Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 22683 ggr
MoaW
5

skaffa får?

Hejsan! första gången jag skriver här, fast jag har kikat in flera gånger :)

Idag blev jag så otroligt glad för det stod ett gäng får bakom ett stängsel när jag gick en runda med hunden, och jag kunde inte låta bli att klappa lite på dom. Dom är så fina och verkar så sociala!
Jag har länge velat skaffa får, endast som sällskapsdjur (eller vad man säger ;)) men jag vet ingenting om hur det är att ha får.
Vi har nu flyttat ut "på landet", har tyvärr ingen mark, men 6000kvm tomt. Nu undrar jag om det skulle gå för oss att ha ett par får och har massor av frågor som ni gärna får hjälpa mig att svara på Glad

Hur mycket utrymme behöver dom? inne och ute. Om vi skulle ha en hage i trädgården blir det ju gräsmatta, går det?
Är det mycket jobb med får? är det tidskrävande/ svårt att ha får? Kan vem som helst ha får?
Är det svårt att klippa dom?
Blir det mycket kostnader att ha får?
Har dom lätt att bli tama? är dom sociala djur?
jag antar att dom är flockdjur, hur många bör man minst ha?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Tom-B
0

En trädgårvd på 600 kvm räcker absolut inte. För det första måste du ALLTID ge dom inköpt foder. För det andra så blir det en så liten haga att t o m får kommer att trampa sönder marken = lerigt vid regnväder.

Vem som helst kan ha får. Men du måste lära dig lite grand om hur får fungerar, och ta gärna hjälp tills du har lärt dig att se om fåret mår bra. Och vet hur mycket foder de behöver.

Det låter som om du har en tomt med grannar inpå. Då är det mindre lämpligt med får, eller andra betesdjur överhuvudtaget. Djur drar till sig bl a flugor, och det är det inte alla som gillar.

Att klippa får måste du få någon att lära dig. Lätt att klippa fåret i skinnet med en blödning som följd.

Två får, tackor, kan bli mycket sociala.

Det räcker med två, men inte är det fel att ha någon eller några till, men i större hage. Jag minns inte vad rekommendationen är, men inte skadar det att ha ett par tusen kvm per får.

Med ditt inlägg som grund avråder jag dig att skaffa får.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

MoaW
4

det är inte 600kvm utan över 6000kvm. Att ha fåren på tomten var bara en tanke, det finns många tomma hagar här runtomkring som vi funderade på att kolla upp vem som äger, om kan kan hyra eller så.

MoaW
0

Glömde skriva, detta är bara i drömstadiet Glad Det är en framtidsdröm för mig, men jag vill ta reda på så mycket info som möjligt, det var därför jag skrev här. En släkting till mig har får, så vi ska prata med henne också.

Tom-B
0

Förlåt! Var tappade jag bort en nolla på markytan?Skäms.

Och då ser ju situationen betydligt ljusare ut.

Men vinterhållningen. Var ska du ha den? Kanske hos släktingen.

Ett tips: det finns fårägare som hyr ut får. Kanske kan du hyra två tackor med Lamm över sommaren. Lammen ger en stor plusupplevelse. Dom kan du sitta med i famnen och gulla.

Hör med din släkting om den möjligheten.

Tom

MoaW
0

#4 tack för tipset!

vi frågade han som har fåren här, och han sa att visst kunde jag få låna nån tacka o Lamm nästa år! men grejen är den att dom ska slaktas sen till hösten, och det vet jag inte om jag skulle klara av Rynkar på näsan Jag vill ju ha sociala får, och att veta att dom ska slaktas sen.. nej Obestämd Dessutom skulle vi vara tvugna att hitta en hage, som du säger så skulle nog inte grannarna tycka om om vi hade dom på gården (några som tänkte köpa vårat hus innan oss hade tänkt ha en häst på gården, så jag tänkte inte på det). Dessutom sa han med fåren att även hela våran gård skulle vara för liten, dom behövde ca en hektar. men hittar vi nån hage kanske vi kan låna iaf och se hur det går om vi ska skaffa egna får, eller kanske hitta nån annanstans att låna ifrån.

#4 ang. vinterhållningen, som sagt så vet jag inte så mkt om att ha får, vad dom behöver och så. Men jag antar att du menar vart dom ska vara på vintern ? Skäms Vi har iaf en stor lada, den är inte använd på länge så jag vet inte om den är i skick för att ha djur i. och så är den nog för kor från början. Men om man renoverar och bygger om lte kanske det skulle funka…
Aja, det är bara funderingar och fantasier än så länge Flört

Tom-B
0

Får behöver inte ett isolerat utrymme för vintern.

Men det skall vara regntätt och dragfritt, d v s åtminstone tre täta väggar. Och ordentligt med strö, typ halm, på golvet.

Tom

MoaW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 jahaa, men då borde våran lada funka. Det känns så synd att den står tom Glad

MoaW
0

Nån som vet hur liten hage man som minst kan ha till två tackor?
Vi hade våra släktingar här som har får och dom tyckte våran lilla plätt räckte till två får, eftersom man matar dom då.
Dock så vill jag ju inte skaffa några om jag är helt säker på att dom får det bra, och jag tycker fortfarande det är för litet.
Han som har fåren här vi pratade med sa ju att man behöver minst en hektar! för två får.

Jag undrar också ungefär vad det blir för kostnad att ha två får?

Finns det någonstans jag kan läsa mer om får / att äga får (för sällskap) ? Har letat på nätet men hittar inte såmycket, finns det några bra böcker?

Är det stor skillnad på att ha får och Getter?

Tacksam för all hjälp Glad

Vattnadal
3

Kika in på alternativ.nu Där finns ett forum för får och ett för Getter. Du behöver inte ens fråga där, för alt du undrar går att läsa sig till i gamla trådar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ilya
0

Åh, får vill jag oxå ha någon gång i mitt liv! Dom är så underbara.

MoaW
0

#9 åhh tack så mycket!

MoaW
0

åhhh va ledsen jag blir, hur vi än gör så är det kört Rynkar på näsan Jag som så gärna ville ha djur omkring mig. Men vi har kollat runt efter nånstans att ha dom och dom hagar som finns här hyrs redan. Och den mark vi har skulle med största sannolikhet vara för liten. Har dessutom blivit väldigt förälskad i Getter och dom äter efter vad jag läst mig till inte gräs, och det är nästan bara gräsmatta… Rynkar på näsan

[TheoA]
0

#12 Gäss betar ju faktist men dom låter rätt så mycket när nån kommer men annars så är dom rätt så tysta. Dom flyger inte och man kan köpa bra elnät till dom för en 1000-lapp.

Men dom låter ju ganska mycket när nån kommer. Så det är ju inte så bra om man har många grannar.. ._.

MoaW
0

#13 ja vi har grannar åt tre håll Obestämd så det kanske inte skulle bli så populärt

var så sugen på får eller Getter också, för jag ville klickerträna dom Tungan ute Håller på med hundträning och det skulle va så spännande att träna ett annat djur.

Vattnadal
0

Men om du skulle köpa 2 bagglamm och kastrera dem, och så tränar du med dem, går på promenad så att de får röra på sig, då måste ju den ytan räcka som hage. Sen om betet tar slut får du mata på extra med sly (kolla var du får samla in, om du inte har egen mark) och hö. Det blir lite mer i pengar, me SÅ gräsligt mycket äter inte får. 2 kg hö per djur och dag räknade vi med till förra vintern, och hade runda får och hö kvar ändå i våras.

Skaffa allmogefår, de är små, härdiga och äter inte så mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaW
0

Problem ett är storleken.. problem två är grannarna.. har fyra grannar åt tre håll… problem tre är om vi har råd, jag vet ju inte exakt vilka kostnader som finns… Men jag tror att det är kört redan på problem ett Obestämd Jag var ute nyss och stegade upp området, och fick det till ca. 550kvm. Det är väl knappast tillräckligt till varken får eller Getter? Det mesta då är gräsmatta. Dessutom gränsar det till två grannar Tyst Går att öka hagen då med kanske 200-300kvm men då gränsar den till ytterliggare en granne, och där är det dessutom bara gräs (tänker på getterna då). Går sen att göra en till hage i andra änden av tomten på några hundra kvm, men där är också gräs och gränsar till ännu en granne.
Så skiter det sig inte med utrymme så har säkert grannarna nåt att säga till om Obestämd

# 15 är det skillnad då på att ha baggar och tackor? tack för uppmuntran men nu har jag stegat upp området, och 550kvm tycker jag låter väldigt lite även om jag skulle motionera dem Tyst

[TheoA]
0

men du skrev ju att du hade 6000 kvm,Det lät ju helt okej men 500 kvm är nog alldeles för litet….

MoaW
0

#17 ja hela tomten är på 6000kvm, men tyvärr kan vi inte hägna in hela då vi har byggnader överallt.

[TheoA]
0

#18 okej då fattar jag :P

MoaW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på en släktings får, nån som kan se vad det är för sorts får?

Tom-B
0

Jag skulle nästan vilja påstå att det är nytvättade får. Med den pälsen.

Tom

Lorita
1

Nu har jag inte läst allt men två kastrerade baggar av lantras, för ullen skull kan du nog ha.

Själv är jag på väg att skaffa två dräktiga tackor, nästa höst, behålla Lamm av honkön och sen köpa en bagge åt dom år två.

MoaW det finns en del att tänka på som att som ska klippas minst en gång om året, jag tänker klippa mina två gånger för att få fin höstull

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning