Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 1575 ggr
sissie
0

Vad skulle du göra?

Tänk dig att du får ärva en liten gård. Gården består av ett bostadshus, en liten ladugård med 6 boxar av olika slag och ett litet vagnskjul.

Till gården finns några hektar med ängsmark och två hektar skog.

Det finns inga djur på gården men det står en gammal traktor i vagnskjulet.

Bakom vagnskjulet finns en stor brädhög och i ett härn i vagnskjulet finns en massa verktyg.

Vilka tre djur skulle du skaffa dig och vad skulle du göra med marken under ditt första år?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Salo
0

Åh, vad underbart det hade varit.

Som jag har nu så hade jag tagit med mig mina två hästar och gjort hage av ängsmarken. Skogen hade jag låtit vara skog till att börja med (kanske tagit lite ved). Sen hade jag gjort ett Hönshus med hönsgård till alla mina Höns (har 17st+2 tuppar). Mina tre katter hade ju såklart fått följa med och sen hade jag nog inte skaffat fler djur. Traktorn skulle jag vara väldigt glad åt (och vagnskjulet) för det är nåt jag saknar idag.

740tjejen
0

Hade skaffat 2-4 hästar några Höns som kan gå fritt och hund. :) Hagen blir ängsmarken, skogen får gubben sköta om och ta lite ved på :) Traktorn hade gubben renoverat upp.

Rita-S
0

Å vilken dröm.. jag skulle tagit med mig min nya  häst (och skaffat sällskap sen), och sen anskaffat en kossa och et par får, gjort skogsbete (med lite avvirkning för egen ved + lite försälgning) av skogen och delat bete och äng på kvarvarande.
Jag skulle huxflux ha satt i ordning traktoren, och sen utökat med Hönshus, grishus och "kalkonhus" :) Jag har haft den drömmen i hela mitt liv att kunne få presis lagom stor gård så jag kan brödfö mina egna djur, men inte vid att ha många djur utan bara för eget hushåll…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Aviendha
0

Är det tre djur eller tre arter som räknas?

Kör på arter Cool (de allra flesta djur är ju flockdjur och bör därför ha artfränder ikring sig, i alla fall många av djuren på en lantgård)

Jag skulle förverkliga min dröm om Getter! Gärna någon gammal lantras dessutom. De skulle förutom stor betesyta få aktivering i hagen i from av stenrösen och andra föremål de kan klättra på, underöka och gömma sig bakom. Deras hage skulle gå en bit in i skogen för att de skulle få maximal aktivering av den yta jag har att tillgå.

Sen tror jag att det skulle bli en flock Höns. Tycker att de är så rogivande och att ha ett egen tillgång till ägg är en positiv bonus :)

Jag skulle vilja våga skaffa häst med, så om jag hade den kunskapen så hade det vart något att fundera på men antagligen besitter jag inte den än på ett tag så det fick nog vänta.

Kaniner kanske inte riktigt klassas som lantbruksdjur, men det var ju inte specificerat så en flock sådana skulle även de få flytta in och bo som utekaniner i väl tilltagna rastgårdar, givetvis skulle dessa innehålla kullar, gångar och allsköns alla materiel ock konstruktioner för att de skulle trivas riktigt bra.

Räknas nuvarande djur in i det hela? Lär ju inte vara illerlös precis, och de skulle givetvis få en stor utegård med massor av aktivering och kanske även egen bodel i stallet som då skulle stå i anslutning till deras utegård. Om det fanns plats till det efter att Getter och kaniner och Höns fått sitt förstås, annars kan jag bygga eget till dem, jag hade ju en brädhög ;) Och dessutom så kan jag ju bygga en anslutning till bostadshuset vilket kanske skulle vara mer fördelaktigt egentligen för min del.

Marken ja, där har jag mindre kunskaper ska villigt erkännas. Av skogen skulle jag ta det materiel som behövs för djurens aktivering, och getterna skulle regelbundet få färskt sly och grenar som sysselsättning. Annars skulle den nog mest få stå tills jag kommer på något bra att använda den till.

Samma med den del av ängsmarken som inte ansvänds. Eller jo, det kommer ju gå Getter på den när jag växlar bete för dem och på det sättet hålls ju marken även öppen. Skulle slå eget hö i den mån jag kan till djuren.

Men det jag mest skulle gå igång på är de möjligheter jag med ytan får att hålla djuren på ett bra sätt och kunna ge dem en tillvaro lite över det vanliga :)

[trollduva]
0

jag hade tagit dit mina två hästar och hyrt ut resterande boxar,sen hade jag skaffat får och höns

ängsmarken hade blivit hagar och ett sommarbete,skogen hade min käre far fått ta hand om då jag inte har någon kunskap om skogs skötsel,hade även låtigt han renovera traktorn så man kan använda den lite på gården

brädorna hade jag byggt en hönsgård av med hjälp av verktygen,vagnsskjulet hade jag gjort om till en lösdrift till får och hästar