Vilken sort ska jag välja (får)
Dala-Pälsfår
Gestrikefår
Helsingefår
Klövsjöfår
Roslagsfår
Svärdsjöfår
Värmlandsfår
Åsenfår
Det är dom sorter jag har att välja på, jag vill aktivt vara med och bevara den ras jag väljer och jag vill ha trevliga och tama djur.
Jag är också intresserad av att tova så Ull är viktigt för mig. Fåren kommer går på lösdrift och flyttas mellan några hagar på sommaren dom kommer också samarbeta med mina hästar.
Jag bor i Göteborg så kanske måste man välja ras efter ort för att det ska fungera 
Jag tycker Roslagsfår är fina :)

Jag är inne överalt och tittar 
Roslagsfår ser också fina ut, det är ju jättesvårt man vill ju hitta sin sort.
Har själv som personlig favorit Gutefåren.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#4 Gutefår är inte med i listan på hotade fårsorter och det är också en del av vad jag vill, jag vill vara med och rädda

Kika på listan och ta de mest hotade kanke?
Vi bor i Hälsingland, men bara nån km från Gästrikland, där vi båda är uppväxta. Vi valde gestrikefår, både för att de har samma ursprung som oas, samt för att de verkade så trevliga. Vi var och hälsade på hos en uppfödare innan vi bestämde oss oxå.
Jag vet att det försvunnit flera genbanker på just gestrikefåren förra året. Du kan faktiskt ringa runt till alla genbanksansvariga och kolla, sen välja det som passar dig bäst.
Om frakten, så bruklar JBV sponsra en djurtransport som går genom landet. Den är till för att frakta runt livdjur av genbanskdjuren. Det går oxå att kolla upp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Jag bara sa min egna personliga favorit.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag gillar Gestrikefårens uteende och att dom inte bara är vita, tack för transportipset jag har varit så inställd på att köra som själv i egen transport så jag har inte ens tänkt tanken att andra kan köra.
#7 jag ville bara förtydliga för får kan jag åka till tuve och köpa direkt, trevliga köttdjur men jag vill lite mer, inte bara ha får utan göra en insatts för en ras också.

Jag börjar fundera på Klövsjöfår, men är det rätt att ta en ras från Jämtland till Göteborg, nu är jag uppvuxen i Jämtland så det skulle vara lite extra kul med Klövsjöfår 

Klart att man kan ha en sort och inte bo där de uppkommit! Det kan vara svårare att få tag på, men kikar man med ganbanskansvarige, så finns det säkert nån inte alltför långt bort som har!
MVH Elin

#10 jag skulle kuna tänka mig en semester tripp till Jämtland också 
Gestrikefår är väldigt fina om man utgår ifrån din lista. Så jag skulle själv välja dessa eller Dala-pälsfår. De sistnämnda kanske e bättre då du vill ha ullen?

#12 det är inte lätt jag skulle vilja ha en av varje men då försvinner bevarande vittsen 
vet vad du menar men ta det som känns bäst å börja med. =)

Jag ska bara lösa slakt frågan
man kan ju inte stå med hur många baggar som helst 
kanske finns något lokalt slakteri? Vet att det är hemskt men sånt är livet och om det sköts snyggt slipper de lida & då tycker jag att det är okej. En massa långa, trånga slaktbilar ger jag inte mkt för =/
#16 Får jag tillägga en sak där? Jag kan säga att slaktbilarna är väldigt rena och ljusa. det luktar också inte så farligt i dom. 2 kor får dela på en box som är ganska stor. iallafall så att dom kan gå runt lite.
Jag menade inget illa :)

#15 Om du bara har n¨ågra tackor kanske det går att äta upp alla bagglamm själv oxå, som inte går att sälja som livdjur. För eget bruk får du väl slakta hemma?
MVH Elin
#17 Vet vad du menade =) och jag tar inte illa upp =) Folk som blir sura när man håller sig till diskussions ämnet har inte här å göra.
mmm, då är det ju okej, men tyvärr är långt ifrån alla slakttransporter såna. =(