500 suggor nödslaktade
På Apptuna gård fick 500 suggor nödslaktas då ett tak rasade ihop, detta då efter taket rastade över maskinhallen som i sin tur gjorde att det rasade över en del av svinstallet.
Gården innehar cirka 1,100 sugor, men efter det här tragiska fick i förtid slakta 50% av sn besättning.
Mycket tråkigt den här snön och vinter ställt till med.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Usch då! Inte bara kaniner och människor som råkar illa ut. Stackars grisar, men det är ännu mer synd om bonden. Vilket bakslag för honom.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det har verkligen varit många olyckor nu, därallt från häst till kaniner fått sätta livet till. Men mig vetligen så har ingen människa än så länge råkat allt för illa ut. Hemska det här med snön som ligger på taken.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Visserligen en lång, kall och snörik vinter. Men väl inga rekord, vad jag vet.
Alltså är det väl byggtekniken och lite snålhet som är orsaken.
Och det är djuren som drabbas!
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Japp, jag är ytterst försiktig när jag rider och föredrar att rida ute även om ajg gjärna skulle ridit i ridhuset.. känner inte mig riktig trygg inne, och vill hellre låta bli rida dressyren än att riska få taket i huvudet.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det snålas med hållfastheten på alla möjliga byggen.
Man kan väl träna lite dressyr ute också. Inte ett helt program men en gångart eller moment.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag har som tur är tillgong på utomhus ridbana som dom även blogade en tredel av nu i förra veckan så jag kan rida ute i stället. Tur tycker jag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har erfarit följande, som avser Boverkets regler (andrahands uppgifter).
På 1960-talet var normen för ett tak max 75 kg snö per kvadratmeter. Senare ändrades det till 100 kg per kvm, och år 2006 blev de nya reglerna 150 kg snö per kvm.
Och nog har det byggts ett flertal hus före 2006 och med de lägre normerna.
Så jag frågar mig, vilket ansvar har egentligen Boverket för alla de inträffade rasen?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Vi får hoppas att TV-programmet om detta med byggfusk
kan göra någon nytta.