Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketteråsnorkaniner
Läst 2517 ggr
bluemary
0

Åsnor

Jag vill ha en åsna !  I min ungdom så fanns det alltid
en åsna i de stall som jag red eller hade min häst.
Men då var de inte särskilt populära och den som fick
"äran" att rida på den på turridningen var inte glad.
För helt plötsligt så var det tvärstopp och hur mycket
det än bankades med fötterna, inte en meter !
Men hem gick det desto fortare !

Men nu så känns det annorlunda. Hästar bör ju få
komma ut helst varje dag oavsett väder men hur
är det med Åsnor.? Kanske någon här som har en åsna ?Glad

sissie
0

Jag har hört rykten om att shettisar också kan vara istadiga som åsnor.

Som liten fick jag "rida" på en mulåsna på Sagoparken. Kan ju inte påstå att man direkt rider då man blev ledd runt i en ring.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

giffan
0

Undrar vad du menar med att få komma ut varje dag, i hage eller motioneras?

Åsnor kräver ungefär det samma som en häst enligt mina erfarenheter.

hart ingen egen åsna, men har haft en del kontakt med åsnor.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rita-S
0

Beroende på rasen kanske dom behöver täcke men ut borde dom komma varända dag i likhet med hästar anser jag. Vissa raser är inte alls gjorda för så kallt som våra breddegrader, men dom klarar det väl så bra som hästar ändå. Men som sagt vissa kanske behöver hjälp at ett täcke.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Salladshataren
0

Jag har faktiskt klappat en åsna, de verkar vara helgoa djur…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

bluemary
0

När det gäller detta med att komma ut så syftade jag på detta
med att ridas. En häst bör ju komma ut några timmar/dag om
det är möjligt. Men min fråga var om en åsna behöver komma
ut, ridas, lika mycket som en häst ? Glad

Rita-S
0

det finns ju hästar som inte har behovet för att tränas alls om dom är aktiva och rör sig mycket i hagen (och hagen är stor och varierat terreng), men jag tror alla hästar trivs bäst med lite sysselsätting åtminstonen dom flesta dagar i veckan då det blir något utanför dom vanliga rutinerna. Och då åsnor är väl så inteligenta som hästar om inte mer tror jag nog det samma går för dom. Jag tror dom med trivs bäst med att få hjärngympa dom med och får komma ut och röra litet på sig. Hur mycket är ju efter vad dom är vana med tror jag nog, och sen är det ju med individerna där som med allt annat: Vissa kanske trivs med några dagar i veckan och är nöjd med det medans andra kanske skulle föredra varje dag. Så om man tar utgongspunkt i en häst med lagom träning varje dag för det mästa  tror jag åsnan trivs som fisken i vatnet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

giffan
0

Om man tänker sig vad djuret är ämnat för från början. Arbetsdjur brukar gilla att få jobba.

Många ponnysar som köps för sällskap brukar för det mesta bli otroligt feta, för att människan tror att en ponny klarar bättre av att gå i hagen och göra ingenting.

Nästan alla djur vill ha någon form av sysselsättning. Om inte varje dag så ett par gånger i veckan iaf.

Åsnor är ju mycket lämpliga att köra, så då kan man ta med familjen ut på en tur.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus