Jämtgetter!
Jag är på gång att skaffa Getter. Har alltid drömt om afrikanska dvärgar, men så började vi med allmogedjur, och då var det kört.
Har nu hälsat på jämtgetter på Jamtli, och bara en hage till är byggd och vinterfoder är 100% fixat (tillräckligt med hö och så sly som står på tork på logen) så är vi redo.
Jag ska ha Getter med genbank, såklart, och gärna CAE-testade. Vi ska nämligen se till att få bra MV-status på fåren, och då måste getterna CAE-testas oxå.
Vi kommer att börja med antingen 2-3 killingar, eller en vuxen get med 1-2 killingar. Om vi trivs ihop, blir det en bock nästa år. Tanken är dessutom att de ska kunna bo med våra gestrikefår under betet, men ev få egen box inne på vintern. Blir det smama snömängder även den här vintern, så går det ju inte att ha djuren ute!
Jag har varit i kontakt med genbanksansvarige för jämtgetterna, och har inte kommit längre än till planering och spaning efter djur. Men känner jag mig rätt, är de här inom 1-2 månader!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Lycka till. Låter som ett kul projekt. Det är ju ett stort ansvar att ha genbanksdjur.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Kul med jämtgetter. Vi har köpt två getkillingar med genbanksintyg från Skansen och ska hämta dem i september. Jag har träffat dem och deras mammor. Jättefina och snälla :-)
#3 Spännande. All lycka till:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack :-)
Här kommer en bild på den andra geten.

Ni som redan har getter:
Hur höga är era staket? Vilka staket fungerar bra? Fårstängsel?
Oj vad jag skulle vilja ruffsa om den goa pälsen. Härliga bilder.
Har vi inte haft någon tråd på sajten om just staket? Inte säker men något ringer i klockan att vi haft det.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mitt intryck av jämtgetter är att de är ganska små. Några gamla bockar har jag sett som varit stora men inte annars.
Fast fina är dem, och goa. Lycka till med geteriet.
Jag har äntligen lyckats stänga in min bock med bara eltrådar. Men det gäller att börja lågt. Får han under näsan så kutar han igenom. 5-10 cm till backen max.

Jag tyckte inte heller att de jämtgetter jag träffat varit så stora. De känns mindre än mina får (nåja, i alla fall än baggen på dryga året och en tacka på flera år).
Vi har rovdjursstängsel, lägsta tråden ca 1 dm upp, högsta 110 cm hög. Behövs det blir det n¨ån tråd till på höjden!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter