Om du skulle välga bara ett
Då undrar jag.. om ni skulle välga bara ett ända av gårdens djur som din absoluta favorit, vilket djur skulle det va och av vilken anledning? :)
Jag är och förblir en hästmänniska, hästar står mitt hjärta närmast, men ändå skulle jag nog säga att om jag måste välga ett lantdjur som favorit skulle det nog va kossan och tjuren.
Anledningen är att du får både kött och mjölk från dom, och många hadde inte råd att hålla en dyr häst i hushållningen och använde tjurar och kossorna framföre plog och vagn. Visst kan dom dra dom med! Dom är milda av lynne oftast, och lika gosiga och hängivna som någon häst, du får både kött och päls och läder av dom när dom måste vandra vidare, och en rad olika mjölkprodukter med.
En häst är ett relativt kostsamt djur att ha sett från bondens synsvinkel, då man inte lika ofta äter dom som man äter ko eller Kalv, dom ger lite mjölk. Dom är stärka och kan dra tungt, men behöver mycket mat ut från vad du får ut i rent värde. Visst är dom trevliga, men sett från bondens perspektiv får du mycket mer ut av höet du ger djuret från en ko än från en häst.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Gäss tror jag skulle bli min favorit. De kan ofta gå lösa på gården och skulle någon obehörig komma som är de bättre vakt"hundar" än hundar. De kan för ordentligt med oväsen. Ägg och dun till kuddar och täcken. Och även som mat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Nja för en gång skull intesämmer jag inte med dig sissie.
Kossan är något helt ljuvligt tycker jag. Men svårt att paka på ett då jag gärna vill ha en häst på gården.
Ärligt så är jag rädd för gäss
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Gäss kan vara tuffa och kommer gärna i flock. Men de ser så stolta ut där de går och sprätter på gårdsplanen.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Vi drömmer om att ha en egen gård med både hästar, Höns och några Katter. Då skulle vi bland annat ha ett par rejäla Nordsvenskar att kunna köra timmer med i skogen. Förutsatt att man har tillgång till egen skog vill säga. Är gubben som drömmer om att få köra timmer
Själv vill jag ha en riktig släde att kunna köra med på vintern bl. a.
Höns vill jag ha eftersom vi käkar mycket ägg här. Och katter är bra eftersom de är så självständiga.
#4 Så underbart det lät. En dröm vill jag säga. Fick en så härlig känsla då man läser ditt inlägg. Håller tummarna att drömmen blir sann en dag för er

En av mina drömmar är att någon gång skaffa får.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nämen så fin bocken Frasse är då. Hur mår han och vad
har han för olika sorters personligheter ? 

Gamle Frassa är tyvärr saligen avliden men hans två fina damer lever kvar. Frasse blev bara 12 år och dog av urinsten för ett år sedan :(
Frasse var en fin vän och en kul prick. Vi skaffade honom tillsammans med hans bror Isse, som dog av samma anledning ett år tidigare. Isse var bland annat deltagare i söndagsöppets "Grymt 2000" om någon minns det. Honom tränade vi i agility och slädkörning…med pyttesläde. Han kom 4 i tävlingen av många deltagare. De två bröderna var otroligt speciella.
Nu har vi två svarta dvärggetter kvar :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Roslagsfår, underbarare djur får man leta efter. Vi har inga kvar tyvärr nu men gud så jag saknar dem! Alla var så olika personligheter, och så otroligt kelsjuka. Några stycken älskade att ligga i knäet och gosa (de är inte så tunga, vuxen tacka ca 20-30kg) men det var mest de unga som gillade att vara i knäet. De andra stog runtomkring än och klappade man dem inte så krafasade de en på benet med klövarna för att påkalla deras uppmärksamhet ^^ Svårt att få händerna att räcka till att klia alla:P En tacka blev faktiskt väldigt sur om man inte rörde henne, hon stångade på de andra för att de skulle gå därifrån så hon skulle bli klappad:P Våran ena bagge var också helt stormförtjust i våran hund! Han stog där medans hunden slickade på honom, och riktigt njöööt:) Vi gick även promenader med baggen ofta:) Viftade på svansen gjorde varje av dem också när de gillade nåt ^^ Så underbart söta också! Vi hade genbank och slaktade aldrig nån av dem, det skulle inte kännts rätt. Det var verkligen med sorg i hjärtat vi sålde dem, men tillslut var det bara jag som stod för skötseln och det blev lite för mycket. Mina föräldrar hade så mycket annat att greja med, så det var för fårens eget bästa. Dock har jag planerat att när jag flyttar hemmifrån då måste jag skaffa Roslagsfår igen:)
På bilden är det favvotackan Gudrun med hennes bagglam Jacob när han var ca ett dygn gammal.
Getter helt klart!
#11 Åh var det Roslagsfår du hade! Min mamma kommer från Raggarön där ursprungsgården finns nu har vi stuga där ute. När jag var liten var vi varje år där och tittade på lammen. Jag är också släkt med Maj (som inte lever längre) som tillsammans med sin man Henry bevarade rasen. Eller bevarade och bevarade… min morfar (som var bonde) muttrade alltid om inavel. De hade aldrig någon bagge utan lät alltid årets bagglamm hinna få till det lite hur som helst med tackorna. Nu måste jag ju säga till deras fördel att fårrasen var och är fortfarande mycket friska trots det och det var faktiskt så här man gjorde förr i tiden så rasen är bevarad på ett gammalt sätt. Jag kan också berätta att de fåren har det jättebra med fina betesmarker och hängivna skötare. Supersöta små och behändiga är de också!
Mina favorit lantdjur är förutom att jag är en äkta hästgalning, kor. Min morfar och mormor var mjölkbönder och jag växte mer eller mindre upp i deras ladugård. Jag älskar kor! När jag var liten ville jag bli bonde. Nu blev det inte så, jag bor i stan men föder numera upp marsvin så jag lever ut bondedrömmen i miniformat!

#13 Nej vad roligt att höra! ^^ Ja jag visste ju att ursprungsbesättningen kom därifrån men inte att du är släkt med dem!:P (alltså släkt med människorna inte fåren;) Kan också säga att jag är stormförtjust i kossor. Har ingen direkt relation till dem, men har träffat ett par styck och de är ju för underbara ^^

Hästen är en favorit, men måste jag välja blir det fåret.
Jag har så ofta varit med om en tacka som har lite lamningssvårigheter. Har den trillingar på gång händer ofta att ett ligger bakvänt, eller alla benen trasslat in sig i varandra.
Att då först hjälpa till vid födseln (genom att gå in och trassla ut eller vända ett lamm), och därmed i viss mån göra tackan illa. I 99 fall av 100 går det bra. Och när man sedan kommer ut i stallet dan därpå, och tackan står där med sina tre - fyra Lamm, och tittat på mig utan att gå undan. Hon har fattat att jag hjälpte, och man kan läsa tillgivenhet i hennes ögon.
Fåren är de djur som jag mest saknar när jacg nu har slutat som bonde!
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
om jag var tvungen att välja så skulle jag välja fåret framför hästen. trots att jag är hästmänniska rakt igenom så älskar jag att jobba med får. att stängsla in hela ängar för att djuren ska kunna gå ngn stanns är jobbigt men så värt när man släpper ut lammen på årets första bete och de stuttsar omkring av glädje. sen att jag många gånger kan säga att jag hatar får när det är dags för vägning spelar ingen roll. när de kommer fram för en klapp så glömmer man allt det jobbiga omkring dem och det är så värt allt j*la slit!
alpackor eller kaniner tror jag för båda är väldigt tillgivna och vänliga har ej haft alpackor bara 3 kaniner av olika raser. älskar dessa som mina kompisar. man kan få Ull från båda djuren och kött. på så vis är det ju bra också. men skulle inte kunna slakta en vän
Myrtorpets Möss och Kaniner
Visst är det svårt att slakta en vän. Skulle nog inte kunna äta av kött från något man älskat, men beror även på djuret tror jag