Staketfråga
Jag hoppas det finns någon väl påläst kreatursägare här som kan svara på vår fråga.
Vi bor på landet med en granne som har en mindre besättning köttdjur. I höstas hade vi besök på tomten av ett djur som gick ur hagen mer än en gång. Som tur (!) var hade vi slutskördat trädgårdslandet så där blev det inte några skador på växtligheten, men gräsmattan fick 50-tal djupare hål. Dessa har vi fyllt igen och gräset kommer väl så småningom att växa in där, men just nu är gräsmattan full av jordfläckar. Mindre snyggt! Dock bara skönhetsfel!
Nu är vi lite oroliga för denna säsong då vi kommer att utöka trädgårdslandet och även anlägga fler rabatter. Vi är absolut inte intresserade av att ha en perfekt parkliknande tomt, men vi vill inte ha söndertrampade rabatter/trädgårdsland eller gräsmatta. Det som oroar oss är att denna vinter har gått hårt åt staketstoplarna. Många har rötat av nere i jorden och lagt sig ner och vi har sett grannens tidigare stolplagningar av rötade stolpar…. Man riktar upp dom och ställer dom PÅ jorden!
Vi pratade med grannen i höstas när djuret gick ut och denne har sagt att vi får väl hägna in vår tomt om vi är oroliga för att djuren tar sig ut, men är det verkligen vår sak? Vi har just bosatt oss på landet för att SLIPPA ha en tomt som ser ut som "Fort Knox" OCH kunna utveckla vårt trädgårdsintresse.
Vad har djurägaren för skyldighet att hålla sina djur innanför staketet? Om det värsta skulle hända (hoppas VERKLIGEN INTE), vad har djurägaren för ansvar? Givetvis ska vi försöka upprätthålla en god kommunikation med grannen för att undvika ev konflikter och vi vet att det kan vara pyssligt att hålla ett djur innanför staketet som har kommit på att ta sig ut.
Jag hoppas på kreativa svar och inte bara "men ni får väl skylla er själva om ni bor granne med köttdjur".
Vi gillar korna (på rätt sida staketet) och längtar tills kalvarna kommer ut nu i dagarna!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Det här är något jag borde veta, men det gör jag inte:P
Man kanske kan hitta information på jordbruksverkets hemsida?
Bonden borde ha intresse av att djuren stannar i hagen…även om det såklart kan hända olyckor och djuren kommer lösa. Ett stängslet undermåligt är det ju bara en tidsfråga tills djuren upptäcker det, för dumma är dom inte:)
Beror lite på. Om er tomt gränsar mot betesmarken och staketet finns mot er tomt så tror jag att ni får dela på ansvaret för staketet.
Om djuren smitit ut någon annanstans och det kan bevisas att staketet varit dåligt underhållet så är ägaren till djuren ersättningsskyldig.
Så här har det varit tidigare och jag vet inte om några ändringar.
Tycker ändå att det är dålig stil att djurägaren inte fixade skadorna åt er.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mellan två lantbrukare, vare sig både eller bara en har djur, så är båda underhållsskyldiga. (Detta gällde när jag var aktiv bonde för 10 år sedan. Förmodligen ingen ändring idag)
Jag har alltid tyckt det har varit en märklkig bestämmelse. Har JAG djur, så borde det vara MIN skyldighet att hålla ordentligt staket. Men har båda djur, bör man väl ha ett sån´t gott grannförhållande att man kommer överens om hur och vem som sköter vad.
Hur förhållandet är mellan lantbrukare/näringsidkare och en tomt vet jag inte, men Jordbruksverkat borde kunna ge besked. Men det kanske är lättare att försöka med Länsstyrelsens Djurinspektörer.
Tyvärr tror jag att du nog måste medverka i underhållet.
Om grannen misskötte staketet, trots påpekande, skulle jag hitta på något jäkelskap, som t ex fösa iväg djuren ut i skogen eller så långt bort som möjligt, att grannen hade mycket jobb att få hem dem. Du kan ju trots allt inte veta var ifrån djuren kommer. Eller kanske anmäla till Länsstyrelsens Djurinspektör. Det är ju misskötsel att inte hålla koll på sina djur.
Som du nog förstår blir jag helgalen på sånna typer som inte kan/vill hålla ordning på sina djur.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Rent etisk sett tycker jag faktisk det är djurägarens ansvar att hålla reda på sina djur, inte grannarnas. Men vad lagteksten säger i detta vet jag dock inte..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Sissie ger ju en bra länk. Och jag verkar väldigt fel ute om "delad vårdnad" om staketet.
Djurägaren SKALL se till att dennes djur inte springer ut. Men trots allt står det inte just ordet "Skall" vilket det gör att det genast blir lite luddigt. Och smådjur verkade ju inte ingå i bestämmelsen.
Tom
Med vad klassar man smådjur? Om man ska dra det hela hårt?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Här är vad Jordbruksverket skriver i Sissies länk:
"Däremot kan inte stängselskyldighet avkrävas den som har mindre
hemdjur, till vilka räknas får, svin, fjäderfä m.fl. Även om en ägare av mindre
hemdjur inte kan åläggas att uppföra stängsel, har ägaren fortfarande kvar sin
grundläggande vårdnadsplikt som innebär att han är ansvarig för den skada som
djuren kan orsaka."
Tom
#9 Tack för hjälpen Tom-B, då jag sitter på en annan data som absolut inte vill öppna PDF filer.
Tack för alla bra svar! Då har jag fått lite mer på fötterna och jag hoppas innerligt att jag inte behöver använda informationen kommande säsong…
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Rymmer dom igen så jaga iväg dom nånstans i skogen eller så. Frågar ägaren om du vet var dom är så säg att det är hans djur och hans skyldighet att veta var dom är.
Skynda långsamt så går det fortare.
#12 Hårt men väldigt rätt om jag ska vara ärlig.
Bara tänk på att det är inte djurens fel….inte kul om de skulle skada sig eller gå ner sig i nåt kärr om man jagar iväg dem.
Jag skulle nog gå den rättsliga vägen istället om han inte gör rätt för sig!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Man behöver inte jaga dom långt iväg bara så dom inte syns från hagen. Man kan ju kolla lite i skogen först så man vet om man vågar, finns kanske inga kärr där hon bor.
Om grannen nu absolut inte ser sig själv som ansvarig för att djuren hålls inne kan det vara svårt. Tror inte polisen prioriterar lösa djur nånstans i skogen.
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 jag menar inte bokstavligen att "jaga" utan att det sker på ett bra självklart för djuren.