Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: nötkreatur
Läst 6214 ggr
medde
0

Snygg färg?

Min dotter ställde en fråga till mig härom kvällen. Vilket jag inte riktigt kunde svara på. svävade svarde jag att och alla lika fina! Klart det höll hon ju helt med på. Men! Man man har en favorit sa hon. Så nu undrar jag har ni någon favorit på en ko? Svart/vit, Brun/vit har ni någon speciell favorit om ni fick välja.

Då jag inte riktigt kunde svara så ställer jag frågan här: Vilken färg är finast på en ko?

Snygg färg?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
0

Jag tycker grå och väldigt ljusbrun. precis som kon bakom den första :)

medde
0

Där ser man:-) Jag kan fortfarande inte bestämma mig för en spec färg. Men gillar det färgen som man kallar svettfux på häst. Hmm vad kan det heta på ko måntro? Men inte är den favorit

viktoria91
0

Chanpangefärgade och svarta med vitt tecken i huvudet=) Men sen är alla fina på sina sätt^^

sissie
0

Jag gillar de där ljusbruna - nougatbrun? De som har ännu ljusare mage, runt mule och ögon.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Det verkar som det verkligen finns att man har sin favorit färg på kon, måste vissa tösa inlägget, och erkäna att hennes mamma inte verkar vara den som kan bestämma sig för något.

Mantissa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jerseykorna är ju urfina, men det skulle bli lite tråkigt att  BARA ha sånna.
Sen är ju den typiska "fjällkoteckningen" (den svarta) jättevacker, men den gör sig mindre bra på tjurar i mina ögon.
Helvita är sjukt snyggt, men det förutsätter ju att de verkligen ÄR vita, och inte kissgula eller bajsfläckade.
Svart är snyggt, speciellt på en tjur, men jag får sämre känsla för mimik när allt är svart och liksom går i varandra, ögon, nos mm.

men MÅSTE jag välja en favorit så är det nog den färg som på engelska kallas "dun", en brungrå variant som jag bara har sett på köttraser. De kan variera allt emellan ljusgrå -nästan vita. till mörkt blyertsgrå.
Jag lånar en bild från Bairnslay Highland (http://www.bairnsley.com/) som visar en liten highlandkalv med typisk dun färg. Vacker så man smälter:)

viktoria91
0

#6 Vilken söting! En sån vill jag ha och krama om i sängen nu när dte börjar bli kallt. ^^

medde
0

#6 Underbar bild på en liten härlig krabat

Emmma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen speciell favorit färg på kor, jag är lite varierande och "faller" oftast för den som sticker ut i flocken. haha. Kan också vara nån som har lite annorlundare teckning.
Men du nu kom ja ju på! Favporitfärgen är ljusbrun, fux/orange, ( vi har en i varje årskull i den färgen bara) ;P

nr 2 på bilden, också den enda man ser nå brunt av hehe, Hade ingen bättre bild kvar på datan :(

medde
0

Ligger mycket i det du säger, man faller lätt för "utstickaren"

Tom-B
0

Två favoriter (fast bilden är ju fin).

Jerseykossan med sin sammetsmjuka färg, med de ljusare markeringen runt ögon och mule.

En Hereford, där det bruna verklogen är brunt, och oftast är de vita fälten ordentligt vita. Och en fin jämn vit ål på ryggen, och vita krullet i pannan.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Farwuq
0

De flesta kossor är fina, men de röda är lite vassare.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[TheoA]
0

Jag gillar svarta angus och simmental! :)

Riktiga bjässar!

medde
0

#12 Men ser där! Vi har fin besök! Hejsan Draken

[TheoA]
0

#12 hejsan draken :p

Farwuq
0

Hej hej

(själv är jag grön)

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rita-S
0

grön är en snygg färg :) även en fin färg på kossan när hon har grönska från grönt gräs på hela sig.

Men naturliga ko-färger så måste jag återkomma när jag är på jobbet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

medde
0

Grönt är för mig sommar, och någon som mår riktigt illaFlört

Rita-S
0

jag har alltid varit svag för ljusa och mörka färger som vit/gyldenvit och svart.

Men skal jag välga en favorit blir det det som heter Sidet Trønderfe i Norge med dens särägna färgkombination.

Här ser ni den

Massor med bilder

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

medde
0

#19 Vilka läckra färger.

Rita-S
0

Ja, det är en inhemsk norsk ko-ras :) Fin är den, bra gemytt och skaplig bra mjölkare med. och mjölken smakar gott tycker jag, om det är en förutinntagen kjänsla eller inte skiter jag i men jag tycker den ger godare mjölk än NRF'en

Linnea
0

Jerseykor är mina favoriter, jättefin färg och lagom stora!

Skynda långsamt så går det fortare.

[Maijah]
0

Ingen aning, de är ju alla så fina! ^^

Men JISSES så söt #6 är! Jag tror jag avlider Kyss

medde
0

#23 Visst är den läcker, jag "föll som en fura" också då jag såg den enormt söta bilden. Men lova oss härinne avlid inte!!Flört Njut bara av bilden i stället

[Maijah]
0

#24 Ja jag lever fortfarande, som tur är. Men man borde faktiskt inte få vara sådär söt, olagligt! Flört

Anders 50
0

Den rasens färger som jag är uppväxt med…SRB. Smålands-kossans färg! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
0

Titta in på den här bilden. Vad säger ni om denna bild..,,

viktoria91
0

#27 Ser ut som en maskerad bandit! Superfräck.Skrattande

giffan
0

#21 Ja norsk mjölk är god, och faktiskt så har danmark godare mjölk produkter ycker jag.

Men fin färg på kor är de ljusa tycker jag, bruna och svarta är för "vanligt" Lite som på trav hästarna när de flesta är "travar bruna" lite tråkigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rita-S
0

#29 dom gonger jag har ätit produkter i danmark så har jag inte gillat dom alls, tyckte dom smakade betsk och vidrigt Tungan ute Måste jag välga mellan dansk och svensk blir det svensk alla dagar!

medde
0

#29 Fik inte Västerbo en travare för många år sedan (80 talet) som var väldigt färg glad, minns han fick teckningen på sina ben som stövlar. Hmm vad hette han. Västerbo joker eller kasper eller..

På tal om fina bilder. Titta in på den här länken, så får ni som gillar pållar fina bilder Klicka här

Linnea
0

#31 Det finns (har funnits) ett fåtal travare som är skäck. Gäller även fullblod.

giffan
0

Finns en skäck nu som nyligen gått premielopp.

Här finns han

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

medde
0

#33 Läckerbit

Hittade lite vidare info på den här sidan. Länk

Linnea
0

Trevlig läsning men han är ingen färgexpert precis. Kastanjebrunt, allstå vanlig brun färg, har inte rött anlag som grund utan svart med ett agouti-anlag som hindrar det svarta från att spridas över hela kroppen.

medde
0

Tycker det är en hel djungel detta med färger. Jag fick en gång en vacker fux kille med fyra vita ben och en hel genomgående bläs. Vilken ingen hade väntat sig av det försäldrar han hade.  Han såg ut som en "ridhäst". Men det fick han bli också i slutädan då han inte greppade detta med trav,

Linnea
0

#36 Fuxfärgen kan hästarna bära dolt och den visar sig först när hästen får fuxanlag från båda föräldrarna.

medde
0

#37 Stämmer, det vet jag också. Men då vi fick lilla fuxkillen. Så var det en överaskning då det inte fanns så nära att vi trodde det skulle slå igenom, många led bakom..

Linnea
0

#38 Det är det som är det roliga meed färg! Man kan aldrig veta säkert. Jo om man betäcker en fux med en fux så kan man vara säker på vad det blir..

medde
0

Killen som kom var verkligen läcker med sina vita strumpor och sin stora avckra bläs, men han hade även under magen och på länden en hel hop vita "prickar" såg ut som man stänkt färg på han.

Mantissa
0

På gymnasiet där jag gick hade de en travar "skäck" med en ganska stor vit fläck på magen (Big Buisness; "Nisse"), dock ej lika spektakulär som Macahan loss.

Men man kan aldrig veta 100% vad det blir. Färggenetik är ingen säker vetenskap. Även fux*fux kan bli vad som. Spontana mutationer sker då och då. Alla färgvarianter är resultatet av mer eller mindre medveten avel på sådana.

Sedan om man vill bli lite teknisk så ska man skilja på genotyp (=den genetiska kartan) och fenotyp (=de gener som kommer till uttryck hos individen). Genetiskt så är skäck benämningen på en färg hos en individ som inte täcker hela djuret, altså lämnar vissa bitar ofärgade (vita). Även hästar med stjärn är därför "skäckar". Men det är mer som spelar in. Andra gener bestämmer de "tomma" fältens omfattning och placering. Detta kompliceras ytterliggare då olika typer av skäckmönster begränsas av olika gener. t.ex tobiano, overo mfl.

Linnea
0

#41 Har du nånsin hört om att fux+fux inte skulle bli fux? Fuxregeln kallas det och den finns nog inte utan anledning. Finns det skäckanlag med i bilden blir det ju en rödskäck men den är ju fortfarande fux. Det är därför det är så lätt att renavla en ras så alla blir fuxar som ex haflingern.

En häst med stjärn är inte skäck, vita tecken styrs inte av gener på samma sätt som färg.

Mantissa
0

Visst har jag hört om den. Och 99,9 gånger av hundra eller så stämmer det säkert också. Men ingen regel utan undantag. Och det händer de gånger en spontant uppkommen mutation kullkastar regeln.

Sedan styrs så gott som ALLA egenskaper av gener. Enda undantaget är de som påverkas av yttre faktorer i miljön. 
Det roliga är att alla individer faktist bär på gener för alla egenskaper. Pratar man färg så har även fuxhästar svartgen, skimmelgen osv. Fast istället för en "Ja" gen så är det en "nej" gen.

Linnea
0

Alla hästar bär inte på alla gener, då hade en haflinger plötsligt kunnat bli svart vilket inte händer. Däremot kan generna mutera och ge ex silveranlag eller annat men det är extremt ovanligt.

Vi tar en lätt genotyp: AAEE, AaEe, aaEE, AAee, aaee är möjliga kombinationer. Den lilla bokstaven innebär att genen inte överförts från föräldern, den finns alltså inte hos hästen.

Mantissa
0

Man skriver bara ut de genpar som är aktuella hos individen.

Som jag har fått lära mig så finns alla gener hos alla individer. Man kan likna det vid ett långt godståg. En vagn för varge egenskap (t.ex. augoti). Vissa vagnar ("Ja" eller "på" generna) är fyllda medans andra ("nej" eller "av" generna) är tomma.

Djuret kan inte få någon anna färg än de som finns i genomet (hos häst är dessa endast SVART och RÖD. Genparet för pigment är altså svart, svart+röd eller röd) + gener som blockerar eller förändrar dessa t.ex blekningsgener. (vit är ingen färg utan avsaknaden av en sådan när båda pigmentetgenerna blockeras av ytterligare en gen).
En fux kan vara "ja" eller "nej" för augoti men det syns inte på utsidan eftersom augotigenen bara påverkar svart pigment.
Fast det finns undantag (så klart). Det finns mutationer av gener,(t.ex. verkar pearl genen vara en sådan) som ligger på samma plats som en annan gen normalt gör. I pearlfallet ligger den på cream genens plats i genomet. Fast i så fall är det ju endå på sätt och vis en cream gen, fast muterad:S

Färggenetik är ingen fastställd vetenskap, men med ökad dna kartläggning så kommer många av dagens teorier att befästas och andrta att förkastas.
Men just att det kan uppkomma spontana mutationer gör att ämnet alltid kommer att vara spännande!

Den senaste "nya" färgen jag läst om är "Mushroom"
(läs mer på http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm)

En bra sida med lättförsåelig genetik är denna: http://www.horsecolors.us/

fast nu var det en bra bit ifrån ursprungsfrågan vi hamnade.

Linnea
0

Har läst mycket om färg, bl a Bo Furugrens "Hästens färger".