Mars och vädret
Ett par datum till ur bondepraktikan
17/3 Gertruddagen är vårens första dag.
Det är på onsdag det. Så då kan man väl säga att våren har kommit. I alla fall efter Bonderpaktikan.
19/3 Är vädret klart och vackert denna dag, så kan man räkna med ett fruktbart år.
Den 19:de infaller på fredag. Ska bli kul att se om det är vackert väder då. Då kan man räkna med en bra sommar som innehåller regndagar lite lagom här och där så allting växer och grönskar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det mäst perfekta är regn fram till mittsommar och sen mer sol än regn :)
Men för betet är det bra med sommarn som den var förra året. Våra gräshager i stallet var så gröna och fina hela tiden, det väkste bra. Runt mittsommar var det några soliga dagar i nån vecka eller två här med så vi fick en bra höskörd med, men rästen av året var inte lika ideell för hö :)
Det väkste så bra till förra året att bonden som har ängen brevid mig där fick 4 skördar utav ängen där han normalt får 3!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är alltid trevligt när de kan slå hö en gång extra. Om höskörden är god brukar det ju vara ett tecken på att även andra grödor har fått en bra sommar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Ja, höskörden var inte så bra efter mittsommar, en bra höskörd fick man, men han kunne göra hösilage iaf två vänder, och sen hadde han ensilage som sista skörden :) Men det var oavsett mycket foder att få köpt detta året, inga brist på grovfoder till nög, får eller häst i trakterna.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Om regnet säger man med tillfredsställelse som bonde före mitten juni: bra för min potatis och grannens hö.
Lite senare säger man med lite skadeglädje samma sak, men det är då grannens hö ligger "på slag" för att torka.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.