Get som sällskap till häst
Jag har för närvarande 6 små ponnyer varav två avelshingstar.
Hingstarna är väldigt snälla mot varandra och skulle egentligen kunna gå ihop, men den ena är 5 år och ganska så tuff och busig medan den andra är 27 och har svårt att hålla hullet. Skulle den äldre herren behöva fostra pojkspolingen är vi tyvärr rädda för att han skulle bli allt för mager då han redan nu har fri tillgång på hö samt får extra fett i maten.
Vi har tyvärr inte heller plats för fler hästar (vi har boxar med de är ej godkända då taket är för lågt).
Så jag funderade på om man skulle kunna ha en get som sällskap? Av det jag kunnat läsa verkar de vara väldigt trevliga sällskapsdjur, och det är ju ett måste hos oss i.af!
Men då undrar jag om någon vet om Getter brukar gå bra ihop med andra djur (framför allt då hästar), eller är de helt förkastliga att sätta ihop med något annat än Getter? Kanske har någon lite erfarenhet att dela med sig av? =)
Finns det kanske någon ras som verkar lämpa sig bättre (och sämre) så tar jag gärna del av den informatonen med!
// Getfrågaren!
Jag har då funderat på om det finns
Hakuna matata!
Jo, det finns en hel del Getter som går ihop med hästar, antingen ska man leta efter en hästvan get eller en väldigt ung get som kan vänja sig :)
Det största att tänka på är att fixa bra staket, hälst fårstaket på "utsidan" och el på "insidan" då de inte brukar bry sig om bara trådar om dem vill ut :)
Alltid Oavsett
#1 Ok det kan vara bra att veta!
Staketen är det nog inga problem med då vi har föl på drygt 50 cm när de är små, så vi har dels trästaket (3 rader) med el längst ner (då är ddet ju bara att sätta en mellan den nedersta och den mellersta. I övrigt elband med eltråd emellan (så 5 rader), samt fårstaket med el längst upp.
Jag har tittat runt lite på Getter och har verkligen fastnat för den amerikanska minigeten, hittade några som haft dem med sina hästar med! Men det kanske finns andra Getter som egentligen passar bättre?
*Suck* när jag letat efter afrikanska minigetter så finns det endast uppfödare i södra sverige
Jag kommer från "norrland" (Uppsala…). Någon som vet någon som har Getter i mina trakter?^^
Hakuna matata!
#2 Kan söka lite under kvällen och se vad jag kan finna.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Både Getter och får kan gå riktig bra överens med hästar, dom konkurrerar från naturens sida inte om foder och är inte heller rovdjur. Men med Getter är det presis som hästar, inte alla Getter går lika bra med alla hästar och andra vägen om. Inte alla hästar går med alla andra hästar med. Det beror på individen :) Men i regeln brukar det inte alls va något problem.
Bonden som bodde granne med oss där jag växte upp hadde två dölemärrer, och när den ena dog stoppade han en hög med får inn i hagen till stoet han hadde kvar så hon hadde sällskap. Hon värkade trivas med det, och fåren sökte sig till hon för skydd mot löshunden som brukade springa runt och jaga dom. Hon tålde inte löshundar i sin hage nämligen. Hon sket fullkomment i hundar som sprang i benen på hon i stallet, eller utanför stallet, när man körde och annat, men dom skulle inte komma inn i hennes hage, då jagade hon dom.
Jag minns en gong jag såg, fåren hadde nyss fått sina Lamm, och hadde blivit utsläppta med hon i beteshagen i Maj, och sen kom denna jycken springande och tyckte "hurra, massor av små lammkottletter att jaga" och rusade runt Alla tackerna kallade på sina lam och rusade upp till Svarta och trängdes runt hon för skydd.
Och Svarta såg först ut att tänka "men vad i helskotta..?" tills hon såg hunden. Platta öron, öppen käft och lågt huvud och full galopp mot hunden. Lovar den jycken hitta första väg ut bäst den kunne! Den kom inte tilbaks heller. Jag skrattade så jag höll på dö, stackars hunden tog så jäkligt fel på "lättjagade får" :D Han släppte med skräcken vet jag, för hon hann inte i kapp han ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna min lilla pojke på prov, fick nämligen hem hästens sällskap från island i höstas/vintras och han står mest bara…
(Bor på andra sidan sthlm, så är ju en bra bit…)
Alltid Oavsett
#5 Vilket fint förslag du ger till Elshira
Jag har tyvärr inte hittat något i dina trakter.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#5 Ja det är ju en bit men fortfarande det närmsta hittills! Vad är det för ras/storlek? =)
Hakuna matata!
#7 Tror han är runt 50cm, kan mäta senare :) Ras är jag inte helt säker på då dem jag köpte honom av inte uppgav någon men har "göinge" kropp och "lapp" horn… Kastrerad så läger inte revir på samma sett som okrasterade hanar=mindre lukt :D
(Lägger med en bild från när jag var och kollade på honom första gången, tur att man såg honom då med tanke på att han såg högdräktig ut när vi skulle hämta honom, har tyvärr inte fått ner viktien så mycket då vintern varit så kall att han behövt mycket underhuds fet…)
Alltid Oavsett
Mycket tammare nu en då och följer gärna med på promenader :) (Kan gå lös om man går i skogen, är lite skrajsen för bilar…)
Alltid Oavsett
#8 Han var ju riktigt söt! ^^
Som sagt, till andra sidan stockholm känns relativt nära för mig i.af.
När du säger att jag kan få han han på prov så antar jag du menar på prov för ev. framtida köp om han trivs här? :)
I sådana fall gäller det bara att övertyga alla andra häst om att hingsten behöver sällskap. De tycker det går alldeles utmärk att ha honom själv, han verkar inte bry sig man jag tycker ändå att han borde få ha något sällskap i.af!
Hakuna matata!
#10 För ev. framtida köp ja :) Är mellan 1-2 timmar ut från sthlm, bor mellan vingåker och katrineholm (mellan arboga och norrköping)
Jo, det kan ju vara skönt att ha lite sällskap till dem, "ifall att" och för ens egna samvete ^^
Alltid Oavsett
#11 Aha så långt ifrån Stockholm
blir drygt 20 mil då (efter som jag bor strax norr om Uppsala). Då får det nog vara om bensinen kommer kosta det dubbla mot geten tyvärr. =/
Men tack i.af!
Hakuna matata!
#12 Okej, jo det är ju en bit ^^
Alltid Oavsett