Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: fjäderfä
Läst 2117 ggr
medde
0

Vingbrott på 4,000 hönor

Det har skickats fler än 4,000 hönor till Svenska fågelkött slakteri som ligger i Vara. Hönorna skickades från en lantbrukare i två olika omgångar till slakteriet.

Men bägge gånger detta skedde så hade hönorna brutna vingar, som säga ha troligtvis hänt under lastingen av fåglarna.

Detta har anmälts till länstyrelsen i Halland. Vilket jag tycker är bra. För hönorna har utsatts för ett onödigt lidande, samt över 4,000 stycken!!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
0

Varför behandlas Höns och grisar så illa?

Och kor och får behandlas väldigt bra i skillnad mot Höns och grisar :/

Det är så tråkigt!

medde
0

Bra fråga! Men många ggr så far också även kor illa på slakterierna.

[TheoA]
0

#2 Mm men inte lika illa som grisar som bara sövs och en minut efter att dom har sövts så  måste dom vara riktigt döda. Vet precis hur det går till och det är f*rj*vligt!

Höns vet jag inte riktigt men dom har det ju riktigt illa! dom får ju inte se en solstråle i sina 13 månaders liv!

medde
0

Nu börjar vi komma in på känsliga ämnen. Som det där med slakt.

Men vissa djur har ett fasanfullt liv, det är så sant så

[TheoA]
0

#4 Märkte det.. Men att hönsens vingar är av är ju jätte tragiskt!

Värphönsen är ju så "söder avlade" Så dom är ju så svaga och känsliga och måste hanteras varsamt.. :/

medde
0

Men dom här 4.000 har inte blivit det, Tragiskt

[TheoA]
0

#6 Nej exakt dom kan inte ha hanterats varsamt… eller så måste det ha vart massvis med hönor i samma bur som det säkert var…

medde
0

Tror nog på bägge två sakerna

Mantissa
0

Det snabbaste sättet att få tag i och lyfta en höna är i vingen eller benet. Tyvärr väger dessa "kycklingar" så mycket vid slakttillfället att benen knäcks av tyngden. Jag har sett mycket av detta och det är tragiskt så man kräks. Men många av kycklingarna har även äldre ben-/vingbrott som jag inte vet orsaken till. Kanske ovarsam hantering. Man vill ju inte tro det men det är möjligt att de sparkas/föses med fötterna om djurskötaren ska gå igenom flocken. Det finns ju inte mycket golvyta att konkurrera om. Benbrott kan även ske pga den abnormt accellererade tillväxten.

I så stora grupper som det handlar om har djuren för länge sedan förlorat sitt individvärde. De "skördas" och behandlas därefter.

Fidelia
0

Många djur far illa tyvärr. Man kan ju önska att det lades lite mer tid vid lastning och dylikt så man kan vara lite försiktigare. Men jag vet inte om de lider av själva uppväxten. De vet ju inget annat. Man kan ju inte sakna något man inte vet om.

Mantissa
0

Många lider absolut under uppväxten. Trängseln, den dammiga luften kanske de vänjer sig vid. Men Benbrott till följd av osund avel tillhör vanligheterna. Skadade eller svaga kycklingar attakeras av sina burkamrater. Stress kan även leda till slagsmål och kanabalism. De förtjockade bröstmusklerna drabbas ibland av inflamation. De blir gröna eller söndriga innuti och jag kan inte tänka mig annat än att det vållar kycklingen stort obehag då den lever.

Jag köper inte kyckling längre, men blir jag bjuden så äter jag. Jag är skenhelig då det passar mig. Men det är en jävla branch.

medde
0

I den sista slutklämmen måste jag intstämma helt dig, så är det bara