Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettgårdar
Läst 2183 ggr
sissie
0

Att bli bonde

Endera så växer man upp till det eller så kan man gå på gymnasium. Varför inte både och.

Det finns flera naturbruksgymnasium runt om i landet som har jordbruk på schemat. Tänk om det hade funnits när jag växte upp. Kanske det fanns men med en insnöad yrkesvägledare så fick man inte reda på så mycket.

Jag tycker det är toppen med naturbruksgymnasium där man blandar teoretiska ämnen med att gå upp tidigt på morgonen för att mata grisarna. Bå och studera på en gård - det låter bara för härligt. Tänk om man kunde bli tonåring igen så man finge uppleva detta.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

I norge har vi haft lantbruksskola i många år. Jag vet inte när norska Vinterlandbruksskolen i Oslo startade upp men jag hittade vid ett snabbt googlesök hänvisningar till nån kartmålare som blev utexaminerat från vinterlandbruksskolen i 1894 :)

Så i Norge har det iaf varit möiligheter att ubtilda sig i lantbruket redan innan 1900. Utbildningen var kanske inte likadan då som nu får man ju tillägga.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
0

Mycket troligt att den var annorlunda. Kartmålare! Där kan man snacka om precisionsjobb!

Jag tror nog att lantbruksskolorna har funnits länge på vissa håll även i Sverige. Det var nog mest min insnöade yrkesvägledare som hade förutfattade meningar om vad som var bra jobb.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

#2 se inte bort från det.. ;)
Jag var under rehabilitering i norge pga min fibromyalgi. Jag fixade inte längre jobb med fysisk ansträngning och tunga löft som lantbruket bjuder på, och även renhållsarbetet eller affären som jag hadde erfarenhet från. Så dom skulle rehabilitera mig till ett passande yrke: Dagisfröken!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Rita-S
0

Jag hittade!
Kristiania Vinterlandbruksskole slog upp sina dörrar hösten 1886, enbart 1 student av 4 anmälda dök upp. Året efter tog dom inn 7 elever, och även året efter där 16 :D

Nu vet jag inte hur bra ni läser Norska men det står om det här:

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/gallerier/akergaarder/vinterlandbruk.asp

sissie
0

Kul! Norska är inte så svårt att läsa. Med glimten i ögat så får man se det som illa stavad svenska. Hoppas du inte tar illa upp.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

#5 tss, du har misuppfattat helt, det är svenska som är felstavad norska :D

sissie
0

Självklart!Flört Så måste det ju vara.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

Ja, och sen tog ni härjedalen och jämtlan från oss med! ;) Tjuvraddar är ni, inte bara stjäler ni land, ni stjäl stråk med!

Skämt åsido ;) Jag tror många skulle fatta mer norska om man bara tar tiden när man läser :)

sissie
0

Det är nog värre att försöka prata norska, men svenska går bra för det mesta när man är i norge.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

Jo vi norrmenn backar inte undan för svensk inte. I alla kabel-tv paket inngår en handfull svenska kanaler, och norsk och svensk tv samarbetar ju tät och ofta med dokumentarer och andra olika projekter.
Redan innan jag flytte till Sverige var det altså mycket vana för mig att lyssna på svensk tal. :)

Att jag sen har språköre och musikalisk gehör gjorde rästen rätt så lätt för mig när det kom till att lära mig svensk tal. Få hör på mig att jag är Norsk numera. Dock skiner nåt enstaka ord gjennom även i tal än i dag, och det syns nog i bland på min svenska skrift med.

Men detta är ju ett sidospår kan man trygt säga! Skäms

sissie
0

Det syns lite att norskan slår igenom när du skriver men det är fullt läsbart och förståerligt i alla fall. Glad

Ska vi återgå till tråden nu? Vi blev lite ot tror jag.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

monsterblom
0

lantbruksskolaor har funnits bra länge, men förr i tiden vara det bara män som fick gå på dessa skolor (det är riktigt länge sedan), då var det oftast barn till rikare bönder som utbildades så att de skulle kunna driva gården vidare. sen vart det vanligare och nu för tiden får ju alla gå ;)

[Liinda]
0

Jag går på en lantbruksskola nu. Kan ju säga att det var det bästa valet i mitt liv =)