Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 8287 ggr
sissie
0

Fröautomater

Igår hängde jag upp tre mindre fröbehållare till småfåglarna. Jag hängde dem vid verandan en meter emellan.

När man hänger upp mat till småfåglarna så är det bra att hänga upp flera på lite avstånd från varandra. Det finns egoister bland småfåglarna. Jag har tidigare obseverat att framför allt talgoxarna han vara ena riktiga egoister som jagar bort andra småfåglar. Fast de brukar ha fullt upp att jaga att de inte äter så mycket. Medans de andra småfåglarna gör räder och norpar åt sig fröna.Glad

Än så länge har inte några småflgar hittat mina fröautomater, men det lär de göra. Jag har sett flera tidigare leta efter mat på vår verandra.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

jag har automat hängande hela året! Fast på sommarn bara en och jag hänger upp 2 till när minusgraderna närmer sig (gjort för några veckor sen). Hela året hänger jag upp några mesbollar och/eller fyller på automaten, så det alltid är något att hitta. Det uppskattas stort även våren när ungarna behöver sitt!

Sommarn är det låg aktivitet på mesbollar och foderautomat här, men jag ser till så det finns något ändå. Och nu är aktiviteten helt frenetisk. Fåglarna proppar sig som om det var livet om, dom har i en månad redan stoppat frö i glipor och sprickor överallt dom kan (och det är när en månad tidligare än dom började förra året!!). En kompis till mig kan inte öppna förrådsdörren utan att det rösser fågelfrön överallt! Så nu hänger det tre fågelautomater, och jag hänger ut massor med mesbollar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
0

Jag känner att jag borde ha satt ut automaterna lite tidigare, men när väl några mesar hittar dit så kommer resten. Just nu är det väldigt tomt på fåglar vid dem. Jag tror dock att snön som faller just nu har fått dem att sitta och trycka i några buskar.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[TheoA]
0

Vi ska nog köpa en ny liten "fågelstuga" iår.. Det är ju katternas favvoplats så den är "lite" Klöst.. :/

Linnea
0

Har precis målat om min hemmagjorda fågelmatare, eller fågelhus snarare.. där får plats 14 liter frö eller nåt.

Den ska få ny takbeläggning och sen ska den sättas upp.

Skynda långsamt så går det fortare.

[TheoA]
0

#4 14 LITER!? Oj, ni måste ha många fåglar! Vi tänkte köpa en ny i dag men vi hitta inga snygga. Jag har iallafall satt upp vårt fågelhus och dom 2 Andra frö automaterna :)

sissie
0

Idag hängde jag ut fyra stora talgbollar i ungarnas gungställning. De fick snabbt påhälsning av två-tre talgoxar och en nötväcka.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna hälsar numera på hos mig efter jag hängde upp kokosnött! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[TheoA]
0

Fåglarna har redan ätit upp 1 liter fågelmat :)

sissie
0

En hackspett! Dom är fina.Glad

En liter fågelfrön lär blir många många fler när vintern kommit igång.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[TheoA]
0

Hehe idag blandade jag till en fågelfrö blandning :) mUMS FÖR FÅGLARNA!

medde
0

#7 Vilken läcker bild Rita!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Linnea
0

#5 Vi flyttade hit i somras så jag vet inte hur många vi har här. På förra stället så hade vi ibland över 40 småfåglar på en gång som åt och då går det ju åt en del frö. Jag hade förut en liten matare av plast från affären men jag tröttnade på att fylla på varje dag.

Så jag bestämde mig för att bygga en egen. Jag byggde den av brädor som blev över när vi bytte panel på stallet. Den blev större än tänkt och inte riktigt enligt ritningen men den blev bra ändå. Den väger åtskilliga kilon eftersom det är massivt trä rakt igenom så den fick en rejäl ekstolpe att stå på.

Skynda långsamt så går det fortare.

medde
0

Mn dotter gjorde en i skolan förra året, den ska upp nu i vinter igen..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
0

jag har köpt ett fröhus nu, en av den där gamla sorten i trä :) ser fram mot att få upp den!

[TheoA]
0

#14 vVart köpte du den? Vi har letat på granngården men det finns ett som är för litete och ett som är för stort :P

sissie
0

Jag tror att de flesta större byggmarknader som Bauhaus, Bygg Max har sådana.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

På Europris i Norge :) men annars vet jag dom finns på överskottsbolaget med!

1da98
0

Kan man ge fåglarna korn, eller är det för hårt ? :)

Jag har nämligen det till mina andra djur.

// Ida :)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

sissie
0

Om det är för hårt lär de väl inte äta det. Kornkross lär nog gå bra. Fast jag tror inte fåglarna är så pigga på korn. De är mer ute efter hampa, solros, jordnötter, talg och andra feta fröer och nötter. Kokos te x.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

kornkross borde gå bra, samma med hel havre om man har. Men visst kan dom äta kornkross om dom bjuds på det :)

[TheoA]
0

Vi ger dom havre, solrosfrö, hampa och talgbollar :)

sissie
0

Vet inte hur det är med fåglarna på landet, men stadsfåglarna ratar havre. De sprätter bort alla havre. Skrikandes

Idag har jag haft besök av obligatoriska talgoxar, blåmesa och gråsparvar. Nötväckan har även varit på besök likväl som ett gäng skator som slet sönder nätet runt en talgboll och hade fest.

Men härligast var det att se hackspetten och min favorit. Nötskrikan. Den är bara så vacker. Jag försökte fotografera den men den hörde dörren och smet.

Tänk vad stora de är. Nästan lika stora som en skata.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

det är några av fåglarna här som äter havren, men en stor del ratar den och tar annat först :D

[TheoA]
0

#22 Det ligger faktrist inget annat än skal på marken :P Men jag vett att det finns nån fågel (kommer inte ihåg hur den ser ut) Som sprätter ner till marken sen så äter den där .. Tycker det är lite konstigt :p

[Emma-Rhino]
0

satte ut en massa till fåglarna igår. Har ett träd utanför fönstret så man kan titta på de. Och idag satt en stor nötskrika utanför köksfönstret, jättefin. En av mina favissar. =) Vi brukar bara ha blåmesar och talgoxar så det är kul med lite annat.

Satt ut, talgbollar, jordnötter, solrosfrön, fröblandning och äpplen. Sätter även ut kärvrar men inte kommit så långt än.

[TheoA]
0

Idag var det en fågel på besök på vinden och en hackspett var och mumsade på fröna, jag har även sätt en grå svart fågel idag… Den var väldigt fin :)

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag har jag gjort om litet igjen :) Detta är fröhuset jag fick tag på i Norge, och nu har dom i plast åkt bort.
Kvar finns det stora fröhuset, samt den lilla frösylindern, sen finns där lite annat mums och nams som jag har kommit över här och där! :D

sissie
0

Vilken fin stolpe du har till dem. Gulligt fröhus också.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Elshira
0

Tänk på att utforma automater etc efter vad för påhälsning ni vill ha.

Är det småfåglar så skulle jag inte gjort som #27 efter som kajor och annat (som skrämmer bort småfåglarna) kommer åt talgbollarna. Även ekorrar (som dock är välkomna här) är duktiga på att klättra!

Så vill man undvika de större fåglarna så se till att inte ha något som de kan sitta på. Fröhuset t.ex kommer de inte åt efter som de skulle ramla av, den andra avlånga automaten blir nog också jobbig.

Men självlkart ska ju även kråkor få sitt! Men till dem lägger jag ut godsaker på marken en bit bort istället så får småfåglarna äta ifred!

Hakuna matata!

Rita-S
0

#29 jag har haft detta sen Mars i år, jag har inte sett något tecken på att småfåglarna är bortskrämda då dom har frossat i timmar i taget på den ställningen :)

Ända som är skillnad sen mars där är at jag har haft upp fågelfröhuset i stället för 2 stk runda plast-hus!

Ekkorren välkomnar jag, vi har ett par i grannskapet, tänkte att göra ett fågelbrätt utan tak någonstans i skog-gläntan där jag lägger mums till ekkorrer små dessutom

När jag har sett kaierna här, och skaterna, så är det på mesbollsröret på andra sidan av huset! av någon anledning går dom inte mycket på bollarna på ställningen. Vet inte varför!