Jobb i lantbruket?
Jobbar ni eller har ni jobbat i lantbruket?
Själv har jag utbildning som Agronom som det så fint kallast i Norge. På gott norska och svenska: Bonde.
Jag skulle hemskt gjärna ha jobbat vidare som det med, men fibroen satte en stoppare för det, så all min dröm om storgården får jag nog glömma. Den är numera skalerat ner till smårbruk… :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Agronom. Det lät fint! Finare än bonde.
Själv är jag varken uppvuxen på bondgård eller har släkt som har bondgård eller så. Bara ett stort intresse för djur och har tillbringat några somrar i närheten av ett litet travstall i Värmland.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#1 Och jag har en granne som är bonde
#3 :D
Det blev fel Rita, jag skulle skoja lite med sissie.Ursäkta !
Om jag hinner så ändrar jag till #1
#5 men du får väl skoja med mig med? :)
#6 Tycker du om skoj och bus?
Wrooom!
#6 Nej inte alls! Jag är ytters altvarlig hela tiden, och skrattar absolut aldrig. Jag skämtar inte och använder absolut aldrig sarkasm som skämt, särskilt inte nu!

*asg*
Den passningen var bra!
Du ska bara veta vad vi kan busa ibland. bluemary är expert på att få folk att bli busiga.
Wrooom!
Jag är född "bonde" men inflyttat till den stora staden sedan många år. Men gården finns kvar inom familjen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Men jag känner så här Sissie att när jag är med er allihopa så
trivs jag så jättebra så det bara bubblar inom mig.
Hurdan man är beror ju så mycket på med vem man är,,,,,
Och är man bara på rätt forum med underbara människor,
som bara inte kan bli bättre, då kan man inte bli annat än
full av glädje !
Jag tycker att ordet "busig" här är så gulligt
skrivet. Själv kan jag efteråt uppleva att jag var nog lite väl
flamsig men ni är så snälla ! Och visst blir vi busiga allihopa
när vi är tillsammans, är det inte så ??

#6 Hej Rita ! Eftersom vi har samma sjukdom så har jag varit
inne på din sida en hel del och läst flera mycket bra inlägg.
Har även varit inne på din hemsida och sett din vackra brud-
klänning och tittat på ett videoklipp på din häst.
Och självklart ska vi blanda in bus i våra diskussioner,
hur vore livet annars ?? U R T R Å K I G T förstås !
Ja vad vore livet utan bus, bara man busar på "rätt" sätt 
Själv så roar jag mig med att se på bönderna som far runt på åkrana utanför min altan. 
Första parkett. Då kan du ju starta upp en Dagboks-tråd och beärra vad bönderna gör varje dag på sina åkrar. OCh se hur grödorna växer.
Wrooom!
Liten trådkapning
Men härligt kul det med.
Jag har lite funderingar kring detta med gifter i jordbruket.
Bor ju på östgötaslätten och har därför åkrar runtom hela
trädgården.
Har frågat bonden bredvid men fick bara ett litet irriterat
svar "det frågar alla som bor runtomkring". Han ville med
andra ord inte redogöra för detta.
Någon som är insatt i detta och kan ge lite bättre svar ?
Tack på förhand !
Ja, man kanske skulle ifrågasätta bonden som äger åkrarna utanför här vad han strör ut på åkrarna här med..
Nog för att det luktar rätt starkt med koskit vid vissa tillfällen, men vid andra tillfällen - så åker de runt med en besprutningsapparat och sprider nåt. Man kan ju undra vad det innehåller…
#16 Inne på Jordbruksverket finns det riktllinger för gödsling
Tyvärr på PDF fil som kanske inte är så bra att bränna av massa tid på då du sitter på mobilt bredband, bluemary ska kola efter annat åt dig. Men det är denna jag har i huvudet just nu.
OK. Ska gå igenom länken vid ett senare tillfälle.
Ska se om jag hittar en smidigare länk utan PDF fil

Men du Rita, agronomer finns faktiskt i Sverige också.. 
Skynda långsamt så går det fortare.
#21 vet jag väl :) Wikipediasidan jag länkar till är svensk om du kollar.. ;)

#22 Aha jag kollade inte.. Men det kanske inte riktigt är samma sak i alla länderna?
Skynda långsamt så går det fortare.
#23 hur det är andra länder vet jag inte, men agronom är samma både i Norge och Sverige iaf :D Ordet har upprinnelse i något latinsk ord jag inte minns just nu så det är inte så konstigt att det betyder samma då i båda länter. Latin är ju latin! :)

Jag har jobbat inom latbruk med mjölkkor 2005 var jag ensamskötare till 80 kor uppbundet :) Jag gick naturbruk på gymnasiet (Jord-häst). Nu bor jag på en stor spannmålsgård med min sambo där jag hjälper till och kör i lantbruket :)

Och jag förmodar att det inte har undgått någon, som varit i kontakt med mig på olika sajter, att jag i mitt yrkesliv varit bonde och egen företagare i ca 40 år. Först i Mellansverige, se´n i Skåne.
Min lantbruksutbildning avslutades på Alnarp mellan Malmö och Lund, med titeln Lantmästare.
En utbildning som i praktiken tar lika lång tid som den Svenska Agronomen, för till Agronomutbildningen går du direkt ifrån skolan, men för att få bli Lantmästare behövs praktiskt utövande i alla stadier från dräng till lägre arbetsledare (rättare hette det förr).
Och om besprutning på åkern kan vi prata nästan hur länge som helst, för det beror ju på grödan och dess tillstånd vad som sprutas. Men det måste i så fall bli en annan tråd, och har väl heller inte med LantDJUR att göra.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
#26 Enormt kul att se dig härinne Tom.B. Välkommen!
Om vi ska tala om åkrar och besprutning med mera så är detta helt ok och faktiskt intresannt. Det finns en grupp i forumet som heter "gårdar/ skötsel" kan ju ingå i den gruppen.
hur man får fram hö och sådan angår ju lantdjuren kan man ju säga :) även kraftfoder inngår ju i en kossas foderstat, så helt galet är det ju inte att prata om hur det framställs kanske.. :D
#28 Abolut inte:-) Det är mycket runt landjuren på gården, som är minst lika spännande.
Intressant att vi diskuterar besprutning på åkern.
Det var ju jag som tog upp detta i #16. 
# 26 Nämen hej Tom! Vad kul att du också är här
Visst har väl åkrarna och göra med lantdjuren. Det hänger ju liksom ihop. Så berätta allt du vet är du snäll. Vi har ju redan avverkat vad bönderna kan ha ut på åkrarna tidigare i denna tråd..

Jag får allt fundera lite. Det händer så mycket på både detta och hela lantbrukets område, så jag får nog erkänna mig lite ringrostig.
Dessutom har jag idag fått en ny dator, och att dels först lära sig den och sedan föra över bara det man vill ha med sig från den gamla tar sin tid. Man samlar ju på sig en hel del skräp, som jag inte vill föra över till den nya.
(Nu ska vi väl inte börja diskutera nya och gamla datorer här på denna tråden
)
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
#32 tja, många bönder har datorer att styra mjölkmaskiner och föra bokförning på…? *host*
fast det kanske är att dra det lite långt? 

Jag praktiskt taget föddes i gödselrännan…nej, det var ett skämt. Men jag är född in i lantlivet och jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba med lantbruk. Dock inte på någon stor mjölkgård med 300 kor och en massa maskiner. Tycker inte det är kul.
För mig känns lantbruk väldigt naturligt som sysselsättning, men jag jobbar inte med det nu. Hoppas på att kunna göra det i framtiden.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
är inte född på landet, men alltid varit intresserad av det. flyttade till en familj på landet när jag, var runt 14. dom har 200 får och lite kor, samt en jävla massa hundar ;)
är utbildad jord och skog bonde, jobbade med kor och får ett tag men tyvärr så gör jag inte det just nu. letar gård så att jag kan flytta från hemska stan´
jobbar på en gård med köttdjur och hästar

jobbar på en bondgård med kossor och hästar, hund & katt ;P
finns inget härligare en att vara ute hela dagarna och få umgås med djuren. dock är det mkt slitsamt och tungt jobb, mer eller mindre.
Visst är det både kul och slitsamt med att jobba med djur.Har många år inne på Solvalla, tidiga morgnar och stundals väldigt sena kvällar. Även haft stall med inackorderingar, det var mycket slit men oändligt kul i många avsenden också, men visst fanns det dagar som som alla härliga fina helger då man stod i stallet i stället för vara med familjen. Men det är en tjusning med det också.
Jag jobbar som djurskötare på ett lantbruk, är utbildad djurvårdare.
Nu mjölkar jag kor och sköter får, på förra jobbet var jag grisskötare och mjölkade bara ibland då det var två gårdar med samma ägare.
Härligt arbete du har. Funderar du en dag på att skaffa eget?
#41 Antar att det är mej du frågar?:) Nej, jag trivs bra som anställd, jag har en föräldragård att ta över om jag skulle vilja, men jag tycker att det är för slitsamt och kommer nog läsa vidare och byta jobb inom några år. Men jobbet är väldigt roligt och tycker man om djur är varje dag ett nöje:)
#42 Låter bra tycker jag.