ute höns
Bor på landet och har köpt 1 tupp och fem hönor. Läst att man ska ha dem inne i ca 2-3 veckor, sedan kan man släppa ut dem lösa.
Tips och råd önskas.
Kommer de in själva? Kan man locka in dem om de behöver stängas in tidigare? Hur stort revir har de (dvs försvinner de långt bort från gården..) Vatten o mat tänkte jag ha kvar i hönshuset så de får gå dit när de vill. fast de lär ju inte vara så hungriga om de går ute och äter hela dagarna:-) Lägger de äggen var som helst ute eller hamnar de i hönshuset? De har inte börjat värpa ännu.

Mina Höns har jag haft helt lösgående och de kommer när jag visslar (brukar få mat då). Så jag kan locka in dem med mat om jag vill, vad jag märkt så verkar det inte finnas någon botten i Höns då de ständigt är hungriga och vill ha mat. Men de är runda och fina så för lite mat får de inte.
Värper gör de både inne i redena och ute på olika platser. Så man får kolla runt lite om man har de frigående. I början var mina duktiga och höll sig mest på gårdsplan men på senare tid har vissa utökat "reviret" och börjat vandra bort mot grannen (ca 60 m) så nu försöker jag ha de i en hönsgård, men vissa rymmer (de håller sig dock i närheten).
När det börjar skymma knatar de själva in i hönshuset och sätter sig på sina pinnar så jag behöver aldrig locka in dem på kvällarna.
Då du har en tupp så bör du ha lite koll på vart hönorna lägger sina ägg, speciellt om det är någon höna som inte dyker upp och kommer in för kvällen. Då hon kan välja att vilja ruva på sina ägg och då lagt sig på ett passande ställe.. Kan vara bra att veta vart så du kan ta hand om kycklingarna när de kommer.
ge dem gärna mat och använd ett "mat läte" så ska du se att de kommer när du kallar så småning om. Hönor är inte duma på något vis. Ett som är säkert är att det är ingen idé att försöka fösa in några hönor om man har bråttom någon gång, då kommer du inte få in dem. Så lär dem gärna att komma när det är mat.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus