Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 2379 ggr
bluemary
0

Biodling

Är det någon här som håller på med biodling ?
Bakom bondens lada vet jag att det finns biodlingar
men vet så lite om detta.
Någon här som kan något om detta ?

Linnea
0

Kan och kan. Min farföräldrar hade bin i många år som de tog över efter mina föräldrar när de inte hade tid mer pga jobb och sådär. Jag och min syrra brukade hjälpa dom att hämta honungen hos bina och tappa den på burkar och sådär. Det var väldigt kul. Egen honung är alltid godast.. Hade gärna haft bin nån gång själv men jag kan ju inte så mycket direkt. Jag var ganska liten då.

Skynda långsamt så går det fortare.

bluemary
0

Jag tycker också att det hela verkar intressant. Men är det
som så att bina dör efter att man fått honungen ?
Ska försöka att få köpa någon burk av biodlarna här i sommar,
det måste vara jättegott !Glad

Rita-S
0

Nej bina dör inte, biodlarna ställer inn sockerlösning till bina som ersätning för honingen fick jag veta av en lokal biodlare här i byn! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linnea
0

Jo man ger sockerlösning sen håller bina värmen i kupan över vinern. Har för mig att det blir upp mot 30 grader i en kupa på vintern.

Rita-S
0

Ja upp mot 34 är inte sällsynt :) Stort varmare brukar det inte bli, bina dör om dom blir för varma.

Apropos det, jag såg ett intressant program om asiatiska bin, mandaringetingen håller på ta död på alla bisorter dom forsöker ta hem, dom rajdar kuberna och dödar bina och tar hem, medans en inhemsk kinesisk bi har utvecklat ett försvar.

Den mandaringetingen skickar ju ut en spejdare för att kolla läget, finns där en bikube nånstans och finns där mat att hämta?

Mandaringetingen är STOOOOR. och den tål inte mer än en kroppstemperatur på 38 gradar sen dör den.

Den inhemska kinesiska bin därimot klarar upp mot 40 grader, så dom har nu ett eget försvar mot mandaringetingen. Dom klimpar sig sammen runt spejdaren, tätt i tätt och börjar vibrera och öka sin kroppstemperatur…. til 39 grader ;)

Spejdaren dör, och deras hemlis om vart dom bor blir oupptäckt.

Fler och fler kinesiska biodlare föredrar nu att ta hem inhemska kinesiska bin trots att den producerar hälften så mycket honung, för då lyckas inte mandaringetingen i att ta död på alla hans kuber! Det är altså mer lönsamt att ha två tre kuber mer med inhemska bin än att ta hem europeiska bin som producerar mer, den europeiska dör som fluger för mandaringetingen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Linnea
0

#5 Det där har jag också sett nån gång. Rätt intressant det där.

Sehvrin
0

#5 En bra anledning till varför man bör använda inhemska djur och grödor i så stor mån som möjligt: De klarar troligen hot som finns i området bättre Glad

När jag blir stor (dvs har jobb och hus på landet) så ska jag skaffa bin, hade jag tänkt. Fast just nu har jag ingen aning om hur man sköter hand om bin.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Rita-S
0

#7 det kan lärast. Du får säkert va lärling hos nån biodlare, och sen kan man köpa massor med böcker om ämnet med :)

Anders 50
0

Jag har haft bin, men då jag drabbades svårt av allergi av getingstick så slutade jag som biodlare. Hade tidigare märkt att jag inte mådde så bra efter bistick också.

Men det var väldigt intressant, fast mycket jobb innan honungen kom i burk.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!