Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketter: fårgetter
Läst 2974 ggr
WinterPrince
0

Får i kombination med häst

Hej!

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att ha får och hästar.

Jag önskar ha får för att växelbeta marken då de och hästarna slår ut varandras parasiter.

Problemet är: Man får inte ha fårstängsel till hästar och har man häststaket så sticker fåren.

Hur har ni med får och hästar gjort? Vitsen är ju att de ska kunna gå i samma hage (om än inte samtidigt).

[TheoA]
0

Det går jättebra! Man kan ha 4 eltrådar unders med lite mellan rum upp till ungefär 90 cm. Sen så har man en tråd vid ungefär 110 cm :) Vet flera som har gjort så!

Nån annan får svara på det där med Växelbeten…

Tom-B
0

Växelbete är bra!

Jag har haft enbart eltråd till får i många år. Det funkar utmärkt.

Som Theo säger, många trådar på nedredelen, och lägsta tråden 15-20 cm från backen. Det där är en kompromiss, för sätter du tråden för lågt växer gräset snart upp och tar bort strömmen, sätter du tråden för högt kryper lammen under.

Jag hade emellertid som extra säkerhetsåtgärd fårnät mot en allmän väg, men då måste du ha gärna två eltrådar 20 cm (jag tror det är det måttet som gäller som krav) innanför nätet.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Mantissa
0

Vet flera som har det, men alla dom har rovdjurssäkra stängsel (6 trådar 20 cm mellan varje). Själv har jag haft ett får här i sommar tillsammans med åsnorna, jag har 4 trådar. 3 täta vid marken och en högre för de större djurens skull. Fåret försöker inte ens rymma, fst hon aldrig höll sig inne där hon kommer ifrån. (Bocken däremot skiter i trådarna)

En bekant jag har har 2 trådar till sina får, men de går då utan hästar så det är ett lågt stängsel. Det går bra, men ibland föds ett Lamm som inte vill begränsas och bara kryper ut även som vuxen. Det tar han i så fall bort för de lär sig ganska snabbt av varandra.

giffan
0

Annars sätter du häst staketet en bit innanför fårnätet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vattnadal
0

Fårnät ska undvikas om man har får med horn. De kan fastna med hornen i nätet. Är det dessutom el i nätet dör de ganska snabbt om de fastnar i dem.

Vi har allmogefår, där både baggar och tackor kan vara kulliga eller behornade, så här är det eltrådar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

WinterPrince
0

#5 Att jag inte vill ha nät är främst för hästarnas skull.

Sen det där med nät till fåren. Jag har jobbat på en fårgård i Storbrittanien, med behornade baggar (Snurrade horn). De hade inga problem med att fastna i nätet. Men varje dag åkte vi ändå runt staketen i alla hagar för att se att ingen fastnat. Fick klippa loss en som virat in en bit nät i ullen (fråga mig inte hur den lyckades med det)

Lejonhjarta
0

Har Getter och fjällnära kor som landskapsvårdare ihop med hästarna. Har satt 5 trådar, 4 rätt så tätt då getterna e goda rymmare. Än så länge, ta i trä, så funkar det utmärkt.

Lorita
0

rovdjursäkert el-staket är fem trådar med nedersta 20 eller 30 cm från marken och sen 20 cm emellan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning