Vildsvin
De går väl precis inte under kategorin "lantdjur" men
med en stor trädgård så vill jag förstås inte få in
ett gäng i min trädgård.
Någon som har råkat ut för dom ? Är det som så att
det är störst risk att stöta på dom nattetid ?
Och hur stor kan stammen vara i dagsläget ???
Eftersom jag är jägare så jagar jag vildsvin, men jag gillar inte att vi har fått dem i vår natur. I området där jag bor finns inga ännu, förutom något ungdjur som går genom markerna.
Men med tiden så är de här också. Någon mil bort så finns det gott om dem.
Man räknar med att det finns minst 150 000 vildsvin i Sverige och lär vi oss inte att förvalta stammen på rätt sätt så har vi 300 000 vildsvin om 3-5 år.
2008 sköts det ca 50 000 vildsvin.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
ja, dom är inte en naturlig del av våran natur i norden,, så fåglarna vet vilken skada dom kommer förvålla om vi inte håller bestanden lite under kontroll….
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Här där jag bor finns det vildsvin… En av anledningarna är att en uppfödare råkat få hål i sitt staket, och han vet inte hur många som tagit sig ut… Nu är det iaf massor av dem i skogen.
På vissa ställen där de dragit fram ser det verkligen ut som att någon plöjt med traktor…
Stora är de oxå, å man sitter paralyserad när man ser de stora grisarna traska över vägen…
Jätte goda att grilla är de oxå!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#3 "råkat få hål i staketet"
Så brukar man säga när man vill ha vildsvin i skogen…..
ja en sak är väl när dom på eget initiativ förflyttar sig, men när dom rymmer.. porkchop! :D
#4 Ja men omgivningen vill inte så gärna ha dem utanför staketet, det myllrar ju av dem här.
~ Anneli ~
Hur farliga är de? Kan man campa som förr i skogarna?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Dom är väl inte mer farliga än andra vilda djur, men dom är mer oförutsigbara än en älg vanligvis är. Under brunsten kan älgen va oförutsigbar, vildsvinet kan va det hela året :) I bland flyr dom, och i bland kan dom forsöka skrämma en bort eller rakt av attackera om man är oförsiktig eller respektlös, men det kan ju faktisk älgen göra med.
Jag har träffat på vildsvin kanske en 8-10 gonger, nästan alla gonger sprang dom i väg, medans en eller två gonger rusade en (hane tror jag) mot mig och stannade. Han behövde inte övertyga mig mer om att dra mig undan kan jag säga
Men jag blev aldrig attackerat, och jag kände mig inte mer hotat av dom än jag skulle göra av något annat djur ute i skogen. Dom hör ju bra mycket bättre än jag, och jag har säkert varit nära vildsvin utan att jag har vetat om det själv många fler gonger.
#8 Här går de mot bilarna om man möter dem på vägen… så jag skulle inte vilja se en live i skogen utan bilen som skydd!
~ Anneli ~
Är inte vildsvin lite som grävlingar? Hårda robusta djur som man inte ska möta i onödan?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#10 jo så har jag förstått det oxå, Deras betar är inte att leka med.
Men som alla djur så är det inte farliga pm de inte känner sig hotade. Frågan är bara hur man ska veta att de inte känner sig hotade när man tältar och man råkade tälta på just deras plats ;)
~ Anneli ~
Tja, dom flyttar nog på sig i så fall om man väsnas så dom hör :)
#12Jo Rita, det gör de nog, men svinen här i krokarna gör det nog inte… Har hört flera som blivit utsatta av dem.
~ Anneli ~

I Kristianstad var det några som jagade ett skadeskjutet vildsvin, och den hoppade på en av jägarna… Det gick så illa så jägaren blev inlagd på sjukhuset, vet inte hur det är med honom. Men han hade tur att det var en annan jägare som dök upp och sköt vildsvinet.
Själv har jag stött på dem när jag har varit ute och kräfsat. Har även hört dem när jag var ute med grannen och stängslade. Det var kultingar som slogs om spenarna, gud vad de skrek 
Min pappa brukar gå med vår border collie, pappa gick förbi ett vildsvin som låg och sov. Ca 15 m var pappa ifrån vildsvinet. Sen när de skulle tillbaka tror jag så skrämde pappa vildsvinet, så den sprang iväg. Och efter den for vår border collie
Tror att han är en jakthund helt plötsligt? Pappa kallade på honom så han slutade jaga vildsvinet…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#14 Tur att din pappa kunde kalla in hunden,tycker att
vildsvinen verkar vara ena otäcka rackare.
Undrar hur stor stammen är om 4-5 år ? Och så är det ju
detta med trafiken, en skock rakt ut i vägbanan kan ju orsaka
rena rama katastrofen.
Man kommer nog snart åberopa skyddsjakt. Detta speciellt om det visar sig att de angriper svamp och bärplockare, flanörer, campare etc.
Argumenten blir: Man ska inte behöva vara rädd för att gå i skogen, "vidsvinsproblemet" är vida större än "vargproblemet".
Inte är dom roliga att möta på i skogen. Har träffat på dom ett par ggr, och varje gång har dom inte varit så trevliga. Man förflyttar sig snabbt därifrån
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker det är märkligt att "vanligt folk", ursäkta benämningen, alltid blir jagade och skrämda av vildsvin, älgar m.m.
Jägare, folk som jobbar i skogen och folk som i andra yrken vistas mycket i skog och mark blir mycket, mycket sällan skrämda av vilt.
Ok..en skogsarbetare fick på pälsen när han väckte en björn med röjsågen och några jägare vars hundar kom med en björn till husse blev attackerade, men det kan inte jämföras med allmänhetens strövande i skogen.
Men när man läser om hur många det är som snart inte vågar gå ut i naturen bara för att de är rädda för att bli attackerade av något slag av vilt,(t.o.m. grävlingar) då undrar man hur de kan ha blivit så rädda?
Jag har vistats i skog och mark, där det funnits arter av alla våra vilda djur, i minst 50 år och jag har bara blivit skrämd en gång, och det var mitt eget fel, jag retade en älgtjur i brunsten!
Så var inte rädda för att gå i skogen, och är ni osäkra så låt höra att ni finns med nåt ljud då och då, så är det ingen risk att ni överraskar något vilt som kan råka "skrämma" er! 
Inte är jag rädd då jag är ute i skog och mark, men vildsvinen "hemma"var inte speciellt snäll och trevlig gäng som stökande runt bland mina farföräldrar mark utan ett gäng huliganer som var på en värsta derbymatch.
Då det gäller även att möta älg då man varit ute med hästarna från jobber, så var det bättre att fly än illa fäkta, då vi visste vi hade en älko som var ilsk, samt att flera av hästarna i stallet var rädda för älg. Då sticker jag som ögat.. Sitter man bakom en häst som är värd cirka miljonen tillhörande någon annan person och jag bakom vagn. Nänä hem till stallet vill man tryggt inte en löshäst farande i skog och mark.
Så för mig beror det helt på tillfället hur jag reagerar.
Man hör ju bara historierna om dessa som har råkat ut
för de vilda djuren i skogen. De som i n t e har stött på är det
förstås tyst om
Här i krokarna finns mycket vildsvin. Min arbetsgivare var ute och gick med sina två borde collies och råkade gå rakt på en flock vildsvin, en sugga jagade dom ett par hundra meter. Men så är det kännt att en av traktens jägare brukar motionera sina hundar genom att låta dom reta vildsvinen och jaga dom. Jag vet inte vad syftet kan vara men det har iallafall resulterat i vildsvin som tycker att ansvar är bästa försvar. Jag undviker att gå i skogen där jag vet att den här vildsvinsflocken brukar röra sig.
Samma gör jag då jag är "hemma" och hälsar på.
pappa sköt 13 st i vintras, dom bökar upp jorden och när dom bökar så kommer det upp sten som sen kommer in i maskinerna och förstör dom
…inge kul..
De är ena riktiga svin! 

Vi har massa här, och endel hamnar på tallriken