Hur bor ni?
Hur bor ni som har en mindre skala får/getter/liknande?
Jag drömmer om att bo ute på landet, åtminstone lite avskilt från storstaden, och ha en mindre skala får (max 7 st) som sällskap och till vallning.
Ännu är det flera år kvar tills denna dröm kan gå i uppfyllelse men jag kan dock inte hålla mig från att småskaligt planera och kolla på hus/gårdar.
Det jag märkt är att dessa gårdar är dyra, ännu har jag hittat mycket få som jag i dagsläget skulle kunna tänka mig att bo i som kostar under 2,5 miljoner.
Då jag varken är intresserad av jordbruk, skogsbruk eller ett stort häststall och mycket betesmark känns det nästan bortkastat att köpa en gård då de flesta av dem involverar något av det jag inte är intresserad av vilket säkert står för en stor del av priset.
Vad är det egentligen som gör en gård till en gård? Är det just all denna mark och stallar?
Jag vill alltså ha en liten skala får, betesmark åt dessa och ett boställe till dem.
Hur bor ni/de ni känner som lever i en liknande situation som jag drömmer om?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

En gård kostar mer än ett fritidshus eller ett fritidshus. Så kan säljaren med mycket god vilja kalla stället för en gård så gör han det. Jo längre ifrån stan, desto billigare gård. Är du händig kan du få ett ok pris på ett renoveringsobjekt.
Jag är uppväxt i sthlm, i radhus och lägenhet men har alltid längtat norrut. Efter gymnasiet flyttade jag upp till denna "gård" jag har nu. Men det är väll egentligen mer ett torp. Ett litet bostadshus, ett litet stall, en liten lada och en liten åkerlapp som jag har som hage. För mig passar det perfekt. Kostade knappt
300 000:- då vi köpte det. Vet inte riktigt om jag räknad så jag bara har ETT får och EN bock, men jag har dessutom 3 åsnor som bor där ute, så man skulle absolut kunna ha fler.
Jag har börjat kolla under kategorin Villa/radhus och ökat tomtarean. Flera hus under denna kategorin har mindre ladubyggnader och/eller uthus. Jag tror och hoppas även att det inte är alltför svårt att bygga ett eget fårhus med mycket hjälp om en lämplig byggnad inte redan skulle finnas på plats.
Jag känner att 3-5 får är lagom för mig. Låt oss då säga att jag skaffar 4 får. Hur stor bör arean på deras hage vara? Hur stor bör min tomtyta minst vara (i m²) om jag vill ha en hage till 4 får samt lite trädgård och sittyta kvar?
Hur ska fårens hage se ut egentligen? Räcker det med att beta gräs (tänker vanlig öppen hästhage) eller behöver de sly, bark, blad, stenig miljö eller annat?
Men bara en stor hage är nog inte det ultimata (fast det kanske du inte hade tänkt heller?), utan hellre flera st lite mindre isåfall. Blir väldigt högt parasittryck annars. Betesbyte är verkligen rekomenderat.
Vanliga, öppna hästhagar går bra men det är ju super med lite variation i deras kost också såsom lite skogs/slybete då och då. Men annars lär de ju få i sig alla viktiga ämnen vid "vanligt" bete också och med mineralsten och sånt som de alltid ska ha såklart.
Men hur mycket betesyta fåren behöver beror till stor del på betets karaktär/kvalitet. En rek som finns för vallbete är sju tackor/per hektar. På ett magrare bete såsom äng och skogsbete ska man ha färre djur per hektar.
#3 Än så länge är jag inte alls påläst om får och allt som hör dem till.
Min första dröm som ledde till fåren var Hund - en vallhund - vilket till slut ledde till drömmen egna får att valla med. Sedan har jag alltid tyckt att får är otroligt ulliga och gulliga och ville som liten ha en som skulle heta Lambi (förvånad över namnvalet?) 
Kanske kommer jag att komma fram till att får inte alls är något för mig och för nöja mig med att valla andras får, vem vet.
Det är bra att ni nämner saker som att de helst ska ha flera hagar, vilket jag faktiskt inte tänkt på innan.
Men 7 tackor per hektar var faktiskt mer än jag väntat mig, med tanke på att 1 hektar är 10 000 kvadratmeter. En hage för 4 tackor bör alltså vara minst ca 6000 m². Ska varje hage vara ca 6000 m² eller kan jag dela upp ytan i mindre hagar?
#3 Ok. Tja jag har nog hört det namnet förut;)
Alltså visst kan man ha mindre hagar än rekomenderat men då måste man ju byta mycket oftare då betet tar slut fortare helt enkelt. Det är ju bara byta hage när de har käkat upp allt. Men det kanske är lite bättre att ha lite större hagar, åtminstone 6000 m2 och fyra får per hage, så de kan få röra på sig ordentligt och ha det gött :p Sen beror det ju återigen på hur bra betet är också. På denna finns det information om bete och massa annat.

Det finns fårkurser att gå på flera orter. Har inte gått någon själv men har bekanta som gjorde det och det ledde till att de skaffade får senare. Då får du uppleva om det är något för dig eller om du kanske ska gå vallkurser i stället och valla på andras får. Man kan också valla gäss och andra djur.