Andra djur på gården
Inte alltid har man bara djur på gården som hör till ens egen flock!
Vilka djur har du sett sporadisk eller dagligen på din gård eller din arbetsplats?
Medans jag fortfarande jobbade och prakticerade innom lantbruket för fullt var det inte ovanligt att man hadde en hög med katter som inte ens hörde till på gården som kom springande för dom visste vart mat och mjölkskålen sto.
Men något jag tyckte var långt mer gulligt var när jag upptäckte en familj med igelkottar som hadde flytt inn under golvet till ladan.
Jag ställde genast ut en skål med kattmat dit så dom skulle få lite att smaska på. Även om igelkottar tycker mjölk är gott är dom av natur laktosintoleranta i vuxen ålder, så även katterna, så jag ville inte ställa ut mjölk till den.
Bonden på gården brukade ge mjölk till sina Katter. det som låg efter filtret och gjärna då hadde lite spån och päls i sig, och vad min veterinär sade så reagerar katterna mindre på ren mjölk rakt från kossan än färdig behandlat. Men jag tror jag skulle låta bli ge mjölk till mina stallkatter ändå, trots detta. Men sedan detta var en vana bonden hadde fick jag nog hålla mig till den jag med, då katterna kom yrande när dom hörde mjölkmaskinen dra i gong och tålmodig väntade på att så "slumpen" som dom alltid gjorde.
Andra djur som jag råkat på var nån mamma harepus som flytt inn i höet från förra året med sina kaninungar! Jag vet inte väm som blev mäst förvånat av mig och mamma harepus när jag lyfte bort taket i hennes håla för att ge en sjuk kossa! TUR jag inte använte greppet utan tog med händerna!!
Jag tog bara höet och stiltrade bort mig, dröjde nån kvart innan jag gick tilbaks och då var hon och hennes två ungar borta igjen.
Assorterade mus och råttor hör nog hemma så fort man förvarar nånting ätbart, ekkorre i närmaste träd förståss, och några svaner flytte inn i gårdens konstgjorda ank-damm med och njöt gott av lite ankamat faktisk!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Även räven tittade in för att "hälsa" på hönsen. Men där hade jag grävt ner hönsnätet, så han fick vackert stå utanför.
Men det var inte grant när det vid ett tillfälle kom förbi en skabb räv. Jag in efter bössan, och hann förkorta hans lidande.
Men minken (vi hade Rönneå inte långt ifrån oss) lyckades ta sig in, och där försvann tre Höns vid två tillfällen.
Även duvhöken gjorde sina rundor över hönsen. Men tuppen var på sin vakt, så alla hönsen fmörsvann in i hacktornshäcken. Så när man hittade hönsen där, då visste man att höken var i närhetern.
T.om
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Storkatten på gården bruka jaga räven när han forsökte komma på besök trots att där inte fanns Höns på gården :D Han hoppa gjärna upp på ryggen på räven och drog i öronen på han til rävskrället sprang! :D
gården jag jobbar på ligger granne med ett hjorthägn,så vi har ett par vilda hjortar som springer i hagarna har även sett en räv vid ett par tillfällen,grannen har femtielva katter så dom springer lika mycket hos oss och säter i sig stallkatternas mat
Igelkottar har vi oxå haft ett par st av.
Men framförallt ORMAR mest snokar som tur är, men även några huggisar.
Nu i vinter har jag räddat några små fåglar som setat på marken och inte kunnat flyga. Tagit in dem en stund och sen kunnat släppa ut dem igen.
Lodjur har vi haft ute runt knuten och vargen knatar ibland förbi gården…
Tur att man inte ser alla dessa djur samtidigt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Snokar är ju bra att ha runt husknuten. De håller efter möss bl a. Huggormen gör det också men den är ju inte lika rolig att ha i sin närhet. Även om vi människor inte behöver sätta livet till för ett huggormsbett vanligtvis, så är det ju inte så roligt om de biter något av djuren.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Här har vi förutom 100-tals dovhjort även mycket kronhjort och vildsvin. De tar sig in i hagarna och äter av hästarnas och kamelernas hösilage.
När jag fodrade hö i hagen hade vi en hare som alltid fanns nära vid utfodring. Jag brukade ge den en egen hög med hö och en morot. Men den försvann när vi ställde ut hösilagebalen
.
De vilda djuren här vänjer sig fort vid oss. Vi har även haft räv, grävling, mink och igelkottar. De äter av det vi ställer ut och bryr sig inte om att vi stökar runt dem.
TS Det är sant att mjölk direkt från kon är laktosfri. Jag är själv laktosintolerant. Tror det bildas vid pastöriseringen.
#6 ja, det gör det nog, laktosen är ju resultat av ändring i det naturliga ko-sockeret som finns i mjölken så skulle inte förvåna mig om det är där det händer. Men även om naturlig mjölk är laktosfri känns det lite onödigt att ge mjölk när dom är vana att dricka vatten
Mina katter får vatten att dricka, nästan inget mjölk alls. Jag föredrar laktosfria mjölken själv då den smakar godare tycker jag, nån sällan gong får dom en liten gnutta av det i en skål, men dom brukar smaska i sig några munnar och sen är det bra tycker dom :)

#6 Småbarn har högre andel laktas i kroppen för att kunna bryta ner laktosen från modersmjölken och den ges ju inte pastöriserad..
Skynda långsamt så går det fortare.

När man är på jobbet så kan man få se Älg, Rådjur, Hare, Grävling och Räv samt Katter för att nämna några som håller sig på backen!
Stefan - Modellbyggare

Där min mamma bor kommer det alltid tranor på våren och mellanlandar på väg till häckningsplatserna. Vissa stannar kvar hela sommaren. Där är alltid översvämmning på en av åkrarna på våren så där är en rätt stor "sjö" och där håller dom till.
Skynda långsamt så går det fortare.

Vi har en räv som smyger förbi och letar mat så gott som varje kväll. Ibland hittar han döda möss i komposten, inbland har hundarna glömt något ben ute, annars kanske det finns något vid älgslakteriet. Hönsgården är säkrad, där kommer inte ens huskyna in. Dessutom ligger den 2 m från en av hundgårdarna…
Lodjuret håller sig i skogskanten när han/hon hälsar på.
Älgarna håller sig på lite avstånd pga hundarna. Rådjuren har en stig några 100 m från huset.
Björnen (hona med ungar) knallar runt i området, 1 km fågelvägen från huset har vi sett hennes 2 småttingar i juni, de är nog större nu! Björnskit hittar vi 150 m från gården.
I stallet dräller det av skogsmöss, den större varianten.
Korp och ormvråk ser vi väldigt ofta, mer sällan nu på vintern. Havsörn klider förbi mellan varven.
Svalorna bor i lador och stall, fladdermöss ser vi då och då. Kopparödlor hittar vi i källaren, spillkråkorna härjar på hygget ovanför huset en bit in i skogen.
Varg har vi inga etablerade, men tydligen knallar det förbi utflyttade ungar då och då, kanske från reviret söderut, eller norrifrån…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter