Grisar matas med grisar
Då det var på tapeten om "galna ko sjukan" blev det förbjudet att mata kor, grisar samt kycklingar med kött/benmjöl. Men i Europa pågår detta ännu samt är lagligt.
Då vi impoterar kött från olika länder så har vi ju det här ändå, att grisar till exempel äter gris om man ska använda dessa ord i det här.
Att det blev förbjudet var då man såg ett samband mellan utbrotten av BSE och "kanibalismen" En del säger detta är ofarligt och sen har vi dom som säger helt tvärtom.
Vad säger du om det här?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker det är konstigt att folk inte lärt sig av sina misstag. Just att de får sin egen art till foder kan ju leda till sjukdommar, däremot skulle det ju inte vara lika stort problem om fodret innehöll en annan art istället.
#1 Mina tankar också, att ingen lär sig,,

Med allätare som grisar vet jag faktiskt inte. Skulle en gris frivilligt äta en död gris? Hrm.. Däremot med djur som är strikta vegetarianer, som ex kor och hästar, är det annat. Dom ska abolut inte ha animalisk föda. Man kan också vända på det hela (vilket inte så många gör) och säga att strikta köttätare, som hundar, inte ska ha vegetabilisk föda.
Oavsett djurslag så ska djuret utfodras med för arten naturlig mat, det den är gjord för att äta mår den bäst av.
Människor som äter "stenålderskost" sägs må bättre än oss andra. Vi är inte gjorda för att äta så mycket kött som vi gör heller. Var nånstans gick allt fel?
Tycker också det är konstigt att man inte lär sig av sina misstag och att övriga Europa inte verkar förstå att djuren ska ha artanpassad mat. Märkligt. Vem kom på att ge kor benmjöl överhuvudtaget? Idioti.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Som sagt är grisar allätare, så att de får kött/animaliskt protein i sin föda är helt ok. Däremot bör det inte komma från samma art, då risken för att sprida sjukdommar ökar.
Sen är inte kor alltid strikta vegetarianer likaså har jag hört att hundar behöver en del vegetabilier, men jag förstår vad du menar (detta stycke är mest skrivet för att få visa bilden på kon som fångat en kanin
)
#4 Jag får inte länken at fungera, efter vissa "klick" kom jag till en nyhetsida.
Kan du lägga om länken?
#5 Ojdå, här är en annan länk med samma bild: http://dererumnatura.us/archives/2004/03/eat_mor_bunnie.html
Hittade också en video med en annan ko som äter kanin (misstänker att det är brist av något som gör att de äter kött)
Oj Vilken bild. Ska kika in på videon och titta också.
Jag har hört att kor kan äta kanin ibland. För att få i sig vissa mineraler. Det är visst en naturlig bit av kossorna att ta en och annan gnagare. Men jag tror knappast att de äter andra kor.
Att det ibland kan behövas tillskott till hårt mjölkande kor tex i form av benmjöl tycker jag är rimligt, men då ska det inte komma från kor.
Tror att det där med galna ko sjukan är kopplat till kanibalism, men rätt tillverkat benmjöl tror jag är ok även om det skulle komma från kor. Det fuskades med fodret till korna då det var betydligt mer än bara rent benmjöl som blandades i fodret.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Nu var det ju kött och benmjöl som förmodades bära på smittämnen, och dessa förbjöds.
Blod och fettprodukter, som det nu gäller gör inte det, och i Sverige har branschen bestämt att inte använda animaliskt protein till grisarna.
Istället används sojaprotein som importeras från sojaodlingar i Sydamerika, där dessa orsakar miljömässiga katastrofer.
citerar veterinärförbundets info chef Johan Beck-Friis:
"Märkligt att vi svenskar förvandlas till Bullerbybor när det kommer till djur, tycker att det är rart när grisar på gammaldagsvis matas med köksavfall med både blodpudding och fettslamsor och halva kotletter medan de får kväljningar av tanken av samma saker i förädlad form"
Så vilket väljer ni? Svenskt kött--sojaprotein
Danskt kött--animaliskt protein.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Äter ni lax? Odlad lax!
Dessa utfordras med fisk i olika former, mest fiskpellets.
Äter ni gädda.? De äter sina mindre släktingar.
Exemplen är många.
Är inte detta endast en fråga om tycke och smak.
Men naturligtvis skall inte någon utfordras/äta något, vare sig animaliskt eller vegetabilist, som varit eller är sjukt.
Men ute i den vilda naturen, är det just det sjuka djuret som först stryker med, och blir mat till sina fränder.
Jag skulle hellre avstå sojamjölet, för det påverkar hela vårt jordklot negativt, såsom det idag odlas.
Fast jag äter av andra orsaker hellre svenskt kött.
Det gaqmla talet sättet " Hur man än vänder sig har man ändan bak" gäller även här.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Du har så rätt. I naturen så är det dom äldre, skadade eller sjuka som blir uppätna. Men de flesta djuren äter inte sina artfrände. En älg äter inte en dödad älg tex. Men jag förstår hur du menar.
Bland fiskar är kanibalism vanligt. Många fiskarter äter med glädje sin egen avkomma.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#11 mina fiskar äter fiskbullar som egentligen är till sugisarna xD