Nya regler för svinuppfödare
Den 1 april kommer regeler att skärpas för grisuppfödare. Det kommer att bli en ny tredjepartscertifiering obligatorisk, detta för att kunna och få leverera till griskött ut till den Sv marknaden
Tycker det är bra regler som införs, men på ett sätt även lite fel att det måste införas.
Så här skrivs det om reglerna: ""Den nya reglerna går ut på att grisgårdarna ska kontrolleras av en oberoende tredje part minst vartannat år, och sen ska även regelbundna oanmälda kontroller göras. Om gården lever upp till Sveriges djurskyddskrav så får de ett certifikat på det. Har man inget certifikat så har man ingenstans att skicka sina grisar på slakt"
Läs vidare och hela artikeln på länken SR Norrbotten
Även mer info här
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker att detta låter jättebra ! Speciellt då jag är vegetarian
sedan många år och då av etiska skäl. Så det här klingar bra
i mina öron !
Finns både för och nackdelar, men så är det ju med allt numera.
Men med tanke på allt som man har läst, och alla vedervärdiga
bilder med avbitna svansar, så är det väl det enda att göra…
Tycker det känns mer rätt än fel med en sådan lag. Det borde finnas på andra djurslag också.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Helt rätt ! Som jag skrivit förut så håller jag hårt på detta att
hästar inte ska få vara ensamna.
För nog är det väl som så att undulater,papegojor och andra
fåglar inte får säljas ensamna ? Medde får rätta mig om det är fel.
Och det är ju bra att det finns regler om kor och utevistelse på
somrarna.
Men när det gäller övriga djur lantdjur som Getter o s v så finns
det väl inga regler ??
Jag vet inte alls hur det är ang papgegojor att säljas ensama, men kan inte tänka mig man måste köpa 2 stycken för att få tag på en.
Sissie jobbar i zoohandel, hon vet og helt säkert.
Jag är ingen expert på fåglar, tyvärr. Men jag kan ta reda på lite.
Vi har info om det på vår hemsida.
Wrooom!
Hittat! Utdrag ur L 80 lagen om djurhållning som sällskap eller hobby.
6 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av burfåglar
Allmänt om hållande av burfåglar
1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor. Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda skäl.
Allmänna råd till 6 kap. 1 §
Särskilda skäl för att inte hålla en burfågel i ett par eller en grupp kan vara att fågeln är så onormalt aggressiv mot andra fåglar att det finns en uppenbar risk för att den skadar dem.
2 § En burfågel får inte tjudras via en fotring. Ett koppel, som hanteras av en människa, får dock tillfälligtvis fästas vid fågeln via en flygsele eller motsvarande.
3 § En fågelunge som är beroende av att matas ska hållas tillsammans med minst en matande vuxen fågel om den inte handmatas av människor.
Wrooom!
#8 Detsamma gäller gnagare förutom hamstrar. Tex råttor och marsvin säljas i par om inte köparen intygar att den redan har eller kommer skaffa sällskap till djuret som köps.
#9 Men det sorliga är. Hur ofta kollas det upp?
#10 Ja du…Inte ofta nog. Svårt att gör en uppföljning på alla sällskapsdjur som djuraffärerns säljer. Men de flesta som köper djur vill att de ska må bra och ha ett bra liv. Mycket är vunnet om säljaren tar sitt ansvar och berättar om djurens behov av sällskap och att det faksiskt finns en lag som säger att djuren ska bo i grupper med minst 2 individer.

Jag har jobbat 10 år i djuraffär. När man säljer djur kan man egentligen bara tala om för dem vad som gäller. Många väljer ändå att köpa bara en fågel, för att de blir tamare då. Säger man att de måste ha 2, så ska de köpa en till efter någon vecka, när den första blivit tam. Om de sen gör det eller inte, kan man ju inte göra något åt…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det där är ett dilemma. Jobbar själv i zoobutik men vi har inga djur. Vi tycker hela gänget att djur ska man köpa från uppfödare. Dels vet man bättre vad man får och de får lite mer press på sig som djurägare att sköta djuret när de har en uppfödare som kan ringa och fråga. Affärer köper ofta in djur från massuppfödare och ringer ju aldrig och kollar hur det går.
Wrooom!