Köpa kött på lantgård
Det finns många gårdar som slaktar själva och säljer köttet i en lokal bod, anpassad för ändamålet. Utbudet av produkter är utifrån vad gården föder upp.
Här är en länk till köttbodar i Skåne
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Och här var det en radda över hela landet, mend lite olika produkter.
Wrooom!
Vad brukar priset ligga på när man köper kött hos "privatpersoner"? Antar att det är dyrare än i affär?

Mvh Stephanie 

jag handlar vitt som snön på en lokal gård och betalar runt 70 kronor kilo för ekologisk kravärkt lam och runt 50 kronor kilo för tillsvarande fläsk, så jag betalar långt mindre for köttet där kan jag säga
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#2 Jag betalar 70kr/kg för nötfärs och 85kr/kg för hel kyckling. Det tycker jag är jättebra priser 
Helt klart ok priser. Speciellt på nötköttet. Någon som har en aning om vad strutskött kan kosta?
Wrooom!
Ojdå! Det var ju ännu bättre då 

Mvh Stephanie 

Det är mycket sällan dyrare att köpa direkt från gården. Oftast billigare men framför allt bättre och färskare. Dessutom så brukar man kunna beställa tex en halv ko om man så vill och stycka själv.
Wrooom!
Jag bara antog att det skulle vara dyrare
Det känns som om det är en osäkrare marknad än att sälja till affärer (eller rättare sagt, Scan eller liknande) och därför skulle vara dyrare.

Mvh Stephanie 

Det blir ju billigare eftersom djuret går direkt till slakt och till försäljning. Annars blir det många steg på vägen.
Bonden - slakteriet - huvudgrossisten - ev en grossist till - butik
Och alla vill tjäna pengar i varje led.
Wrooom!
#9 Jo, jag förstår 

Mvh Stephanie 

Åh, den här listan ska jag spara, tack. Nu är jag iof vegan, men färska grönsaker är inte fy skam, och sedan kan man ju rekommendera det övriga till blandkostvänner/släkt 
_No way! Yes way!
#11 presis :)
Jag har några vänner som är vegetarianer av etiska skäl, dom är vegetarianer för att dom tycker det mesta av djurhållning på köttdjuren är fel, inte för att det är 'fel att äta ett djur' (jag respekterar även dom som är vegetarianer av det skäl altså, tro inget annat). Dom kan tex gjärna äta när pappan varit ute och jagat älg eller dyl då dom djuren har levt som dom själv vill fram tills sin död.
När hon ena fick veta vart jag köper kött tänkte hon omedelbart fråga mamman och pappan om dom kunne köpa litet där med, för det var kött hon kände hon kunne äta med gott samvit!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tyvärr är jag inbiten blandätare som tycker kött är gott, men äter inte mycket nötkött. Mest kyckling och gris. Gärna vilt också.
Ska nog försöka komma iväg och köpa direkt från gård. Då köper jag nog på mig en del på en gång och lägger i frysen.
Wrooom!
Är en riktigt blandätare jag med, men inget går upp mot helt färska varor. Även grönsakerna är ju bäst att omman kan få direkt.
Efter ha bott på Cypern ett par år, så upptäckte jag verkligen skillnaden. Då kom bonden med sin vagn och man pekade och valde helt nyplockat i både fruk och grönt. Helt lljuvligt att få äta av det.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Rent moraliskt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äta "snällt" kött (vilt eller från gårdar där jag vet att djuren har det bra), men har gått över halva livet utan så jag har tappat smaken för det. Men som sagt, jag ska definitivt propagera lite för såna här gårdar
Sen är jag sugen på att längre fram barfa mina köttätande djur, och då är det ju bra att veta vart man kan vända sig.
_No way! Yes way!