Tänka på när man skaffar får.
Jag går i planer att nästa höst, 2011, skaffa två tackor, dräktiga, allmogefår av lämplig sort och det ska vara M3 status på dom. Bagglammen kommer säljas eller mer troligt slaktas, baggar är det inte så stor användning för.
Jag kommer behålla tacklammen och sen ytterligare nästa höst 2012 skaffa en lämplig bagge.
Jag har tänkt att efter det sälja/slakta alla lamm
Nu vill jag ha tips och råd om allt när det gäller att ha får.

Samma fråga finns sedan tidigare här på sajten i en annan tråd. Leta upp den!
Dessutom har du flera andra inlägg om får. Läs dem alla!
Kom sen med frågor du inte fått svar på, eller inte förstår.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

#1 jag har läst dom flesta och tänkte att några kanske kunde svara så man kan bolla sina egna tankar direkt.
Det blir väldigt konstigt och dött på ett forum om man inte kan ställa om en fråga utan alla ny måste läsa allt för att få fråga. Då tror jag frågorna kommer ta slut, ganska snart.
En värd kan ju ta bort inlägget om det är mycket i vägen och gör att sajten blir överfylld med nya inlägg.

Nu missförstod du mig nog! Jag trodde du inte sett tidigare inlägg, då de är sedan en tid tillbaka.
Jag var inte kritisk till att du ställde frågan. Men den var så allmänt hållen, att det skulle behöva en hel bok för att få med allt av intresse och värde.
Det skulle underlätta om du preciserade vad du vill veta.
Vill du t ex veta typ av foder, typ av "bostad", typ av bete och hur mycket, om avel och födslar, om uppfödning lammets första tid, om uppfödning av Lamm som tackan inte vill ta hand om, om sjukdomar, klippning etc.
Listan kan göras lång. Men har du läst tidigare inlägg, så har du en bra grund att stå på.
Tom

#3 jag vill veta vad jag bör veta innan jag tar det stora steget att ta ansvar för en ny djurtyp.
Tips andra som har får, deras tips som man normalt inte kan läsa, det är inte bara att gå och köpa och sen lära sig utan man måste vet vad man gör innan, för djurens skull.
Sen hade jag hoppas på att någon som har får hade svarat så jag kan få någon att bolla lite med.
Det är inte lätt att ställa raka frågor innan djuren är här och då vill jag ha den kunskap att jag kan göra rätt. Jag sitter nog 8 till 10 timmar i veckan och Googlar på får för att lära mig mer, jag vill veta vad jag gör och det gäller allt jag gör. Därför är det självklart att jag läst alla trådar innan och jag har till och med skrivit i några. Men jag har ännu inte kunskap nog för att ta en ny djursort.
Är tråden i vägen så hoppas jag någon på sajten tar bort den snarast.

Men så bra! Nu ser jag du specificerat dina frågor.
Men då du tycks läsa mina inlägg med negativa ögon, så, trots mina nästan 50 års erfarenhet av fårskötsel/avel, avstår jag från att vidare delta i dina frågeställningar.
Lycka till! Får är underbara djur!
Tom

#5 bara jag har kunskap nog så kommer jag nog testa får, för mig är djurskyddet viktigt så jag vill veta "allt" sen dår jag lära mig mer efter hand