till kalven och sätter den över kalven. sen så klättrar man över traktorn ner till buren och märker. Detta måste göras inom 24 timmar sen kalven har föds. Man kan ju också ha hagar utanför lagårn som mammorna går i till hon kalvar. Då blir det mycket lättare att fånga in och märka.

Anders 50
0

Aha..var det så du menade. Ja det är ju lite pyssel med märkningen, men det brukar gå bra.

[TheoA]
0

#17 ja det är det. Kalvarna blir ju snabba jättefort!

Anders 50
0

#18 Lasso!! Flört Fungerar….

[TheoA]
0

#19 Mmm …… Om man kan… Flört

Emmma
0

#16  de fungerar bra förr oss iaf :)
enligt jordbruksverket ska de märkas inom 20dgr efter födseln, däremot om jag fattat det rätt inom 24h om de är KRAV.
(vi är inte de en, men vi har planer på att bli krav).
De flesta av våra har hunnit fötts inne, så vi fångar dem, sen håller  jag i och bonden märker dem. De är inga  problem alls.
(jag har bara jobbat med kor i ett år så ja kan inte så värst mycket sånt där ännu, håller på och lär mig så rätta mig om jag har fel) ;P