Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketter: fårgetter
Läst 4356 ggr
[TheoA]
0

Hur högt i tak behöver Jämtget ha?

Jag undrar hur högt i tak jämtget behöver ha?

Jag har ett litet hus som är 140 cm i tak och ett som är 120 cm högt, eller måste jag skaffa lekstuga eller liknande?

jag kanske ska skaffa några. Jag får se om jag orkar ha dom xD

Jag tänkte göra så dom får gå in och ut när dom vill.

Tacksam för svar :)

Rita-S
0

Här hittar du djurskyddsverkets mått och bestämmelser för får och Getter

Vad jag kan se står där inget om takhöjden :) Oavsett, jag skulle tycka att om djuret kan röra sig fritt med huvudet så högt hävat som råd är, så finns det nog utrymme under taket. Du tänker på ligghall eller något?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

medde
0

Det var väl lite så ävenjag undrade, ska dom ha det som skydd eller ett boende. men taket låter lågt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
0

#2 tja, vindskydd till Getter och får har jag sett så låg som en meter, godkänd av djurskyddet, men som permanent boende skulle jag väl helst se att en själv kan gå inn och städa. Nu hör det med att dom vindskydd jag såg var fäst med pålar i marken och kunne flyttas till ren mark, lätt att ta bort och städa förståss

Men det står inga minsta mått på takhöjd där, och på hästar tex står det rätt så detaljerat. Vad jag kan tolka ser det ut som om det inte finns nåt krav på takhöjden på får och Getter av någon anledning.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

medde
0

Det stämmer nog att den kanske inte finns takhöjd, Vindskydd kan ju vara lägre, men ett permant boende…

Rita-S
0

Jag tror nog det på 140 kvadrat kan duga som vindskydd på lösdrift där dom får gå ut och inn som dom vill, men personligen skulle jag väl gjärna önskt mig nåt jag kunne gått inn i utan att böja mig själv, det underlättar om man får gå inn till ett sjukt djur.

[TheoA]
0

vi har ganska mycket utrymme brevid våra hönor som pappa använder att ha reservdelar i (Det är ett litet gammalt får och grishus) Jag får se om man kan få lite plats där på vintern.

Perly
0

Måste ju finnas plats så att dem kan sträcka på sig men vet inte om det finns några exakta höjder… Min lilla get blir nästan 1,5-1,6m när man står på bakbenen/sträcker sig, resonerar nog som Rita-S, att det kan vara smart att ha en lösdrift/skydd som man själv kan stå i och göra rent lätt. :)

Alltid Oavsett

[randi]
0

Sen gillar de ju även att hoppa och "klättra" på väggarna nr de är inne Skrattande. Själv har jag mina i ett gammalt Hönshus där det är 2.20 till taket, och du må tro vad de kan hoppa högt när de tar fart och hoppar upp mot väggarna.

[TheoA]
0

jag måste fråga för att pappa är så orolig för att dom ska förströra alla hans ensilage balar. kan dom bita sönder plast?

det ska nog bli dvärggetter, jag ska få låna dom i nån vecka så ska jag se om vi kan ha dom, mamma är florist så vi har väldigt många fina blommor i trädgården så hon är rädd att dom kommer äta upp hennes blommor, men vi tänkte skaffa flyttbart elstängsel så jag hoppas att dvärggetter inte hoppar över det :S

Perly
0

Getter äter istort allt de får tag på, kläder, leksaker, utemöbler(trä/plast) m.m…

De går gärna under/igenom staket så både får och el är nog att föreslå.

Alltid Oavsett

[TheoA]
0

#10 jag tänkte ha elektricikt får stängsel men ganska högt.

[randi]
0

#11 Dvärggetter brukar kryåa under stängselet. Men om du sätter eltråd 10 cm från marken och 110 cm högst upp. Har själv 10 , 30, 60 och 110 cm mellan trådarna. Har geten sly att äta på så stannar den oftast kvar i hagen och naturligtvis en getkompis. Lycka till!!!

Perly
0

#12  Oj, min lilla skit går igenom fyra trådar(större en dvärgget, gör som shettisen, är halsen under tråden så spriger de framåt istället för att backa när stöten kommer…), blir sextrådar och ett fårnät på ena sidan i sommar så får man hoppas att han stannar kvar med sina häst kompisar (han har problem med att gå ihop med andra getter…)

Alltid Oavsett

[randi]
0

#13 jag glömde tala om att jag har fårnät runt hela hagen, samt att de har möjlighet att gå in om vädret skulle bara för dåligt eller om det skulle vara för varmt.

Perly
0

#13 Ah, okej Glad

Alltid Oavsett

[TheoA]
0

Kanske ska bygga en ganska stor friggebod om jag fastnar för Getter..

men jag måste fråga om Det här staket räcker till Getter eller om det är för lågt?

Perly
0

Hm, skulle kunna gå men personligen hade jag velat sätta en eller två rader plank ovanför

Alltid Oavsett

[TheoA]
0

#17 vad menar du med plank? Skulle nog kunna sätta 1 eller 2 rader elstaket överst om det är det du menar?

Perly
0

#18 Ja, två trådar eller alt. 1 el. 2 rader med brädor ^^

Alltid Oavsett

[TheoA]
0

#19 jag väljer nog trådar då.. brädor blir lite svårt och otympligt xD

Perly
0

#20 Hehe, ja, är lite smidigare att sätta trådar^^

Alltid Oavsett

[randi]
0

Sätt en tråd överst ca 10 cm övanför.

medde
0

Hur gick det till slut. Blev det något?

[TheoA]
0

#23 näe, jag skulle ha fått om vi skulle ha någon som kunde ta hand om dom när vi reste bort :/

medde
0

Så kan det bli.