Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 3611 ggr
medde
0

Hungrigt rådjur

Ett rådjur som var hungrig fick nog kattena att verkligen spärra upp sina ögon bakom fönstret.

Rådjuret lät sig väl smakas av fågelfröna. Titta in på länken till artikeln samt bilden.

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
0

åååå jag vill ha förvaringsmöilighet för stråfoder :( Kanske man skulle köpa en rundbal och ha hemma i trädgården?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bluemary
0

Visst är det sorgligt ! De är så hungriga att de går fram till
bostadshus och försöker äta. Men för många är ju hornen
i vägen så de når inte fram.
Men vi har ju här på forumet fått bra information om vad
vi kan göra för att hjälpa de vilda djuren.

medde
0

Nu är det nog inte kul för djuren där ute. Snön runt om i landet har varit både lång och kall. Även våra små fåglar har det nog inte alls så lätt nu.

Rita-S
0

Jag tror nog jag skal forsöka få tag på en rundbal med hösilage för en billig penning så jag kan lägga ut till rådjuren nu. Nu är det inte alls kul för dom…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

medde
0

Det är nog många djur som lider därute.

AnnaLundin
0

#4 - om du lägger ut mat till dem, se till att lägga det ute i skogen någonstans! Inte bredvid ditt eget hus, för då lockar du fram djuren till civilisationen - inte bra…

Kolla också med markägaren så att det är okej att du lägger ut foder där - kanske har markägaren till och med förslag på var du bäst kan lägga det.

sissie
0

En del markägare har väl foderbord ute i skogen? Då kan man ju lägga det där.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Precis.

Nu är det ännu mera snnö som kommer ned, när´kommer det bli barmark igen?

Anders 50
0

Lägg ut maten ute på en öppning så att rådjuren har koll på omgivningen, och får en "startsträcka" om de skulle överraskas av lo eller räv.

Lägg gärna på flera ställen med 10-15 m. mellan så att alla får äta, för det brukar bli konkurrens om maten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[trollduva]
0

hade ett rådjur uppe på trappan för ett par dar sedan och fågelbordet är rensat varje morgon,måste vara jobbigt för dom att aldrig kunna komma bort från snön

medde
0

Det är verkligen synd om djuren ute nu. Då det här varit nu ett bra tag och ingen barmark på länge.

velepa1986
0

Nä fy fan, jag brukar lägga ut hö i skogen utanför hagen så dom ska kunna få nåt i magen. Tycker att vi fan kan ta och hjälpa dom starckars djuren nu.. Så ska de ju inte behöva vara. och vi får INTE glömma småfåglarna, hade inte dom minskats med 90% ??

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

medde
0

#12 Visst ska vi hjälpa djuren om det finns en möjlighet för var och en att göra det.

Men jag vill ändå säga att vi kan framföra våra meningar och tankar utan en massa svordomar i skriften, det finns en barn som är här och läser bland annat. Tack på förhand

Sajttvärd/medde

Anders 50
0

#12 Du hjälper inte rådjuren genom att lägga ut hö, möjligen de som är vana vid att äta hö!

Skulle det komma ett utsvultet rådjur som inte är van att äta hö och äter mycket så betyder det i de flesta fall döden, då dess matsmältningssystem inte vant vid att smälta hö.

giffan
0

#14 Vad sk aman ge rådjuren då? pellets eller havre har jag hört att man kan ge dem….

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rita-S
0

Jag skulle nog rekomendera att hålla sig till grovfoder, då varken pellets eller havre inngår i deras vanliga kost. Men rent korn/havre är nog att föredra om man vill ge "kraftfoder", kanske krossat i sådana fall så dom kan komma åt näringen bättre. Kom i håg att för dom flesta djur mår dom illa i magen om dom får äta kraftfoder eller korn utan grovfoder, så lägg gjärna i närheten av där det finns grovfoder i sådana fall…

velepa1986
0

#14 vad ska man ge dom då?

Sandra

Besök gärna

Rita-S
0

man kan ju även börja med att lägga ut bara en pytteliten tuss och sen öka successivt. Att bara bumsa ut med några tiotalls kilo skulle dom nog äta på sig kolik och tarmvred och jag vet inte allt vid att föräta sig så hungriga som dom är nu…

Jag vet en som brukar samla löv inn från överallt i stora säckar på hösten, samt slår höstgräs i alla diken o dyl, detta förvarar han torrt på en hems han gjort i sin vedbod, det lägger han ut lite om lite till rådjuren längst ner i sin trädgård, där går dom oavsett hela tiden. Det hör med att hans trädgård är typ 4 hektar stor och han bor inn mot skogen med skog, åkrar och äng på alla kanter.

Från naturen föredrar rådjuret att äta selektiva örter, löv, knoppar och skott från lövträd, bär, bark om det kniper, svamp, även korn när dom kommer över detta fortfarande på ax. Jag tror dock dom har svårighet att äta torkat korn om det inte är krossat. Dom undviker gräs tills inget annat finns faktisk.

giffan
0

#16 Viltvårdarna här om kring lägger iaf ut pellets har jag sett. På vissa ställen ställer de även ut hösilage balar.

Det finns tydligen rådjurs pellets att köpa på granngården. Man kan även lägga ut morötter och andra grönsaker åt dem rekomenderar de.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

velepa1986
0

#19 De va ett bra tips med morötter, vi köper nämnligen säckar av en bonde billigt och kan kasta ut lite då och då.. och kanske äpplen :D

Sandra

Besök gärna

Anders 50
0

Bra mat till rådjuren:

Ensilage…billigt, alla rådjursmagar kan smälta det, väldigt omtyckt.

Havrekross, fårpellets, viltpellets…helt ok, men kraftigt foder.

Betfor…rivet eller pellets. Jag föredrar det rivna. Vill du lyxa till det så blötlägg det en stund innan du lägger ut det, annars strö ut ca 1 lit. åt gången i en hög i snön så får de även i sig vätska när de äter.

Morötter och äpplen…jättebra mat med vätska i. men inga stora bitar, dela ett äpple i 4 bitar, dela även morötterna.

Viktigt!….Lägg maten i flera högar med 5-10m avstånd så att alla får en chans att äta. Och på ett öppet ställe, så de har koll på omgivningen.

Har du egen skog där det finns aspar så kan du fälla sådana, dess knoppar är kalasmat för rådjuren och skogsharen gnager barken.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här bjuds rådjuren och fältharen ensilage.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har rådjuren kalasat på asp-knoppar.

Nattens snö döljer gyttret av spår, men några älgspår syns.

velepa1986
0

#21 Havrekross har jag en halv säck som jag inte använder, nu får jag användning för den :D

Sandra

Besök gärna

Anders 50
0

#24 Bra! Men lägg bara ut lite åt gången nu i början, 1 liter t.ex.

velepa1986
0

Nu har mina rådjur fått. De är en flock på iallafall 5-6 stycken när jag brukar se dom. Ser dom väldigt ofta när jag är i skogen och rider. Mycket harar och så där uppe också så de kommer nog inte bara gå till rådjuren :D

Sandra

Besök gärna