Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: gårdar
Läst 1602 ggr
medde
0

Favorit djur på gården

Vilket är ditt absoluta favorit djur på en lantgård? Ett djur som du inte alls kan tänka dig en gård utan.

För mig är det ko. Det är för mig ett djur som bara finnas på en lantgård. Men det är väl även av anledningen kanske att jag är väldigt förtjust i kossor. och då inte partiskt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Salo
0

Jag tycker att det alltid ska finnas Höns på en gård, sen kan man ha antingen hästar, kor, får eller nåt annat eller massa blandat. Men Höns passar alltid in och "hör till" tycker jag. :) Och bondkatter är förstås lika "självklart" för mig.

medde
0

#1 Det var verkliga lantdjur du gav förslag på. Måste nog även instämma med dig. Man känner igen sig. Vi hade självklart katter som fanns runt på gården och Höns i massor,,,Även då jag var liten var jag superrädd för tuppen. Då han inte gillade när jag 6 år stor råkade slå till han med en docka, det var språngmarsch ner varje gång förbi hönshuset. För fick han se mig så skulle jag få äta upp för dockan…

Farwuq
0

En och annan höna skulle jag nog också vilja ha. Kanske några katter som bor i uthusen, allt som ett första steg.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

Visst är det svårt att peka ut ett speciellt djur, då alla verkligen har sin tjusning

Farwuq
0

Jo jag gillar gäss och Ankor också, typiska skånska lantdjur.

En hund kan man tänka sig också, men jag är tveksam till att hålla djur inne i boningshuset, man kan gör det mysigt för katterna och hunden i ett uthus.

medde
0

#5 Där i vi inte lika du och jag. Hunden ska vara inne med mig i huset, Ankor är väldigt fina och vilka underbara raser det finns där

Farwuq
0

På landet behöver man hunden/hundarna som vakt, den får gärna gå lös på gårdsplan.

(inne i stan är det en annan femma)

medde
0

Jag har nog min hund inne dock ändå. Gäss är bra vakthundar, så dom  passar mig i det fallet. Men till saken gäss och svanar är inte mina vänner tyvärr…Så jag hamnar i ett litet problem där,

monsterblom
0

en fet svart vit katt samt några Höns och får är djur som jag tycker ska finnas på en gård ;) sen en och annan mus så att katten rör sig ibland

Farwuq
0

Jo det behövs nog. Eller varför inte stora feta råttor.

Tungan ute

sissie
0

Nej usch för råttor. Tamråttor ok de kan vara riktigt roliga, men de där fulingarna som stryker runt gårdsknutarna.

En riktig tupp ska det vara. En sådan där som galer i gryningen och väcker gården.Glad Uppflugen på ett vitt staket.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
0

Skrattande

Precis!

Och så ska det flyga svalor runt knuten på sommaren.

sissie
0

Ja, riktiga ladusvalor som bygger bon under takfoten på ladugården.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
0

Men för det krävs djur och en riktig gödselstack så att det finns mat i överflöd för svalorna.

CoolTungan ute

sissie
0

Kossor, får, hästar m m.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
0

Då blir det mycket med flugor och kryp, det gillar fåglarna.

Flört

medde
0

Vad jag längtar till sommaren nu. Med allt snack om svalor osv..

Farwuq
0

Gråter

djäkla kalla och rälia vinter.

sissie
0

Det finns andra trevliga djur som tillhör bondgårdar också.

Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Salo
0

Vi har svalor som gärna bygger bo inne i stallet och jag har inget emot dem men tydligen är det inte bra att låta dem bygga bo inne hos hästarna för ohyra och smittrisken. :( jag tycker dock att det är mysigt med dem där inne men men…

Farwuq
0

Smittorisken är troligen helt obetydlig.

Salo
0

#21 Ja, själv tror jag ju inte att det är nån större fara, men hästmänniskor i övrigt är rätt oroliga av sig.

Rita-S
0

jag är inte särskilt orolig för just det. Det finns värre saker för hästar med större risk. Botulism tex.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

monsterblom
0

vad myigt det lät med svalorna, längtar till våren när de kommer tillbaka och bygger sina bon :)

medde
0

#24 Håller med dig helt och fullt

Rita-S
0

Jag tror nog inte det skulle va något problem med något enstaka par, jag tror nog att om några hundratalls svalor hadde näst i taket i ett stall kan det nog faktisk va en risk för paraciter och annan snusk, men et enstaka fågelpar.. visst finns där ju en risk alls i och med att dom är där, men med mindre dom har bo rakt över hästens box och matkrubba tror jag den är riktig liten.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.