Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 3219 ggr
sissie
0

Ostkakans dag!

Jahapp. Nu vart man ett strå klokare.

Fick just reda på att idag är det Ostkakans dag.

Någon som firat detta med att äta ostkaka?

Ostkaka är ju något som funnits i många många år. På en del håll görs en variant med råmjölk som kallas för kalvdans. På Gotland finns något snarlik - Saffranspannkaka.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Hade ärligt ingen aning omostkakans dag! Men är väl ingen storätare av just ostkakan. Därimot saffranspannkakan d nämner är något helt underbart att äta. Det riktigt vattnas i munnen bara på tanken.

Saffranspannkaka och psalmbär och en klick grädde. Mums…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
0

Kalvdans åt vi när jag var barn (över 40 år sedan).

Glad

Ostkaka och saffranspankaka hade vi inte på min sydliga breddgrad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Emma-Rhino]
0

gillar inte ostkaka. Oskyldig

medde
0

Inte min favorit heller. Men har du testat saffranspannkaka?

Har även du det "draken"

[Emma-Rhino]
0

Nej. Älskar saffran! Alla här hemma gör det =) vad e det för ngt?

medde
0

Vänta lite så ska jag hämta lite info. Återkommer strax

medde
0

Kan lova dig, gillar du saffran är detta något i hästväg gott. Info,,,

Recept

[Emma-Rhino]
0

åh tack! =) det ska jag prova!

medde
0

Tala gärna om hur du tyckte då du gjort det. Salmbären är något som hör till, men inte så lätt att finna då man är på fastlandet.

Anders 50
0

Ostkaka, vispgrädde, jordgubbssylt (eller hjortronsylt) det är smaskens för en Smålänning.

Mamma var traktens expert på att göra ostkaka förr i min ungdom, hon gjorde även och sålde. Och på alla kalas så skulle det vara ostkaka till efterrätt!

Råmjölks-pannkaka gjordes ofta när korna kalvade, det blev ju alltid råmjölk över.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

sissie
0

Saffranspannkakan kan man även äta med annan sylt också. Boysenbärsylt till exempel. Jordgubbssylt och hallonsylt går också bra.

Salmbärssylt kan man säkert köpa via internet.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Emma-Rhino]
0

#10 åh, hemmagjord ostkaka trycker tom jag mig i. Är så himla gott, min farmor brukade göra. Tyvärr dog hon innan jag hann lära mig =(

Men köpeostkaka äe ingen höjdare, om man inte har en massa sylt och grädde =D

[TheoA]
0

#10 Vi var på 90 års fest i småland i somras. då serverade dom ostkaka till efterrätt. Mamma fick börja, Hon började i kanten och alla bara glodde.. Där började man visst alltid i mitten för förr så använde man kopparformar som gjorde att den som var mot kanter var giftig. Därför fick arbetarna kanterna.. Varför inte tvärtom?

Där blev jag också ett strå klokare.

Jag visste inte heller att det fanns ostkakans dag..

[Emma-Rhino]
0

#13 nej va fränt. Finns mkt att lära sig =)

Anders 50
0

Visst skulle man ta en bit in formen, kanterna var ju alltid lite brända.

Men kantbitarna tycker jag är godast.

När jag var ung så ordnade tanterna i syföreningen i byn varje år en auktion på det som de hade sytt under året, där fanns andra skänkta saker också, allt från bakverk till skänkta dagsverk med traktor, lotterier m.m. Behållningen gick till kyrkans missionsarbete.

Det auktionerades även ut ostkakor, 4-5 liters, och det var lite tävling bland bond-fruarna om vems ostkakor som blev dyrast.

Och jag kan tala om att mammas ostkakor blev dyrast nästan varje år!

[TheoA]
0

#15 Ojojoj.. det måste vara stora ostkakor! Vilken familj orkade äta upp en sån?

Ja dom är ju också lite brända men jag hörde också att man bakade i kopparformar så dom vart lite giftiga up mot kanterna.. Men det var längesen.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 På stora kalas så går de åt!

Och det var mycket folk på gårdarna förr, så när det skulle ätas ostkaka så dög det inte med sådana små som finns i affärerna nu.

Jodå man gjorde i kopparbunkar, de var förtennade inuti, men jag har inte hört att de skulle vara giftiga annat än på de ställen där tennet lossnat.

Förr åkte det omkring gubbar som bättrade på tennet inuti alla kopparsaker som fanns i hushållet, de kallades för " Kopparförtennare"

Tog en bild (den blev dålig) på de kopparbunkar som jag har på ena väggen i köket. De använde min mor när hon var ung, och hennes mor före henne.

medde
0

Kopparsaker är så vackra!

[TheoA]
0

#17 Jag vet att vi har massa kopparformer uppe på vinden men mamma tycker inte om dom :S

medde
0

Älskar koppar! Så vackert