När kastrera?
Jag har en liten getabock som jag ska ha kvar. Han är född i slutet på februari i år.
När är det dax att kastrera honom?
Ännu är han väluppfostrad. Han hade en liten "buffperiod" men den gick över.
Du kan nog fundera på det redan nu. Brukar vara läge då man känner kulorna är nere. Många vet jag har redan gjort det vid ca 2 månads ålder, så fort dom kännt kulorna Så har vetten fått ett samtal.
Lycla till:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag ringde vet i morse, men de ville inte kastrera före 4 m.
Jag har en fråga till: Är det någon som har erfarenhet av hur kastrering, av bockar i det här fallet, som vet hur det påverkar tillväxten av storlek, muskler och horn?
Min var redan kastrerad när jag köpte honom men ser inte något som är onormalt med honom… Kanske det att det inte går att få ner honom i vikt hur mkt jag en drar ner och begränsar maten(Fast det har nog inte med kastreringen att göra)…
Alltid Oavsett
Vad jag vet är det med Getter som med hästar: Kastrerar man tidligt får man inte den eksplosiva växten testosteronet kan ge, det kan ta längre tid och man får mindre gratis, men det brukar inte påvärka avsevärd på fysisk växt annat än att det kan ta mer tid.
Kastrerade djur kan lätt bli mer sedata så man får planera fodringen mer så dom inte blir tjocka av överfodring, och kanske även jobba litet med att få dom röra sig, men inte heller detta är en självsäkerhet, dom kan fortsätta va väl så aktiva ändå :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Att de blir tjocka av kastrering är för att 30% av energin går åt till att producera könshormoner. När inga nåna produceras, blir det extrahull istället. Så är det på hund i alla fall. Dvs de blir inte slöa av kastrering, men de blir tjocka om man inte ändrar foderstaten, och blir slöa av att vara tjocka.
Vi kastrerade en hanhund vid 6 mån, han hann precis in i jkönsmognaden, så han blöev stor maffig hane. Däremot så hade han inga hormonder kvar som skulle tala om för honom att sluta växa, så han växte på höjden till han var 1 1/2 år.
Kastrerar man innan könsmognad får de mindre könsprägel sägs det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter