Inkörningstips (get)
Jag har köpt en liten bock som inte ska användas till avel utan bara vara en fin och trevlig kastrat.
Nu snubblade jag över några sidor ang. getkörning (utländska), och blev väldigt nyfiken.
Någon här som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av tips på träning och utrustning?
Här är en av de sidorna jag vara inne på:
http://www.harnessgoats.co.uk/gallery.htm
Vet tyvärr inte något men kan vara spännande att se vad de andra kommer skriva =) Fast borde ju vara på ett ungefär som att köra in en häst… Måste förstås tycka att vissa av geterna på sidan antingen var väääldigt stora iförhållande till min egna, men är sidan utländsk så är det ju inte så konstigt, i USA har de ju Getter som är större en shetlandsponnier så…
Vad har du för ras?
Alltid Oavsett

Det är en "svensk lantras" eller "svensk husget" om det är mer korrekt:) Bockarna kan ju bli rätt så stora.
Getter av köttras är ju större också, men sådana är det glest med i sverige då vi inte har tradition på att äta get.
Ännu är lilla Lusse liten och livet handlar bara om att dricka mjölk och leka, men det är bra för mig att vara förberädd om framtida träning och aktivering.
Okej^^ Min var redan två år när jag köpte honom så tror inte att han kommer bli större :P
Hade aldrig trott att han skulle bli så tam( redan efter 1 dag så gick han som en hund efter en <3)
Lär bli en riktig "tamis" du får om det är du som matar honom osv. :) Lycka till! :D
Alltid Oavsett

Ja, tam är han om man räknar att han hänger en i hasorna för att få trygghet. Men jag har inga planer på att skämma bort honom. Han kommer at uppfostras som om han var ett föl och inte få klänga och klättra hur som helst. Däremot ska han naturligtvis bli van att hanteras och tas på överallt och självklart gå fint i kopplel. Det är planen i alla fall.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=78846.0
Där har du en länk till ett forum med getfantaster, i tråden flera som kört lite med sina.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter