Vad är detta?
Hej, är inte så bra på lantbruksdjur, men är bara tvungen att fråga vad detta är och varför man har det så?
Ser riktigt hemskt ut:S
dom har den som ett experiment för att man ska få reda på en kos matsmältnings system, hur ensymerna arbetar, och lite annat.
så inte speciellt trevligt ut att ha ett hål rakt in i magen… och jag själv är inte ett så jätte stort fan av onödiga operationer på djuren.
antar att de har ett "bra" syfte. sen störde jag mig på att skötaren som påstod att kon inte märkte av hålet i magen när kon vart alldeles upprör av att han petade på den samt att magsyran ran ut ur hålet…

Men borde det inte skötas lite mer hälsosamt? Jag menar han bara sticker in armen ju? Handskar tex?
han borde sprita handen och armen, tvätta runt hålet och plastprylen som satt i kossan samt ha en semihanske (den täcker helar armen och axeln). och sen ska det hellst vara en renare miljö som kossan bor i än vad det var.
Våmfistel kallas det du talar om. den gör för att forska på kornas förmåga att omvandla olika sorters foder och den är tallriks stor och sitter i våmmen, kons största förmage.
Det har lämnats in många protester om den forskningen från bland annat av Lise Lott Norin, representant för Djurens Rätt. men tyvärr har hon inte fött gehör för sina protester. Då det sägs kon lider inte.
Men jag gillar inte det här!!!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Nä, det kändes lite för vårdslöst på nåt sätt!
Kon tyckte ju uppenbarligen inte om det…

Mvh Stephanie 

Inte kan det vara kul. Hujja mig för det. Att vara där med ett stor hål i magen och någon rotar….Nej tack!
Visst var kon väldigt välskött och det jag såg av stallet såg rent och snyggt ut. Men usch! Som tidigare sagts, var är hygienen när det gäller hanterandet av våmfisteln? Kan aldrig vara bra… Och kon ser inte alls bekväm ut när han rör vid den.
Lite för mig onödig forskning. Förstår kon helt och hållet.
Jag kan ju inte påstå att jag tycker det verka jätte roligt för kon precis…
Men det med bakterier osv funderade även jag över, men å andra sidan äter de ju direkt från marken utan att ta skada av det.
Och jag kan nog ändå se det possitiva i det. Om man lär sig mer om hur maten smälts och därmed hur pass effektiv den är så är det ju possitivt. Man man mata med en mindre mängd foder och ändå ge större avkastning med mjölk är det ju positivt. inte bara för den lilla kon utan för allt som rör dess mat.
Hittar de något som blir mer effektivt så kanske man kan göra något annat "vettigt" på den mark man annars skulle behövt odla extra komat.
Jag hoppas ni förstår hur jag menar med att de blir "driftsnåla". Det blir ju possitivt för miljön då kanske inte lika mycket behöver transporteras. (Å andra sidan ökar väll antagligen mängden skadliga växthusgaser istället…). Men tja, det är i.af så jag tänker!
Å andra sidan hade jag hellre betalat en femma mer per liter för att korna skulle beta mer gräs och få "naturligare" (ur kons synvinkel) mat. Kor som betar mer gräs får t.ex en högre del omega fetter som i.af jag har svårt att få i mig annars!
Så ur den synpunkten kan jag tycka det är helt onödigt… Men idag är världen som den är!
Hakuna matata!