Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1398 ggr
Mantissa
0

För gammal för lamm?

När är ett får för gammal för att få Lamm för första gången? Lakris är fem nu. Jag skulle visserligen "aldrig" ha några får, men hon och bocken är nu så goda vänner. Och Lamm skulle ju vara trevligt..

[Maijah]
0

För att få Lamm för första gången är hon nog för gammal. Skulle säga "bra första gången-parningsålder" är på ungefär 1-2 år beroende på hur utvecklad och vilken kondition tackan är i.

Mantissa
0

Ok. Hur långt lammuppehåll är okej? Det är nämligen lite oklart med de första åren av hennes liv. Vi ska forska lite, det kan finnas Lamm i början.

medde
0

Det här tycker jag är en toppen intressant sida. Länk

Men annars brukar väl det vara runt ca 5-8 år ålder, men har Laktrits inte haft Lamm tidigare skulle jag avstå. men det kan du väl kolla

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

OjSkäms Såg du fått bra svar, tappade tiden vid datan

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Maijah]
0

#2 Hmm jadu. Vad kan det vara? Jag skulle säga ca max 2 år emellan, för att det inte ska bli för jobbigt för tackan. (Men obs, jag är ingen expert på detta) Sen kan de ju få Lamm ganska länge, dvs upp till fem, sex år brukar de vara fullt avelsdugliga. Vissa får Lamm ännu längre men de flesta låter nog sina tackor vila och bli "pensionärer" istället, det sliter ju mycket på deras kroppar.

Mantissa
0

#3 intressant länk
#5 ja då är det ju för sent i vilket fall. Synd, för hon är fin i konditionen. lite rund kanske men hon springer och leker varje dag. Jag tror hon är rya eller korsning med sådan

[Maijah]
0

#6 Mm, nåja du kan ju skaffa ett till får som är yngre om du vill ha lamm;)

Mantissa
0

Näe då får det nog va, jag hade ändå inte tänk spara lammen

[Maijah]
0

#8 Ingen idé då.